Sosiaalisen ympäristön yhteys lasten minäkäsitykseen ja itsetuntoon
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Minäkäsitys (self-concept) ja itsetunto (self-esteem) ovat moniselitteisiä subjektiivisia ilmiöitä, jotka saattavat muuttua elämän aikana useaankin kertaan. Käsitteitä saatetaan käyttää synonyymeina, vaikka ne eivät tarkoita samaa asiaa. Käsitteet liittyvät kuitenkin läheisesti toisiinsa. Minäkäsitys on ihmisen kokonaisnäkemys itsestään ja itsetunto liittyy vahvemmin käsityksiin toisten arvioista itsestä. Sosiaalisella ympäristöllä (social environment) tarkoitetaan ryhmiä, joihin kuulumme. Sosiaalisella ympäristöllä on suuri merkitys ihmisten terveyteen. Sosiaalisella ympäristöllä on merkittävä rooli lasten minäkäsityksessä ja itsetunnossa. Minäkäsityksen ja itsetunnon rakentuminen lähtee jo varhaislapsuudesta, jolloin vanhempien tulisi luoda turvallinen ja kannustava kasvuympäristö lapselle.
Tämän systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli selvittää sosiaalisen ympäristön yhteyttä lasten minäkäsitykseen ja itsetuntoon. Katsauksen tarkoituksena oli myös selvittää, mitkä tekijät mahdollisesti vaikuttavat tähän yhteyteen. Lapsella tarkoitetaan tässä katsauksessa 0–18-vuotiasta. Tutkielmaan valikoitui kuusi tutkimusta, jotka olivat vertaisarvioituja ja julkaistu vuosina 1997–2019. Katsauksen kirjallisuushaku tehtiin 18.10.2021 ja haku rajattiin riittävän tarkalla hakulausekkeella. Lisäksi seuraavat hakukriteerit poissulki tutkimuksia: 1) viite käsitteli sairaita, vammautuneita tai hoidossa olevia, 2) viite käsitteli rajoittunutta otantaa, kuten kodittomia tai huostaan otettuja, 3) viitteessä ei oltu mitattu sosiaalisen ympäristön, sosiaalisen vuorovaikutuksen tai sosiaalisten suhteiden yhteyttä lasten minäkäsitykseen tai itsetuntoon ja 4) viite käsitteli yli 18–vuotiaita.
Kaikissa tutkimuksissa oli havaittu vähintään yhden sosiaalisen ympäristön tekijän ja lasten minäkäsityksen tai itsetunnon välillä tilastollisesti merkitsevä yhteys. Lisäksi tutkimuksissa oli havaittu neljä tekijää, jotka mahdollisesti vaikuttavat tähän yhteyteen: 1) narsismi, 2) kiintymyssuhteen taso ja sukupuoli, 3) koetun sosiaalisen tuen tärkeys ja 4) toiset suhteet.
Tämä systemaattinen kirjallisuuskatsaus lisäsi tietoa siitä, mitkä tekijät ovat yhteydessä lasten minäkäsitykseen ja itsetuntoon. Tulosten perusteella voidaan todeta, että sosiaalinen ympäristö on yhteydessä minäkäsityksen ja itsetunnon muutoksiin lapsilla. Tulokset tukevat aikaisempaa tutkimusta sosiaalisen ympäristön ja lasten minäkäsityksen sekä itsetunnon välisestä yhteydestä. Lisäksi katsaus osoitti, että lisätutkimus sosiaalisen ympäristön yhteydestä lasten minäkäsitykseen ja itsetuntoon on tarpeellista. Tutkimustieto on tarpeellista, jotta lasten minäkäsitystä ja itsetuntoa voidaan vahvistaa ja ylläpitää varhaislapsuudesta lähtien.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5327]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Siirtymäresurssit varhaiskasvatuksen siirtymätilan suhteissa ja muutoksissa
Can, Jasemin; Kiili, Johanna; Vuorisalo, Mari; Rutanen, Niina (Suomen kouluhistoriallinen seura, 2023)Artikkeli tarkastelee yhden lapsen siirtymäresursseja varhaiskasvatuspolun erilaisissa siirtymissä. Etnografinen, pitkittäisasetelmaan perustuva tutkimusaineisto muodostuu yhden lapsen varhaiskasvatuspolun ensimmäisistä ... -
10-13-vuotiaiden lasten liikuntaharrastuneisuus ja sen yhteys minäkäsitykseen Kälviän kunnassa
Mäkinen, Minna (1994)Myöhäislapsuudessa noin 8-12 -vuotiaana lasten elinpiiri laajenee kodin ulkopuolelle. Tämän ikäiset lapset tulevat usein ensimmäistä kertaa ohjatun liikuntatoiminnan piiriin, niin koulussa kuin urheiluseurassakin. Samaan ... -
7.- ja 9.-luokkalaisten sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tunteen yhteys koettuun itsetuntoon liikuntatunneilla
Erikkilä, Emmi; Virtanen, Janna (2022)Tämän pro gradu- tutkielman tarkoituksena oli selvittää 7. ja 9.-luokkalaisten sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tunteen ja koetun itsetunnon yhteyttä liikuntatunneilla. Sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tunteen yhteyttä itsetunnon ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.