English is ‘the language everybody shares’ but it is ‘my native language’ : language ideologies and interpersonal relationships among students in internationalizing higher education

Abstract
Tässä artikkelissa tarkastellaan eri kieli-ideologioiden—eli arkisten kieltä ja sen puhujia koskevien uskomusten—rooleja opiskelijoiden identiteetin rakentamisessa ja neuvotteluissa kansainvälistyvän korkeakoulutuksen kontekstissa. Englanninkielisten opiskelijoiden lisääntyvän monimuotoisuuden myötä kieli-ideologioita on tutkittu mahdollisena opiskelijoiden välisen epätasa-arvon rakentajana. Analysoin kahta fokusryhmäkeskustelua, joiden osallistujat ovat erään suomalaisen yliopiston kansainvälisten englanninkielisten maisteriohjelmien opiskelijoita. Tutkin opiskelijoiden puhetta kriittisen diskursiivisen psykologian avulla tarkoituksenani ymmärtää mahdollisia yhtymäkohtia kieli-ideologioiden ja opiskelijoiden identiteetin rakentamisen välillä. Kiinnitän erityisesti huomiota opiskelijoiden identiteettineuvotteluihin liittyviin ideologisiin dilemmoihin. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että sekä uudet että vakiintuneet kieleen liittyvät ideologiat voivat tulla merkityksellisiksi opiskelijoiden identiteetin rakentamisessa ja neuvotteluissa. Pohdin, kuinka opiskelijoiden huomion kiinnittäminen jokaisen opiskelijan monikielisyyteen ja akateemisen kielen erityisiin tarkoituksiin ja ominaisuuksiin saattaa edistää opiskelijoiden välisten osallistavien vuorovaikutussuhteiden diskursiivista kestävyyttä.
Main Author
Format
Articles Research article
Published
2023
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Routledge
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306153830Käytä tätä linkitykseen.
Review status
Peer reviewed
ISSN
1470-8477
DOI
https://doi.org/10.1080/14708477.2023.2217793
Language
English
Published in
Language and Intercultural Communication
Citation
  • Shirahata, M. (2023). English is ‘the language everybody shares’ but it is ‘my native language’ : language ideologies and interpersonal relationships among students in internationalizing higher education. Language and Intercultural Communication, 23(5), 453-469. https://doi.org/10.1080/14708477.2023.2217793
License
CC BY 4.0Open Access
Additional information about funding
This work was supported by the Department of Language and Communication Studies at the University of Jyväskylä, Finland, as part of the author’s doctoral research.
Copyright© 2023 The Author(s). Published by Informa UK Limited, trading as Taylor & Francis Group

Share