University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

“It is a part of my identity that I see myself as a language person” : Language identities of students of English

Thumbnail
View/Open
639.5 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Rajala, Emilia
Date
2022
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Identiteettien tutkiminen on ollut suosittua jo jonkin aikaa, ja niitä on tutkittu eri aloilla psykologiasta kielitieteeseen. Identiteetit eivät voi esiintyä ilman kieltä, ja tästä syystä tämä tutkielma yhdistää kielen ja identiteetin yhdeksi tutkimuksen kohteeksi: kieli-identiteetiksi. Suomessa kieli-identiteettejä on tärkeä tutkia monikielisyyden näkökulmasta, sillä Suomi on virallisesti kaksikielinen maa, ja jokaisen oppilaan tulee opiskella suomen kielen lisäksi toista kotimaista kieltä, ruotsia. Tämän lisäksi jokaisen lapsen tulee opetella vähintään yhtä vierasta kieltä perusopetuksen aikana. Suurin osa lapsista valitsee tai joutuu valitsemaan englannin. Kansallinen kyselytutkimus englannin kielestä Suomessa toteutettiin vuonna 2007 ja sen tulokset julkaistiin 2009 (Leppänen et. al, 2009). Tutkimuksen mukaan huomattavan suuri osa vastaajista koki itsensä yksikieliseksi Suomen monikielisyydestä huolimatta. Tutkimus nosti esiin kysymyksen suomalaisten mahdollisesta asenteenmuutoksesta tulevaisuudessa kaikkien sukupolvien opiskeltua englantia. Siispä kieli-identiteettien lisäksi tämä tutkimus pyrkii tarjoamaan lisää tietoa myös yksi-, kaksi- ja monikieliseksi identifioitumisen kysymykseen. Tässä tutkimuksessa käsitellään suomalaisessa yliopistossa englantia pääaineenaan opiskelevien opiskelijoiden kieli-identiteettejä. Kieli-identiteetit määritellään oman itsen ja kielen välisenä suhteena, jonka keskiössä ovat pätevyys, periytyvyys ja kieleen liittyvät asenteet sekä tunteet. Kieli-identiteetit nähdään moninaisina, sirpaloituneina, kontekstisidonnaisina sekä alati muuttuvina. Tämä tutkielma kartoittaa millaisia kieli-identiteettejä neljä englannin kieltä pääaineenaan opiskelevaa opiskelijaa rakentavat haastattelun aikana. Aineistoksi kerättiin lokakuussa 2021 neljä yksilöhaastattelua, joissa haastateltavilta kysyttiin muun muassa mitä kieliä he osasivat, millaisia tunteita he liittivät kielten käyttämiseen ja kokevatko he itsensä yksi-, kaksi- vai monikieliseksi. Aineisto analysoitiin diskursiivisella menetelmällä etsien yhteisiä teemoja. Tulosten perusteella haastateltavilla on vahva kieli-identiteetti englannin kieleen liittyen pätevyyden näkökulmasta: opiskelijat näkivät oman kielitaitonsa vahvana ja jopa natiivitasoisena. Muiden kielten osalta kieli-identiteetteihin liittyi puutteellisen kielitaidon diskurssi, kun taas opiskelijoiden identifioitumista kaksi- tai monikielisiksi esti ahdas käsitys kaksikielisyydestä. ...
Keywords
language identity language ideology yksikielisyys kaksikielisyys englannin kieli identiteetti kieli ja kielet kielellinen identiteetti sosiolingvistiikka kielitaito suomen kieli monikielisyys kielen oppiminen monolingualism bilingualism English language identity (mental objects) languages linguistic identity sociolinguistics language skills Finnish language multilingualism language learning
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205302975

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25550]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Exploring bilingual ideology and identity of EMI medical teachers and students in China’s mainland 

    Qin, Paiwei (Comparative and International Education Society, University of Pittsburgh, 2021)
    This qualitative research in-progress investigates the bilingual ideology and identity of EMI (English-medium-instruction) teachers and students at a Chinese medical university that aims to enrich the understanding of ...
  • Do concepts and methods have ethics? 

    Laihonen, Petteri (Language on the Move, 2020)
  • "Tottakai mää tiiän mikä se on englanniks ku se on melkeen sama ruotsiks!" : bilingual and multilingual children learning English : children's views 

    Vesamäki, Heli (2015)
    Kaksi- ja monikielisyyttä on tutkittu paljon esimerkiksi lasten kielen kehityksen ja kognitiivisen kehityksen näkökulmasta. Lasten käsityksiä omasta kaksikielisyydestään tai sen vaikutuksista ei ole juurikaan tehty ...
  • English is ‘the language everybody shares’ but it is ‘my native language’ : language ideologies and interpersonal relationships among students in internationalizing higher education 

    Shirahata, Mai (Routledge, 2023)
    Tässä artikkelissa tarkastellaan eri kieli-ideologioiden—eli arkisten kieltä ja sen puhujia koskevien uskomusten—rooleja opiskelijoiden identiteetin rakentamisessa ja neuvotteluissa kansainvälistyvän korkeakoulutuksen ...
  • Utilizing our language repertoires : a resource package for lower secondary school English lessons for classrooms with migrant students 

    Lehtimäki, Hanna (2019)
    Maahanmuutto ja globalisaatio ovat tuoneet Suomeen viime vuosien aikana ennätysmäärän ulkomaalaisia. Tämä näkyy myös kouluissa ja mediassa, joissa maahanmuuton ongelmat ovat yleinen puheenaihe. Vähemmän puhutaan siitä, ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre