Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorHakala, Katariina
dc.contributor.authorRaudasoja, Ida-Maria
dc.contributor.authorRaudasoja, Anu
dc.contributor.authorLakkala, Suvi
dc.contributor.authorPirttimaa, Raija
dc.contributor.authorKiuru, Eerika
dc.date.accessioned2023-09-19T11:21:02Z
dc.date.available2023-09-19T11:21:02Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationHakala, K., Raudasoja, I.-M., Raudasoja, A., Lakkala, S., Pirttimaa, R., & Kiuru, E. (2023). Ammatillista opetusta etäällä ja lähellä : inklusiivinen hybridipedagogiikka ja opettajan osaaminen koronapandemian jäljiltä. <i>Kasvatus</i>, <i>54</i>, 88-102. <a href="https://doi.org/10.33348/kvt.130116" target="_blank">https://doi.org/10.33348/kvt.130116</a>
dc.identifier.otherCONVID_183243505
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89178
dc.description.abstractAmmatillisen koulutuksen opetusmenetelmät ovat kehittyneet koronapandemian vauhdittamina ja uusia opetuksen digitaalisia ratkaisuja on etsitty ja löydetty. Etätyöskentelyä ja lähiopetusta on yhdistetty digitaalisten sovellusten avulla ja pandemian aikana sitä kuvaava käsite hybridiopetus vakiintui käyttöön. Hybridiopetus on asettanut uusia vaatimuksia kaikille toimijoille oppilaitoksissa, opiskelijoille, opettajien osaamiselle ja inklusiiviselle pedagogiikalle. Artikkelissa tutkitaan laadullisen kirjallisuuskatsauksen (N=57) avulla hybridiopetusta ammatillisen koulutuksen kentällä keskittyen inklusiivisen pedagogiikan toteutumiseen sekä opettajalta vaadittavaan osaamiseen seuraavin kysymyksin: 1) Millaisia hybridiopetuksen ratkaisuja on käytetty ammatillisessa koulutuksessa viimeisten kymmenen vuoden aikana erilaisten opiskelijaryhmien opetuksessa? 2) Miten inklusiivinen pedagogiikka toteutuu näissä ratkaisuissa? 3) Millaisia ammatillisen opettajan valmiuksia tarkasteltujen tutkimusten perusteella inklusiivinen hybridiopetus vaatii? Analyysin tuloksena esitellään monimuotoista ammatillista hybridiopetusta, jossa inkluusion toteutuminen osaamisperusteisesti ja työelämälähtöisesti edellyttää hyvin laajaa monialaista sekä moniammatillista yhteistyötä ja työnjakoa. Opettajan valmiuksissa tämä tarkoittaa monipuolista pedagogista osaamista, yhteistyökykyä, johtajuutta, inhimillistä kohtaamista ja huolenpitoa kaikkien hyvinvoinnista.fi
dc.description.abstractThe development of vocational education and training (VET) practices has been accelerated by the COVID-19 pandemic, and novel digital solutions have been found. According to the value basis of inclusive education, each learner’s skills and strengths are the starting point of teaching. In this qualitative literature review we analyze how inclusive hybrid teaching, i.e. the combination of remote and contact teaching, can be successfully implemented inclusively and what kind of teacher competence is required. The aim is to produce knowledge on how to develop inclusive hybrid teaching. 57 research articles were analyzed in order to answer the following questions: 1) What kind of hybrid pedagogical practices have been used during the last ten years in VET for different student groups? 2) How is inclusive pedagogy realized in these practices? 3) What kind of teacher competence is needed in inclusive hybrid pedagogical practices? Elements of multimodal hybrid teaching that combines distant and contact teaching, digital applications, and virtual learning environments were found in the analysis. In VET, the inclusive hybrid teaching practices are based on learner skills, working life orientation and the students’ equal opportunities for active participation. Inclusive hybrid teaching demands pedagogical leadership, wide collaboration and coordination of work among the school professionals.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen kasvatustieteellinen seura
dc.relation.ispartofseriesKasvatus
dc.relation.urihttps://journal.fi/kasvatus/article/view/130116
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherlähiopetus
dc.subject.otherhybridiopetus
dc.subject.otherinklusiivinen pedagogiikka
dc.subject.otherflipped learning
dc.subject.otherhybrid learning
dc.subject.otherhybrid pedagogy
dc.subject.othermultimodal learning
dc.subject.othervocational education
dc.subject.othervocational higher education
dc.titleAmmatillista opetusta etäällä ja lähellä : inklusiivinen hybridipedagogiikka ja opettajan osaaminen koronapandemian jäljiltä
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202309195194
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_dcae04bc
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange88-102
dc.relation.issn0022-927X
dc.relation.volume54
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2023 Kirjoittajat
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoammattitaito
dc.subject.ysopedagogiikka
dc.subject.ysoammatillinen koulutus
dc.subject.ysomultimodaalisuus
dc.subject.ysodigitalisaatio
dc.subject.ysoinkluusio
dc.subject.ysoetäopetus
dc.subject.ysoopetusmenetelmät
dc.subject.ysoCOVID-19
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1117
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p9365
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1584
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p9700
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p25633
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8692
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p18355
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p542
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p988
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p38829
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.relation.doi10.33348/kvt.130116
dc.type.okmA2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright