English is ‘the language everybody shares’ but it is ‘my native language’ : language ideologies and interpersonal relationships among students in internationalizing higher education
Shirahata, M. (2023). English is ‘the language everybody shares’ but it is ‘my native language’ : language ideologies and interpersonal relationships among students in internationalizing higher education. Language and Intercultural Communication, 23(5), 453-469. https://doi.org/10.1080/14708477.2023.2217793
Julkaistu sarjassa
Language and Intercultural CommunicationTekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© 2023 The Author(s). Published by Informa UK Limited, trading as Taylor & Francis Group
Tässä artikkelissa tarkastellaan eri kieli-ideologioiden—eli arkisten kieltä ja sen puhujia koskevien uskomusten—rooleja opiskelijoiden identiteetin rakentamisessa ja neuvotteluissa kansainvälistyvän korkeakoulutuksen kontekstissa. Englanninkielisten opiskelijoiden lisääntyvän monimuotoisuuden myötä kieli-ideologioita on tutkittu mahdollisena opiskelijoiden välisen epätasa-arvon rakentajana. Analysoin kahta fokusryhmäkeskustelua, joiden osallistujat ovat erään suomalaisen yliopiston kansainvälisten englanninkielisten maisteriohjelmien opiskelijoita. Tutkin opiskelijoiden puhetta kriittisen diskursiivisen psykologian avulla tarkoituksenani ymmärtää mahdollisia yhtymäkohtia kieli-ideologioiden ja opiskelijoiden identiteetin rakentamisen välillä. Kiinnitän erityisesti huomiota opiskelijoiden identiteettineuvotteluihin liittyviin ideologisiin dilemmoihin. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että sekä uudet että vakiintuneet kieleen liittyvät ideologiat voivat tulla merkityksellisiksi opiskelijoiden identiteetin rakentamisessa ja neuvotteluissa. Pohdin, kuinka opiskelijoiden huomion kiinnittäminen jokaisen opiskelijan monikielisyyteen ja akateemisen kielen erityisiin tarkoituksiin ja ominaisuuksiin saattaa edistää opiskelijoiden välisten osallistavien vuorovaikutussuhteiden diskursiivista kestävyyttä.
...
This paper examines the roles of different language ideologies—sets of common-sense beliefs about language and its speakers—in students’ identity construction and negotiation in the context of internationalizing higher education. Along with the increasing diversity of students as English speakers, language ideologies have been critically examined for potential contribution to inequalities among students. I analyze two focus group discussions of students from international English-medium instruction master’s programs at a Finnish university. I explore the students’ talk using critical discursive psychology to illuminate possible intersections between language ideologies and students’ situated identity construction, paying attention to ideological dilemmas alongside students’ identity negotiation. The findings indicate that both emerging and established language ideologies may become relevant to students’ identity construction and negotiation. Possibly, turning students’ attention towards the multilinguality of every student and the specific purposes and characteristics of academic language might contribute to the discursive sustainability of inclusive interpersonal relationships among students.
...
Julkaisija
RoutledgeISSN Hae Julkaisufoorumista
1470-8477Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/183588050
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisätietoja rahoituksesta
This work was supported by the Department of Language and Communication Studies at the University of Jyväskylä, Finland, as part of the author’s doctoral research.Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Language ideological landscapes for students in university language policies : inclusion, exclusion, or hierarchy
Shirahata, Mai; Lahti, Malgorzata (Routledge, 2023)Many universities in non-English speaking countries have been adopting English as a medium of instruction to internationalize their education. We set out to compare the language policies of a Finnish and a Japanese university ... -
“It is a part of my identity that I see myself as a language person” : Language identities of students of English
Rajala, Emilia (2022)Identiteettien tutkiminen on ollut suosittua jo jonkin aikaa, ja niitä on tutkittu eri aloilla psykologiasta kielitieteeseen. Identiteetit eivät voi esiintyä ilman kieltä, ja tästä syystä tämä tutkielma yhdistää kielen ja ... -
“If you don’t know English, it is like there is something wrong with you.” : Students’ views of language(s) in a plurilingual setting
Krogager Andersen, Line; Pitkänen-Huhta, Anne (De Gruyter, 2024)Based on a repertoire-oriented stance to language learning and a broad definition of language awareness, this study investigates students’ discursive representations of the languages in their repertoires in the context of ... -
Exploring bilingual ideology and identity of EMI medical teachers and students in China’s mainland
Qin, Paiwei (Comparative and International Education Society, University of Pittsburgh, 2021)This qualitative research in-progress investigates the bilingual ideology and identity of EMI (English-medium-instruction) teachers and students at a Chinese medical university that aims to enrich the understanding of ... -
Perceptions on the use of English as a Lingua Franca at home : multilingual families in Finland and Norway
Gühr, Louisa (2021)This study investigates the use of English as a lingua franca (ELF) in the context of four multilingual families from two Nordic countries: Finland and Norway. These families make use of ELF in their family interactions. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.