University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Pedagogisen johtajuuden toteutuminen varhaiskasvatuksen organisaation eri toimijatasoilla : tapaustutkimus Kuopion kaupungin varhaiskasvatuksen organisaatiosta

Thumbnail
View/Open
527.5 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kari, Minna
Date
2012
Discipline
VarhaiskasvatusEarly Childhood Education

 
Pedagoginen johtajuus on laadukkaan varhaiskasvatuksen edellytys. Laadukkaan varhaiskasvatuksen toteuttaminen vaatii vahvaa asiantuntijuutta koko organisaatiolta. Jotta pedagogista johtajuutta voi jakaa, on tarpeen selkiyttää ja määritellä pedagogista johtajuutta sekä sitä, mitä se kullakin varhaiskasvatuksen toimijatasolla käytännössä tarkoittaa. Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää kuinka pedagogisen johtajuuden jatkumo toteutuu varhaiskasvatuksen organisaation eri toimijatasoilla ja kuinka näiden tasojen väliset odotukset kohtaavat. Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus paikkakuntani varhaiskasvatuksen organisaatiosta. Aineistonkeruumenetelminä olivat focus group – haastattelu sekä henkilökohtaiset kirjoitelmat. Aineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää lastentarhanopettajaa, seitsemää päiväkodinjohtajaa sekä kolmea varhaiskasvatuksen hallinnon edustajaa. Haastatteluryhmiä muodostui viisi, hallinnon edustajat muodostivat oman ryhmänsä, päiväkodinjohtajista ja lastentarhanopettajista muodostui kaksi ryhmää. Pyysin henkilökohtaiset kirjoitelmat jokaiselta haastatteluun osallistuvalta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällön analyysin avulla. Tutkimustulokset osoittivat, että pedagogisen johtajuuden käsite on epäselvä ja siihen toivottaisiin selkiyttämistä läpi organisaation. Pedagogisen johtajuuden jatkumon nähtiin toteutuvan parhaiten yksikkötasolla päiväkodinjohtajan ja lastentarhanopettajien välillä. Yhteisen keskustelun merkitys nähtiin edellytyksenä pedagogisen johtajuuden jakamiselle. Rakenteiden merkitys pedagogisen johtajuuden jatkumon tukemisena nähtiin tärkeänä. Tällaisia rakenteita olivat ajan järjestäminen pedagogiselle johtajuudelle, tiimisopimukset, palaverikäytännöt sekä tiimin vetäjien nimeäminen. Jaetun pedagogisen johtajuuden nähtiin toteutuvan varhaiskasvatussuunnitelmatyössä. Konsultoivien erityislastentarhanopettajien tuki päiväkodinjohtajille ja lastentarhanopettajille nähtiin pedagogista johtajuutta tukevana. Kaikki varhaiskasvatuksen organisaation toimijatasot esittivät toiveenaan perustehtävän, yhteisten linjausten, tavoitteiden ja painopisteiden selkiyttämistä koko organisaatiossa. Esimiehiltä toivottiin luottamusta omaa asiantuntijuutta kohtaan, lisäksi toivottiin yhteisiin sopimuksiin sitoutumista kaikilta organisaation jäseniltä. Tämän tutkimuksen tuloksena pedagogisen johtajuuden jakaminen näyttäisi olevan merkityksellinen tekijä laadukkaan varhaiskasvatuksen toteuttamisessa. Pedagogiselle johtajuudelle tarvitaan aikaa ja tilaa, joka on mahdollista järjestää toimivien rakenteiden avulla. Tässä tutkimuksessa on tarkasteltu pedagogista johtajuutta jaetun johtajuuden näkökulmasta. Tutkimuksessa tarkasteltiin rinnakkain kolmen eri toimijatason näkemyksiä johtajuuden jakamisesta. ...
Keywords
pedagoginen johtajuus jaettu johtajuus Kvalitatiivinen tutkimus varhaiskasvatus johtajuus oppiva organisaatio Kuopio
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201205281746

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25559]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Vertaistyöskentelyn kehittäminen päiväkodin pedagogisen johtajuuden vahvistamiseksi 

    Liukkonen, Raili (2012)
  • Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä pedagogisesta johtajuudesta 

    Rantonen, Eveliina (2023)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä pedagogisesta johtajuudesta varhaiskasvatuksen työtiimissä. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, mitä pedagogisella johtajuudella tarkoitetaan ...
  • Eettisen johtajuuden toteutuminen ja sen merkitys henkisen työhyvinvoinnin tukemisessa - sairaanhoitajien kokemuksia sairaalan osaston työyhteisössä 

    Kangasmäki, Elisa (2007)
  • Pedagogisen johtajuuden tukeminen varhaiskasvatuksessa : varhaiskasvatusyksikön johtajien näkemyksiä Deep Talk - työyhteisön kehittämismenetelmästä 

    Mesiäislehto, Eveliina (2016)
    Mesiäislehto, Eveliina. 2016. Pedagogisen johtajuuden tukeminen varhaiskasvatuksessa – Varhaiskasvatusyksikön johtajien näkemyksiä Deep Talk - työyhteisön kehittämismenetelmästä. Varhaiskasvatustieteen pro gradu - tutkielma. ...
  • Jaetun johtajuuden merkitys lasten kehityksen ja oppimisen tuelle 

    Göös, Annaleena (2020)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää Jyväskylän kaupungin varhaiskasvatusorganisaation henkilöstön kokemuksia jaetun johtajuuden merkityksestä lasten kehityksen ja oppimisen tuelle. Tutkimukseni tarkasteli sekä ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre