"Se tunne kun tulee aamulla töihin, että ilmapiiri on hyvä, sulla on siellä oma paikka..." : luokanopettajien sosiaalinen hyvinvointi
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja kokemuksia luokanopettajilla on sosiaalisesta hyvinvoinnista työssään. Käsityksen kartoittamisen avulla pyrimme selvittämään, mitä opettajat ajattelevat sosiaalisen hyvinvoinnin opettajan työssä olevan. Kokemuksia tarkastelemalla taas pyrimme saamaan tietoa siitä, millä tavoin sosiaalinen hyvinvointi opettajan työssä ilmenee.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja siihen osallistui kahdeksan luokanopettajaa eri puolilta Suomea. Aineisto kerättiin puolistrukturoidun
haastattelun avulla keväällä 2020. Tutkimuksen analyysissä sovelsimme aineistolähtöistä ja teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimustulokset osoittivat sosiaalisen hyvinvoinnin ilmenevän myönteisenä kokemuksena töissä olemisesta ja työyhteisön jäsenenä toimimisesta. Opettajat kokivat toimivien sosiaalisten suhteiden olevan perusta sosiaaliselle hyvinvoinnille. Sosiaalisella hyvinvoinnilla nähtiin olevan vaikutusta kokonaisvaltaiseen työhyvinvointiin. Toimivien sosiaalisten suhteiden ja työyhteisön sosiaalisen tuen koettiin edistävän työssä jaksamista sekä kuormittavista tilanteista selviytymistä.
Tutkimus osoittaa, että sosiaalinen hyvinvointi on keskeinen osa opettajan
kokonaisvaltaista hyvinvointia työssä. Tämän vuoksi kouluyhteisöjen tulisi panostaa opettajien sosiaalisen hyvinvoinnin tukemiseen. Opettajien sosiaalinen
hyvinvointi ulottuu myös oppilaiden hyvinvointiin, mikä tekee aiheesta yhteiskunnallisesti merkittävän.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23369]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Luokanopettajien kokema työhyvinvointi ja työyhteisön merkitys työhyvinvoinnille
Leppänen, Jenna; Tervamäki, Niina (2019)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien työhyvinvointia ja työyhteisön merkitystä sille. Tavoitteena oli selvittää, millaiseksi luokanopettajat kokevat työhyvinvointinsa, mikä merkitys työyhteisöllä on heidän ... -
Alakoulun luokan- ja erityisluokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnilleen merkityksellisistä tekijöistä
Linnanmäki, Henriikka; Mäkelä, Jyri (2019)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelemme alakoulun luokanopettajien ja erityisluokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnistaan. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia asioita opettajat nimesivät ... -
Luokanopettajien ja rehtoreiden työhyvinvointi työyhteisön näkökulmasta
Savolainen, Jatta (2012)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien ja rehtoreiden ajatuksia ja kokemuksia työhyvinvoinnista. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, mitkä tekijät vaikuttavat opettajan työhyvinvointiin ja millainen rooli ... -
Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja sen edistämisestä : "työhyvinvointi on vähä laajempi käsite, se ei oo yhden päivän tunne tai mieliala"
Kukila, Tiia-Maria; Vihavainen, Jenni (2018)Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitetään luokanopettajien työhyvinvointia tukevia ja haastavia tekijöitä sekä työyhteisön merkitystä työhyvinvoinnille. Lisäksi tarkastellaan opettajien kokemuksia työhyvinvoinnin ...