Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPakarinen, Eija
dc.contributor.advisorPöysä, Sanni
dc.contributor.authorPaukkunen, Anu
dc.date.accessioned2023-06-06T06:55:19Z
dc.date.available2023-06-06T06:55:19Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87458
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, missä määrin kollegiaalinen tuki on yhteydessä luokanopettajien kokemaan työn merkityksellisyyteen. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien työkokemuksen yhteyttä kollegiaaliseen tukeen ja työn merkityksellisyyteen. Tutkimuksessa käytetty aineisto on osa laajempaa Jyväskylän yliopiston Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Tässä tutkimuksessa käytettiin keväällä 2022 sähköisellä kyselylomakkeella kerättyä aineistoa. Tutkimukseen osallistui yhteensä 338 luokanopettajaa. Aineiston analyysissa hyödynnettiin Spearmanin korrelaatiokertoimia sekä lineaarista regressioanalyysiä. Tulokset osoittivat, että kollegiaalinen tuki oli positiivisesti yhteydessä luokanopettajien kokemaan työn merkityksellisyyteen. Luokanopettajien työkokemuksella ei ollut tulosten mukaan tilastollisesti merkitsevää yhteyttä koettuun kollegiaaliseen tukeen tai työn merkityksellisyyteen. Tulokset vahvistivat jo olemassa olevaa tutkimustietoa kollegiaalisen tuen yhteydestä työhyvinvointiin työn merkityksellisyyden näkökulmasta. Tulosten kautta voidaan lisätä ymmärrystä kollegiaalisen tuen merkityksestä jo opettajankoulutuksessa. Opiskelijoiden ymmärrystä työn merkityksellisyydestä voidaan lisätä jo opintojen aikana. Jatkossa olisi kiinnostavaa tutkia, mitkä tekijät ovat vahvemmin yhteydessä työn merkityksellisyyden kokemiseen tai mihin työhyvinvoinnin osiin kollegiaalisella tuella on vahvempi yhteys.fi
dc.format.extent27
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.titleKollegiaalisen tuen yhteys luokanopettajien kokemaan työn merkityksellisyyteen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306063529
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysotyöhyvinvointi
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysotyö
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoyhteistyö
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysoopettajuus
dc.subject.ysotyöyhteisöt
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright