Siirtymäresurssit varhaiskasvatuksen siirtymätilan suhteissa ja muutoksissa

Abstract
Artikkeli tarkastelee yhden lapsen siirtymäresursseja varhaiskasvatuspolun erilaisissa siirtymissä. Etnografinen, pitkittäisasetelmaan perustuva tutkimusaineisto muodostuu yhden lapsen varhaiskasvatuspolun ensimmäisistä päivistä aina esiopetuksen alkuun. Artikkeli vastaa kysymykseen siitä, millaisia resursseja lapsi hyödyntää siirtymätilassa sekä millaisia muutoksia resurssien hyödyntämisessä tapahtuu siirtymien aikana? Siirtymiä tarkastellaan siirtymätiloina, jotka rakentuvat sekä tilanteisesti että relationaalisesti, eli suhteessa ympäristöön ja muihin toimijoihin. Lisäksi artikkelissa käytetään siirtymäresurssin käsitettä, joka viittaa tilannekohtaisiin tietoihin, taitoihin ja materiaalisiin esineisiin, joiden avulla lapsi osallistuu siirtymätilan rakentamiseen. Tulokset osoittavat siirtymätilan rakentuvan kulttuurisista, sosiaalisista, ruumiillisista sekä materiaalisista siirtymäresursseista. Ne tukivat lapsen aktiivista osallistumista ja toimintaa siirtymätilassa. Tulokset kuvaavat myös siirtymien välisiä muutoksia siirtymäresurssien kautta. Artikkelin lopussa pohditaan, miten tietoa siirtymäresursseista voidaan hyödyntää suunniteltaessa varhaiskasvatuksen siirtymäkäytäntöjä, jotka tarjoavat lapselle mahdollisuuden resurssien hyödyntämiseen.
Main Authors
Format
Articles Research article
Published
2023
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Suomen kouluhistoriallinen seura
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202307064420Use this for linking
Review status
Peer reviewed
ISSN
1797-2299
DOI
https://doi.org/10.33350/ka.115156
Language
Finnish
Published in
Kasvatus ja aika
Citation
  • Can, J., Kiili, J., Vuorisalo, M., & Rutanen, N. (2023). Siirtymäresurssit varhaiskasvatuksen siirtymätilan suhteissa ja muutoksissa. Kasvatus ja aika, 17(2), 58-75. https://doi.org/10.33350/ka.115156
License
CC BY-ND 4.0Open Access
Funder(s)
Research Council of Finland
Funding program(s)
Academy Project, AoF
Akatemiahanke, SA
Research Council of Finland
Additional information about funding
Tutkimusaineistomme koostuu pääasiallisesti etnografisesta havainnointi- ja videoaineistoista, joka kerättiin hankkeessa Lasten sosio-spatiaaliset suhteet ja eletyt kokemukset varhaiskasvatuksen siirtymissä – Trace in ECEC ja sitä edeltävässä pilotissa vuosina 2016–2020.
Copyright© 2023 Kasvatus & Aika

Share