Luokanopettajien kokemuksia opettajastereotypioista ja stereotypisoijista.
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien tunnistamia ja
kokemia opettajastereotypioita, sekä sitä, keiden opettajat kokevat heitä
stereotypisoivan. Tässä tutkimuksessa stereotypioilla tarkoitetaan tiettyyn
ryhmään kohdistuvia karkeita ja pysyviä yleistyksiä, joihin liittyy
ennakkoluuloja ja vääristyneistä ajatuksia.
Aineisto kerättiin keväällä 2023 kyselylomakkeella, joka jaettiin
Alakoulun Aarreaitta -Facebook-ryhmässä sekä Twitterissä tunnisteella
#opehommia. Lopullinen aineisto muodostui 40 luokanopettajilta saaduista
kirjallisesta vastauksesta. Tutkimus oli tyypiltään laadullinen ja se analysointiin
aineistolähtöistä sisällönanalyysiä hyödyntäen.
Vastausten pohjalta loimme neljä opettajastereotypioita kuvaavaa
kategoriaa. Kutsumusammatti-kategoriaan sisällytimme maininnat opettajan
suuremmasta palosta työtään kohtaan sekä työn harrastamisen. Helppo työ -
kategoria koostui opettajan työn helppoudesta ja pitkistä lomista kertovista
maininnoista. Mallikansalaisuus-kategoriaan sisällytimme maininnat opettajan
nuhteettomasta luonteesta, käytöksestä ja tavoista. Habitus-kategoriaan
sisällytimme maininnat ulkoiseen olemukseen liittyen.
Saamamme tulokset olivat pääosin linjassa aiemman
tutkimuskirjallisuuden kanssa. Tutkimus tuotti kuitenkin myös uutta tietoa, sillä
muodostamaamme kategoriaa helppo työ ei ollut havaittavissa aiemmissa
tutkimuksissa. Lisäksi tutkimuksemme tarjosi uutta tietoa koskien
opettajastereotypioiden paradoksaalisuutta. Useat opettajien esittämät
stereotypiat olivat ristiriitaisia tai jopa vastakkaisia keskenään. Aihe on tärkeä,
sillä stereotypioiden tiedostamisen avulla voimme laajentaa opettajakuvaa.
Yhteiskunnassamme vallitsevat opettajastereotypiat ovat myös pääosin jäänteitä historiasta, eivätkä koske enää nykyajan opettajan vaatimuksia.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29747]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajan asiantuntijuus inkluusiossa : luokanopettajien kokemuksia erityisestä tuesta yleisopetuksen luokassa
Kuitunen, Iris (2022)Pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja tarkastella asiantuntijuuden vaikutusta kokemuksiin. Tutkimuksen kohteena olivat aloittavat luokanopettajat, joilla oli alle kaksi ... -
Tätä mää oon halunnu tehdä aina : pitkän työuran tehneiden luokanopettajien kokemuksia työssä jaksamisesta
Kaarna, Jussi; Rahja, Satu (2012) -
Luokanopettajien kokemuksia kuormituksen vaikutuksesta työkykyyn
Reinikainen, Annukka (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia alakoulun 1.-6-luokan luokanopettajien kokemuksia kuormituksen vaikutuksesta työkykyyn sekä keinoja ehkäistä kuormittumista. Käsittelen johdannossa muutosten vaikutusta opettajan ... -
"Kaikessa on aina kehitettävää!" : luokanopettajien kokemuksia valmiuksistaan opettaa musiikkia perusopetuksen vuosiluokilla 1-6
Kuoppala, Hanna-Mari; Repo-Tolonen, Kaisa (2002) -
Luokanopettajien aikuiskoulutuksen opiskelijoiden kokemuksia koulutuksesta
Uusi-Ranta, Katri (2008)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.