dc.contributor.advisor | Pakarinen, Eija | |
dc.contributor.advisor | Pöysä, Sanni | |
dc.contributor.author | Paukkunen, Anu | |
dc.date.accessioned | 2023-06-06T06:55:19Z | |
dc.date.available | 2023-06-06T06:55:19Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87458 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, missä määrin kollegiaalinen tuki on
yhteydessä luokanopettajien kokemaan työn merkityksellisyyteen. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien työkokemuksen yhteyttä kollegiaaliseen
tukeen ja työn merkityksellisyyteen. Tutkimuksessa käytetty aineisto on osa laajempaa Jyväskylän yliopiston Teacher and Student Stress and Interaction in
Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Tässä tutkimuksessa käytettiin keväällä
2022 sähköisellä kyselylomakkeella kerättyä aineistoa. Tutkimukseen osallistui
yhteensä 338 luokanopettajaa. Aineiston analyysissa hyödynnettiin Spearmanin
korrelaatiokertoimia sekä lineaarista regressioanalyysiä.
Tulokset osoittivat, että kollegiaalinen tuki oli positiivisesti yhteydessä luokanopettajien kokemaan työn merkityksellisyyteen. Luokanopettajien työkokemuksella ei ollut tulosten mukaan tilastollisesti merkitsevää yhteyttä koettuun
kollegiaaliseen tukeen tai työn merkityksellisyyteen. Tulokset vahvistivat jo olemassa olevaa tutkimustietoa kollegiaalisen tuen yhteydestä työhyvinvointiin
työn merkityksellisyyden näkökulmasta.
Tulosten kautta voidaan lisätä ymmärrystä kollegiaalisen tuen merkityksestä jo opettajankoulutuksessa. Opiskelijoiden ymmärrystä työn merkityksellisyydestä voidaan lisätä jo opintojen aikana. Jatkossa olisi kiinnostavaa tutkia,
mitkä tekijät ovat vahvemmin yhteydessä työn merkityksellisyyden kokemiseen
tai mihin työhyvinvoinnin osiin kollegiaalisella tuella on vahvempi yhteys. | fi |
dc.format.extent | 27 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Kollegiaalisen tuen yhteys luokanopettajien kokemaan työn merkityksellisyyteen | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202306063529 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | työhyvinvointi | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | työ | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | yhteistyö | |
dc.subject.yso | opettajankoulutus | |
dc.subject.yso | opettajuus | |
dc.subject.yso | työyhteisöt | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |