Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä pedagogisesta johtajuudesta
Authors
Date
2023Copyright
© The Author(s)
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä pedagogisesta johtajuudesta varhaiskasvatuksen työtiimissä. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, mitä pedagogisella johtajuudella tarkoitetaan varhaiskasvatuksen opettajien kertomana. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien omaa rooliaan työtiiminsä pedagogisena johtajana.
Tutkimus on toteutettu laadullisin eli kvalitatiivisin menetelmin. Aineisto on kerätty salatulla turvasähköpostikyselyllä. Tutkimuksen aineisto kerättiin kevään 2023 aikana. Tutkimukseen osallistui yhteensä kahdeksan (N=8) varhaiskasvatuksen opettajan työssä toimivaa ammattilaista. Näistä yhdellä oli maisterin tutkinto, kolmella oli kandidaatin tutkinto, kahdella oli sosionomin tutkinto ja kahdella oli lähihoitajan tutkinto. Aineiston analyysi on toteutettu laadullisella teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että pedagogisella johtajuudella tarkoitetaan varhaiskasvatuksen opettajien kertomana päiväkodin johtajan pedagogista johtajuutta. Lisäksi varhaiskasvatuksen opettaja nähtiin tiiminsä pedagogisena johtajana. Tulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajat kaipaavat tukea tiiminsä pedagogiseen johtajuuteen niin päiväkodin johtajilta kuin muilta tiimissä työskenteleviltä. Myös pedagogiselle keskustelulle kaivataan lisää aikaa varhaiskasvatuksen kiireisen arjen keskeltä. Johtajuuden käsitettä tulee vielä selventää, jotta kaikki työntekijät ovat tietoisia pedagogisesta johtajuudesta ja siihen kuuluvista vastuista.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Ammatin induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia tiimin pedagogisesta johtajuudesta
Kaperi, Meri (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä varhaiskasvatuksen opettajan tiimin pedagogisesta johtajuudesta ammatin induktiovaiheessa. Tarkempana tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia ammatin induktiovaiheessa ... -
Päiväkodin johtajien käsityksiä pedagogisesta johtajuudesta yksityisessä varhaiskasvatuksessa
Sarka, Erika (2022)Päiväkodin johtajien käsityksiä pedagogisesta johtajuudesta yksityisessä varhaiskasvatuksessa -proseminaaritutkielmassa tarkastellaan pedagogisen johtajuuden ilmiötä yksityisessä varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksessa ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien ja opiskelijoiden näkemyksiä varhaiskasvatuksen pedagogiikasta ja omasta pedagogisesta toiminnastaan
Hakala, Miia (2022)Pedagogiikka on keskeinen osa varhaiskasvatuksen toimintaa sekä varhaiskasvatuksen opettajan työtä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisten näkökulmien kautta varhaiskasvatuksen pedagogiikka määrittyi ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä vaihtuvan henkilöstön merkityksestä varhaiskasvatuksen pedagogiikalle
Eskelinen, Tiia (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mitä näkemyksiä varhaiskasvatuksen opettajilla on vaihtuvan henkilöstön merkityksestä varhaiskasvatuksen pedagogiikalle. Vaihtuvalla henkilöstöllä tarkoitetaan tässä tutkimuksessa ... -
Pedagogisen johtajuuden toteutuminen varhaiskasvatuksen organisaation eri toimijatasoilla : tapaustutkimus Kuopion kaupungin varhaiskasvatuksen organisaatiosta
Kari, Minna (2012)Pedagoginen johtajuus on laadukkaan varhaiskasvatuksen edellytys. Laadukkaan varhaiskasvatuksen toteuttaminen vaatii vahvaa asiantuntijuutta koko organisaatiolta. Jotta pedagogista johtajuutta voi jakaa, on tarpeen selkiyttää ...