Siirtymäresurssit varhaiskasvatuksen siirtymätilan suhteissa ja muutoksissa
Can, J., Kiili, J., Vuorisalo, M., & Rutanen, N. (2023). Siirtymäresurssit varhaiskasvatuksen siirtymätilan suhteissa ja muutoksissa. Kasvatus ja aika, 17(2), 58-75. https://doi.org/10.33350/ka.115156
Julkaistu sarjassa
Kasvatus ja aikaPäivämäärä
2023Oppiaine
Lapset, perheet ja sosiaalinen kestävyysHyvinvoinnin tutkimuksen yhteisöVarhaiskasvatusSosiaalityöSocial Sustainability for Children and FamiliesSchool of WellbeingEarly Childhood EducationSocial WorkTekijänoikeudet
© 2023 Kasvatus & Aika
Artikkeli tarkastelee yhden lapsen siirtymäresursseja varhaiskasvatuspolun erilaisissa siirtymissä. Etnografinen, pitkittäisasetelmaan perustuva tutkimusaineisto muodostuu yhden lapsen varhaiskasvatuspolun ensimmäisistä päivistä aina esiopetuksen alkuun. Artikkeli vastaa kysymykseen siitä, millaisia resursseja lapsi hyödyntää siirtymätilassa sekä millaisia muutoksia resurssien hyödyntämisessä tapahtuu siirtymien aikana? Siirtymiä tarkastellaan siirtymätiloina, jotka rakentuvat sekä tilanteisesti että relationaalisesti, eli suhteessa ympäristöön ja muihin toimijoihin. Lisäksi artikkelissa käytetään siirtymäresurssin käsitettä, joka viittaa tilannekohtaisiin tietoihin, taitoihin ja materiaalisiin esineisiin, joiden avulla lapsi osallistuu siirtymätilan rakentamiseen. Tulokset osoittavat siirtymätilan rakentuvan kulttuurisista, sosiaalisista, ruumiillisista sekä materiaalisista siirtymäresursseista. Ne tukivat lapsen aktiivista osallistumista ja toimintaa siirtymätilassa. Tulokset kuvaavat myös siirtymien välisiä muutoksia siirtymäresurssien kautta. Artikkelin lopussa pohditaan, miten tietoa siirtymäresursseista voidaan hyödyntää suunniteltaessa varhaiskasvatuksen siirtymäkäytäntöjä, jotka tarjoavat lapselle mahdollisuuden resurssien hyödyntämiseen.
...
Julkaisija
Suomen kouluhistoriallinen seuraISSN Hae Julkaisufoorumista
1797-2299Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/183679385
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Rahoittaja(t)
Suomen AkatemiaRahoitusohjelmat(t)
Akatemiahanke, SALisätietoja rahoituksesta
Tutkimusaineistomme koostuu pääasiallisesti etnografisesta havainnointi- ja videoaineistoista, joka kerättiin hankkeessa Lasten sosio-spatiaaliset suhteet ja eletyt kokemukset varhaiskasvatuksen siirtymissä – Trace in ECEC ja sitä edeltävässä pilotissa vuosina 2016–2020.Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
At the fringes of transitions : socio-spatial constitution of transitions within early childhood education and care institutions in Finland
Harju, Kaisa; Paananen, Maiju; Vuorisalo, Mari; Rutanen, Niina (Routledge, 2023)This study focuses on transitions that emerge between the child’s first transition from home to early childhood education and care (ECEC) and the transition to pre-primary education in Finnish centre-based ECEC. Group-based ... -
Just before pre-primary education : interplay between age and resources in the transition processes of diverse pre-primary education contexts
Can, Jasemin; Kiili, Johanna; Vuorisalo, Mari; Rutanen, Niina (Routledge, 2024)This article describes the interplay between age and children’s resources during the transition from Finnish early childhood education and care (ECEC) to pre-primary education. We describe how age operates in the structures ... -
”Kun se nyt on sallittua juosta ja humputtaa, niin sitä asennoituu niin, että saapi männä" : tutkimus lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen yhteydessä olevista tekijöistä varhaiskasvatuksessa
Piiroinen, Reetta (2018)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät varhaiskasvatuksessa ovat yhteydessä lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen. Tätä tutkittiin selvittämällä päiväkodin kasvattajien ajatuksia siitä, mitkä tekijät ... -
Children’s fields and capitals : participation and the construction of inequality in preschool
Vuorisalo, Mari (Norsk senter for barneforskning, 2013) -
Sosiaalisen ympäristön yhteys lasten minäkäsitykseen ja itsetuntoon
Kulmala, Annika (2021)Minäkäsitys (self-concept) ja itsetunto (self-esteem) ovat moniselitteisiä subjektiivisia ilmiöitä, jotka saattavat muuttua elämän aikana useaankin kertaan. Käsitteitä saatetaan käyttää synonyymeina, vaikka ne eivät tarkoita ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.