Just before pre-primary education : interplay between age and resources in the transition processes of diverse pre-primary education contexts
Can, J., Kiili, J., Vuorisalo, M., & Rutanen, N. (2024). Just before pre-primary education : interplay between age and resources in the transition processes of diverse pre-primary education contexts. Scandinavian Journal of Educational Research, Early online. https://doi.org/10.1080/00313831.2024.2308860
Julkaistu sarjassa
Scandinavian Journal of Educational ResearchPäivämäärä
2024Oppiaine
VarhaiskasvatusHyvinvoinnin tutkimuksen yhteisöSosiaalityöLapset, perheet ja sosiaalinen kestävyysEarly Childhood EducationSchool of WellbeingSocial WorkSocial Sustainability for Children and FamiliesTekijänoikeudet
© 2024 the Authors
This article describes the interplay between age and children’s resources during the transition from Finnish early childhood education and care (ECEC) to pre-primary education. We describe how age operates in the structures of ECEC during the time before the actual transition. We approach the transition to pre-primary education and the relation between age and resources with the concepts of capital and informal and formal practices. The data are drawn from ethnographic fieldwork and video records at two types of ECEC centres: one that provides pre-primary education and one that does not. The findings underscore transition practices and age as the main aspects providing diverse resources for the transferring children during the transition from ECEC to pre-primary education. Investigating the interplay between resources and age helps to understand how ECEC centres with different age-related group structures and locations of pre-primary education produce resources and distinctions between the children during the transition.
...
Julkaisija
RoutledgeISSN Hae Julkaisufoorumista
0031-3831Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/207209102
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Rahoittaja(t)
Suomen AkatemiaRahoitusohjelmat(t)
Akatemiahanke, SALisätietoja rahoituksesta
This research was funded by the Academy of Finland [Grant Number 321374], University of Jyväskylä and Finnish Cultural Foundation.Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
At the fringes of transitions : socio-spatial constitution of transitions within early childhood education and care institutions in Finland
Harju, Kaisa; Paananen, Maiju; Vuorisalo, Mari; Rutanen, Niina (Routledge, 2023)This study focuses on transitions that emerge between the child’s first transition from home to early childhood education and care (ECEC) and the transition to pre-primary education in Finnish centre-based ECEC. Group-based ... -
Siirtymäresurssit varhaiskasvatuksen siirtymätilan suhteissa ja muutoksissa
Can, Jasemin; Kiili, Johanna; Vuorisalo, Mari; Rutanen, Niina (Suomen kouluhistoriallinen seura, 2023)Artikkeli tarkastelee yhden lapsen siirtymäresursseja varhaiskasvatuspolun erilaisissa siirtymissä. Etnografinen, pitkittäisasetelmaan perustuva tutkimusaineisto muodostuu yhden lapsen varhaiskasvatuspolun ensimmäisistä ... -
”Oottaminen on tylsää mut sitä pitää harjotella” : lasten kokemuksia vuorohoidossa järjestettävästä esiopetuksesta
Valtonen, Jutta (2023)Tutkimuksessa tarkasteltiin lasten kokemuksia vuorohoidossa järjestettävästä esiopetuksesta. Tavoitteena oli selvittää ja kuvata lasten antamia merkityksiä vuorohoidossa järjestettävälle esiopetukselle ja heidän kokemuksiaan ... -
Obstacles to dialogic encounters between parents and staff in pre-primary school
Kyrönlampi, Taina; Böök, Marja Leena; Karikoski, Hannele (Suomen varhaiskasvatus ry, 2020)This study investigate dobstacles to encounters with staff as experienced by parents in the context of institutional pre-primary education in Finland. The study contributes to education research by exploring parents’ ... -
Infants’ emotional and social experiences during and after the transition to early childhood education and care
Gath, Megan E.; Herold, Laura; Hunkin, Elise; McNair, Lynn J.; Redder, Bridgette; Rutanen Niina; White, E. Jayne (SAGE Publications, 2024)The socio-emotional experiences of infants during transitions to early childhood education and care (ECEC) and across their first year in these out-of-home contexts are not well known. In an international project across ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.