Varhaiskasvatuksen opettajien ja opiskelijoiden näkemyksiä varhaiskasvatuksen pedagogiikasta ja omasta pedagogisesta toiminnastaan
Pedagogiikka on keskeinen osa varhaiskasvatuksen toimintaa sekä
varhaiskasvatuksen opettajan työtä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisten näkökulmien kautta varhaiskasvatuksen pedagogiikka määrittyi varhaiskasvatuksen opettajien sekä varhaiskasvatuksen opiskelijoiden puheessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen lähestymistavassa ja analyysissä hyödynnettiin fenomenologian sekä muistitutkimuksen piirteitä. Tutkimuksen aineisto kerättiin vuosien 2020–2021 aikana yhteistyössä LOIKKA-hankkeen kanssa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen pedagogiikka voitiin jakaa neljään erilaiseen näkökulmaan varhaiskasvatuksen opettajien sekä varhaiskasvatuksen opiskelijoiden puheen perusteella. Nämä neljä näkökulmaa olivat lapsinäkökulma, vuorovaikutuksellinen näkökulma, toiminnan organisoinnin näkökulma sekä oppimisen tukemisen näkökulma. Tulokset tarjoavat uudenlaisen jäsennyksen varhaiskasvatuksen pedagogiikkaan siitä näkökulmasta, kuinka pitkään varhaiskasvatuksen kentällä työskennelleet opettajat sekä vahvan lastenhoitajan ammattiosaamisen omaavat varhaiskasvatuksen opiskelijat kuvaavat varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa. Tutkimus tarjoaa myös tärkeää tietoa siitä, millainen rooli pedagogiikalla tällä hetkellä varhaiskasvatuksessa on. Koska varhaiskasvatus on hoidon, kasvatuksen ja opetuksen pedagogisesti painottunut kokonaisuus, on tärkeää, että myös pedagogiikan merkitys varhaiskasvatukselle tunnistetaan niin yhteiskunnallisesti, kuin myös varhaiskasvatuksen kentällä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä pedagogisesta johtajuudesta
Rantonen, Eveliina (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä pedagogisesta johtajuudesta varhaiskasvatuksen työtiimissä. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, mitä pedagogisella johtajuudella tarkoitetaan ... -
Ammatin induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia tiimin pedagogisesta johtajuudesta
Kaperi, Meri (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä varhaiskasvatuksen opettajan tiimin pedagogisesta johtajuudesta ammatin induktiovaiheessa. Tarkempana tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia ammatin induktiovaiheessa ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia alle kolmivuotiaiden pedagogiikasta
Puhakka, Reetta; Liehu, Erika (2021)Aiemmissa tutkimuksissa on tuotu esille varhaiskasvatuksen opettajien haasteita toteuttaa alle kolmivuotiaiden pedagogiikkaa. Lisäksi opettajien osaamisen ajatellaan tulevan paremmin hyödynnetyksi isompien lasten ryhmissä. ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia pedagogisesta suunnittelusta alle 3-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmissä
Jokela, Tessa (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia pedagogisesta suunnittelusta alle 3-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmissä. Tutkimuksella on haluttu tehdä näkyväksi sitä, miten ja ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä vaihtuvan henkilöstön merkityksestä varhaiskasvatuksen pedagogiikalle
Eskelinen, Tiia (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mitä näkemyksiä varhaiskasvatuksen opettajilla on vaihtuvan henkilöstön merkityksestä varhaiskasvatuksen pedagogiikalle. Vaihtuvalla henkilöstöllä tarkoitetaan tässä tutkimuksessa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.