dc.contributor.author | Hakala, Katariina | |
dc.contributor.author | Raudasoja, Ida-Maria | |
dc.contributor.author | Raudasoja, Anu | |
dc.contributor.author | Lakkala, Suvi | |
dc.contributor.author | Pirttimaa, Raija | |
dc.contributor.author | Kiuru, Eerika | |
dc.date.accessioned | 2023-09-19T11:21:02Z | |
dc.date.available | 2023-09-19T11:21:02Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Hakala, K., Raudasoja, I.-M., Raudasoja, A., Lakkala, S., Pirttimaa, R., & Kiuru, E. (2023). Ammatillista opetusta etäällä ja lähellä : inklusiivinen hybridipedagogiikka ja opettajan osaaminen koronapandemian jäljiltä. <i>Kasvatus</i>, <i>54</i>, 88-102. <a href="https://doi.org/10.33348/kvt.130116" target="_blank">https://doi.org/10.33348/kvt.130116</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_183243505 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89178 | |
dc.description.abstract | Ammatillisen koulutuksen opetusmenetelmät ovat kehittyneet koronapandemian vauhdittamina ja uusia opetuksen digitaalisia ratkaisuja on etsitty ja löydetty. Etätyöskentelyä ja lähiopetusta on yhdistetty digitaalisten sovellusten avulla ja pandemian aikana sitä kuvaava käsite hybridiopetus vakiintui käyttöön. Hybridiopetus on asettanut uusia vaatimuksia kaikille toimijoille oppilaitoksissa, opiskelijoille, opettajien osaamiselle ja inklusiiviselle pedagogiikalle. Artikkelissa tutkitaan laadullisen kirjallisuuskatsauksen (N=57) avulla hybridiopetusta ammatillisen koulutuksen kentällä keskittyen inklusiivisen pedagogiikan toteutumiseen sekä opettajalta vaadittavaan osaamiseen seuraavin kysymyksin: 1) Millaisia hybridiopetuksen ratkaisuja on käytetty ammatillisessa koulutuksessa viimeisten kymmenen vuoden aikana erilaisten opiskelijaryhmien opetuksessa? 2) Miten inklusiivinen pedagogiikka toteutuu näissä ratkaisuissa? 3) Millaisia ammatillisen opettajan valmiuksia tarkasteltujen tutkimusten perusteella inklusiivinen hybridiopetus vaatii? Analyysin tuloksena esitellään monimuotoista ammatillista hybridiopetusta, jossa inkluusion toteutuminen osaamisperusteisesti ja työelämälähtöisesti edellyttää hyvin laajaa monialaista sekä moniammatillista yhteistyötä ja työnjakoa. Opettajan valmiuksissa tämä tarkoittaa monipuolista pedagogista osaamista, yhteistyökykyä, johtajuutta, inhimillistä kohtaamista ja huolenpitoa kaikkien hyvinvoinnista. | fi |
dc.description.abstract | The development of vocational education and training (VET) practices has been accelerated by the COVID-19 pandemic, and novel digital solutions have been found. According to the value basis of inclusive education, each learner’s skills and strengths are the starting point of teaching. In this qualitative literature review we analyze how inclusive hybrid teaching, i.e. the combination of remote and contact teaching, can be successfully implemented inclusively and what kind of teacher competence is required. The aim is to produce knowledge on how to develop inclusive hybrid teaching. 57 research articles were analyzed in order to answer the following questions: 1) What kind of hybrid pedagogical practices have been used during the last ten years in VET for different student groups? 2) How is inclusive pedagogy realized in these practices? 3) What kind of teacher competence is needed in inclusive hybrid pedagogical practices? Elements of multimodal hybrid teaching that combines distant and contact teaching, digital applications, and virtual learning environments were found in the analysis. In VET, the inclusive hybrid teaching practices are based on learner skills, working life orientation and the students’ equal opportunities for active participation. Inclusive hybrid teaching demands pedagogical leadership, wide collaboration and coordination of work among the school professionals. | en |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Suomen kasvatustieteellinen seura | |
dc.relation.ispartofseries | Kasvatus | |
dc.relation.uri | https://journal.fi/kasvatus/article/view/130116 | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | lähiopetus | |
dc.subject.other | hybridiopetus | |
dc.subject.other | inklusiivinen pedagogiikka | |
dc.subject.other | flipped learning | |
dc.subject.other | hybrid learning | |
dc.subject.other | hybrid pedagogy | |
dc.subject.other | multimodal learning | |
dc.subject.other | vocational education | |
dc.subject.other | vocational higher education | |
dc.title | Ammatillista opetusta etäällä ja lähellä : inklusiivinen hybridipedagogiikka ja opettajan osaaminen koronapandemian jäljiltä | |
dc.type | article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202309195194 | |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_dcae04bc | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 88-102 | |
dc.relation.issn | 0022-927X | |
dc.relation.volume | 54 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © 2023 Kirjoittajat | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | ammattitaito | |
dc.subject.yso | pedagogiikka | |
dc.subject.yso | ammatillinen koulutus | |
dc.subject.yso | multimodaalisuus | |
dc.subject.yso | digitalisaatio | |
dc.subject.yso | inkluusio | |
dc.subject.yso | etäopetus | |
dc.subject.yso | opetusmenetelmät | |
dc.subject.yso | COVID-19 | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1117 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p9365 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1584 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p9700 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p25633 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p8692 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p18355 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p542 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p988 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p38829 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.relation.doi | 10.33348/kvt.130116 | |
dc.type.okm | A2 | |