dc.contributor.author | Can, Jasemin | |
dc.contributor.author | Kiili, Johanna | |
dc.contributor.author | Vuorisalo, Mari | |
dc.contributor.author | Rutanen, Niina | |
dc.date.accessioned | 2023-07-06T14:23:58Z | |
dc.date.available | 2023-07-06T14:23:58Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Can, J., Kiili, J., Vuorisalo, M., & Rutanen, N. (2023). Siirtymäresurssit varhaiskasvatuksen siirtymätilan suhteissa ja muutoksissa. <i>Kasvatus ja aika</i>, <i>17</i>(2), 58-75. <a href="https://doi.org/10.33350/ka.115156" target="_blank">https://doi.org/10.33350/ka.115156</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_183679385 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88292 | |
dc.description.abstract | Artikkeli tarkastelee yhden lapsen siirtymäresursseja varhaiskasvatuspolun erilaisissa siirtymissä. Etnografinen, pitkittäisasetelmaan perustuva tutkimusaineisto muodostuu yhden lapsen varhaiskasvatuspolun ensimmäisistä päivistä aina esiopetuksen alkuun. Artikkeli vastaa kysymykseen siitä, millaisia resursseja lapsi hyödyntää siirtymätilassa sekä millaisia muutoksia resurssien hyödyntämisessä tapahtuu siirtymien aikana? Siirtymiä tarkastellaan siirtymätiloina, jotka rakentuvat sekä tilanteisesti että relationaalisesti, eli suhteessa ympäristöön ja muihin toimijoihin. Lisäksi artikkelissa käytetään siirtymäresurssin käsitettä, joka viittaa tilannekohtaisiin tietoihin, taitoihin ja materiaalisiin esineisiin, joiden avulla lapsi osallistuu siirtymätilan rakentamiseen. Tulokset osoittavat siirtymätilan rakentuvan kulttuurisista, sosiaalisista, ruumiillisista sekä materiaalisista siirtymäresursseista. Ne tukivat lapsen aktiivista osallistumista ja toimintaa siirtymätilassa. Tulokset kuvaavat myös siirtymien välisiä muutoksia siirtymäresurssien kautta. Artikkelin lopussa pohditaan, miten tietoa siirtymäresursseista voidaan hyödyntää suunniteltaessa varhaiskasvatuksen siirtymäkäytäntöjä, jotka tarjoavat lapselle mahdollisuuden resurssien hyödyntämiseen. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Suomen kouluhistoriallinen seura | |
dc.relation.ispartofseries | Kasvatus ja aika | |
dc.rights | CC BY-ND 4.0 | |
dc.title | Siirtymäresurssit varhaiskasvatuksen siirtymätilan suhteissa ja muutoksissa | |
dc.type | research article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202307064420 | |
dc.contributor.laitos | Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Social Sciences and Philosophy | en |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Lapset, perheet ja sosiaalinen kestävyys | fi |
dc.contributor.oppiaine | Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö | fi |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Sosiaalityö | fi |
dc.contributor.oppiaine | Social Sustainability for Children and Families | en |
dc.contributor.oppiaine | School of Wellbeing | en |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Social Work | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 58-75 | |
dc.relation.issn | 1797-2299 | |
dc.relation.numberinseries | 2 | |
dc.relation.volume | 17 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © 2023 Kasvatus & Aika | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | article | |
dc.relation.grantnumber | 321374 | |
dc.subject.yso | päivähoito | |
dc.subject.yso | siirtymävaiheet | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | sosiaalinen ympäristö | |
dc.subject.yso | resurssit | |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | |
dc.subject.yso | fyysinen ympäristö | |
dc.subject.yso | sosiaaliset suhteet | |
dc.subject.yso | sopeutuminen | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p3523 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p21130 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1650 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p4836 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p19352 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p4354 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p13726 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p411 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6137 | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/ | |
dc.relation.doi | 10.33350/ka.115156 | |
dc.relation.funder | Research Council of Finland | en |
dc.relation.funder | Suomen Akatemia | fi |
jyx.fundingprogram | Academy Project, AoF | en |
jyx.fundingprogram | Akatemiahanke, SA | fi |
jyx.fundinginformation | Tutkimusaineistomme koostuu pääasiallisesti etnografisesta havainnointi- ja videoaineistoista, joka kerättiin hankkeessa Lasten sosio-spatiaaliset suhteet ja eletyt kokemukset varhaiskasvatuksen siirtymissä – Trace in ECEC ja sitä edeltävässä pilotissa vuosina 2016–2020. | |
dc.type.okm | A1 | |