Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRaittila, Raija
dc.contributor.authorRantonen, Eveliina
dc.date.accessioned2023-06-08T07:38:28Z
dc.date.available2023-06-08T07:38:28Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87550
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä pedagogisesta johtajuudesta varhaiskasvatuksen työtiimissä. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, mitä pedagogisella johtajuudella tarkoitetaan varhaiskasvatuksen opettajien kertomana. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien omaa rooliaan työtiiminsä pedagogisena johtajana. Tutkimus on toteutettu laadullisin eli kvalitatiivisin menetelmin. Aineisto on kerätty salatulla turvasähköpostikyselyllä. Tutkimuksen aineisto kerättiin kevään 2023 aikana. Tutkimukseen osallistui yhteensä kahdeksan (N=8) varhaiskasvatuksen opettajan työssä toimivaa ammattilaista. Näistä yhdellä oli maisterin tutkinto, kolmella oli kandidaatin tutkinto, kahdella oli sosionomin tutkinto ja kahdella oli lähihoitajan tutkinto. Aineiston analyysi on toteutettu laadullisella teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että pedagogisella johtajuudella tarkoitetaan varhaiskasvatuksen opettajien kertomana päiväkodin johtajan pedagogista johtajuutta. Lisäksi varhaiskasvatuksen opettaja nähtiin tiiminsä pedagogisena johtajana. Tulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajat kaipaavat tukea tiiminsä pedagogiseen johtajuuteen niin päiväkodin johtajilta kuin muilta tiimissä työskenteleviltä. Myös pedagogiselle keskustelulle kaivataan lisää aikaa varhaiskasvatuksen kiireisen arjen keskeltä. Johtajuuden käsitettä tulee vielä selventää, jotta kaikki työntekijät ovat tietoisia pedagogisesta johtajuudesta ja siihen kuuluvista vastuista.fi
dc.format.extent60
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherpedagoginen johtajuus
dc.subject.othervarhaiskasvatuksen pedagogiikka
dc.subject.otherjaettu johtajuus
dc.subject.otherkokopäiväpedagogiikka
dc.titleVarhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä pedagogisesta johtajuudesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306083619
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysotiimityö
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysojohtajuus
dc.subject.ysopedagogiikka
dc.subject.ysopedagoginen johtaminen
dc.subject.ysotiimit
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright