Kollegiaalisen tuen yhteys luokanopettajien kokemaan työn merkityksellisyyteen
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, missä määrin kollegiaalinen tuki on
yhteydessä luokanopettajien kokemaan työn merkityksellisyyteen. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien työkokemuksen yhteyttä kollegiaaliseen
tukeen ja työn merkityksellisyyteen. Tutkimuksessa käytetty aineisto on osa laajempaa Jyväskylän yliopiston Teacher and Student Stress and Interaction in
Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Tässä tutkimuksessa käytettiin keväällä
2022 sähköisellä kyselylomakkeella kerättyä aineistoa. Tutkimukseen osallistui
yhteensä 338 luokanopettajaa. Aineiston analyysissa hyödynnettiin Spearmanin
korrelaatiokertoimia sekä lineaarista regressioanalyysiä.
Tulokset osoittivat, että kollegiaalinen tuki oli positiivisesti yhteydessä luokanopettajien kokemaan työn merkityksellisyyteen. Luokanopettajien työkokemuksella ei ollut tulosten mukaan tilastollisesti merkitsevää yhteyttä koettuun
kollegiaaliseen tukeen tai työn merkityksellisyyteen. Tulokset vahvistivat jo olemassa olevaa tutkimustietoa kollegiaalisen tuen yhteydestä työhyvinvointiin
työn merkityksellisyyden näkökulmasta.
Tulosten kautta voidaan lisätä ymmärrystä kollegiaalisen tuen merkityksestä jo opettajankoulutuksessa. Opiskelijoiden ymmärrystä työn merkityksellisyydestä voidaan lisätä jo opintojen aikana. Jatkossa olisi kiinnostavaa tutkia,
mitkä tekijät ovat vahvemmin yhteydessä työn merkityksellisyyden kokemiseen
tai mihin työhyvinvoinnin osiin kollegiaalisella tuella on vahvempi yhteys.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28143]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Se tunne kun tulee aamulla töihin, että ilmapiiri on hyvä, sulla on siellä oma paikka..." : luokanopettajien sosiaalinen hyvinvointi
Kokko, Veera; Timonen, Satu (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja kokemuksia luokanopettajilla on sosiaalisesta hyvinvoinnista työssään. Käsityksen kartoittamisen avulla pyrimme selvittämään, mitä opettajat ajattelevat ... -
Opettajan asiantuntijuus inkluusiossa : luokanopettajien kokemuksia erityisestä tuesta yleisopetuksen luokassa
Kuitunen, Iris (2022)Pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja tarkastella asiantuntijuuden vaikutusta kokemuksiin. Tutkimuksen kohteena olivat aloittavat luokanopettajat, joilla oli alle kaksi ... -
Luokanopettajien kokemuksia opettajastereotypioista ja stereotypisoijista.
Kulju, Viivi; Lahtinen, Kaneli (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien tunnistamia ja kokemia opettajastereotypioita, sekä sitä, keiden opettajat kokevat heitä stereotypisoivan. Tässä tutkimuksessa stereotypioilla tarkoitetaan ... -
Paikoillanne, valmiit, nyt! : opettajankoulutuksen haasteet tänään : valtakunnallinen opettajankoulutuksen konferenssi Kokkolassa 2006
Valtakunnallinen opettajankoulutuksen konferenssi; Aarnos, Eila; Meriläinen, Merja (Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, 2007) -
Luokanopettajien kokema työhyvinvointi ja työyhteisön merkitys työhyvinvoinnille
Leppänen, Jenna; Tervamäki, Niina (2019)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien työhyvinvointia ja työyhteisön merkitystä sille. Tavoitteena oli selvittää, millaiseksi luokanopettajat kokevat työhyvinvointinsa, mikä merkitys työyhteisöllä on heidän ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.