Language ideological landscapes for students in university language policies : inclusion, exclusion, or hierarchy
Shirahata, M., & Lahti, M. (2023). Language ideological landscapes for students in university language policies : inclusion, exclusion, or hierarchy. Current Issues in Language Planning, 24(3), 272-292. https://doi.org/10.1080/14664208.2022.2088165
Julkaistu sarjassa
Current Issues in Language PlanningPäivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© 2022 the Authors
Many universities in non-English speaking countries have been adopting English as a medium of instruction to internationalize their education. We set out to compare the language policies of a Finnish and a Japanese university using the lens of language ideology – a set of normative beliefs about the social dimension of language. Data were collected from selected documents of the two universities, and analyzed utilizing critical discursive psychology. This social constructionist approach allows mapping out language ideological landscapes – interrelationships among different co-occurring language ideologies – from which students may draw ideas about how they orient themselves towards their peers on international campuses today. Our analysis shows that different language ideological landscapes are constructed in the language policies of the two universities, affording them different positioning in the phenomenon of internationalization. The findings suggest that both multilingualism and languaging would be important discursive resources for universities to maintain ethnolinguistic nationalism and ensure equality among students with different linguistic backgrounds, in the process of internationalization of higher education through English. On international campuses where multilingualism is prevalent, students are likely to be constructed as cosmopolitans for inclusion, locals and foreigners for exclusion, or ‘native/native-like and non-native speakers’ for hierarchy through different monolingual language ideologies.
...
Julkaisija
RoutledgeISSN Hae Julkaisufoorumista
1466-4208Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/147282538
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisätietoja rahoituksesta
This work was supported by the Department of Language and Communication Studies and the Research Collegium for Language in Changing Society at the University of Jyväskylä, Finland, as part of the doctoral research of Mai Shirahata.Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
English is ‘the language everybody shares’ but it is ‘my native language’ : language ideologies and interpersonal relationships among students in internationalizing higher education
Shirahata, Mai (Routledge, 2023)Tässä artikkelissa tarkastellaan eri kieli-ideologioiden—eli arkisten kieltä ja sen puhujia koskevien uskomusten—rooleja opiskelijoiden identiteetin rakentamisessa ja neuvotteluissa kansainvälistyvän korkeakoulutuksen ... -
“It is a part of my identity that I see myself as a language person” : Language identities of students of English
Rajala, Emilia (2022)Identiteettien tutkiminen on ollut suosittua jo jonkin aikaa, ja niitä on tutkittu eri aloilla psykologiasta kielitieteeseen. Identiteetit eivät voi esiintyä ilman kieltä, ja tästä syystä tämä tutkielma yhdistää kielen ja ... -
Language ideologies in a Finnish university student union’s Facebook communication practices
Shirahata, Mai; Lahti, Malgorzata; Siitonen, Marko (Routledge, 2023)This paper examines language ideologies – sets of normative beliefs about language and its speakers – in a Finnish university student union’s Facebook communication practices. Prior research has discussed how today’s Nordic ... -
"Kyl me ollaan enkulla pärjätty" : Understanding the importance of corporate language policies – the context of a local Finnish company with a strategy to become international by learning English
Nieminen, Jasu (2022)Englannin kielen käytto lingua francana eli yleisenä yhteisenä kielenä on lisääntynyt ympäri maailmaa. Englannin kielen taitoa pidetään työelämässä ja työpaikoilla merkittävänä taitona niin yksittäisten henkilöiden kuin ... -
University students’ attitudes towards mandatory English in their studies
Kuusela, Enni (2021)Tutkimuksessa pyritään kokoamaan yleistä kuvaa yliopisto-opiskelijoiden positiivisista ja/tai negatiivisista asenteista opinnoissa käytettävään ”pakolliseen” englannin kieleen. Taustakirjallisuudessa perehdytään Englannin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.