Toimialat ylittävä yhteisbrändikumppanuus : kuluttajan arvioon vaikuttavat tekijät ja ostoaikomuksen muodostuminen
Yhteisbrändäys on nopeasti kasvava ja kehittyvä markkinointistrategia, jonka avulla on
mahdollista saavuttaa monipuolisia liiketoiminnan tavoitteita ja erottautua kilpailijoista. Tässä tutkielmassa haluttiin selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat kuluttajan arvioon toimialat ylittävästä yhteisbrändikumppanuudesta ja vaikuttaako syntynyt arvio
kuluttajan aikomukseen ostaa yhteisbrändättyjä tuotteita.
Aiemman kirjallisuuden perusteella voitiin määrittää neljä keskeistä kuluttajan yhteisbrändiarvioon yhdistettyä tekijää; kuluttajan asenne kumpaakin kumppanibrändiä
kohtaan, kumppanibrändien yhtenäisyys, tarjonnan tuottamisen haastavuus sekä tarjonnan innovatiivisuus. Näiden muuttujien välisiä suhteita tutkittiin kvantitatiivisin
menetelmin sähköisen kyselylomakkeen avulla, jonka perustana toimi Novitan ja Fazerin
yhteisbrändikumppanuus. Tutkimuksen otos koostui käsityöharrastajista ja kyselyyn
vastasi 1284 henkilöä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kuluttajan asenne kumpaakin kumppanibrändiä
kohtaan, kumppanibrändien yhtenäisyys, tarjonnan tuottamisen haastavuus sekä tarjonnan innovatiivisuus vaikuttavat positiivisesti kuluttajan arvioon yhteisbrändikumppanuudesta. Erityisesti yhtenäisyyden ja innovatiivisuuden yhteys kuluttajan arvioon
oli keskeinen. Tulosten perusteella voitiin myös todeta, että kuluttajan yhteisbrändiarviolla on positiivinen vaikutus kuluttajan ostoaikomukseen.
Tulosten valossa voidaan sanoa, että toimialoiltaan erilaiset brändit voivat muodostaa
menestyksekkään yhteisbrändikumppanuuden, jos näiden väliltä löytyy lähtökohtaisesti
jonkinlaista yhtenäisyyttä, minkä pohjalle kumppanuus voidaan rakentaa. Lisäksi tuotekehityksessä tulisi näkyä innovatiivinen ote, jotta kaksi brändiä voidaan yhdistää toisiinsa kiinnostavalla tavalla.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Vapaa-ajanmatkustajien hotellin valintaan vaikuttavat tekijät
Laurén, Miitta (2021)Vaikeina taloudellisina aikoina hotelliyritykset joutuvat kilpailemaan asiakkaista, ja hotelliyrityksille on elintärkeää ymmärtää, mitä asiakkaat odottavat hotelleilta ja mistä he ovat valmiita maksamaan. Koropandemian ... -
Kuluttajan sitoutumisen muodostuminen sosiaalisessa mediassa ja vaikutukset brändille
Saarihuhta, Sauli (2023)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, miten kuluttajan sitoutuminen sosiaalisessa mediassa syntyy ja millaisia vaikutuksia sillä on brändille. Kuluttajien sitoutuminen on eri muodoissaan yrityksille tärkeä voimavara, joka ... -
Sosiaalisen median rooli kuluttajan ja brändin välisessä suhteessa
Brandstack, Taina (2020)Sosiaalinen media on muokannut kuluttajan ja brändin välistä vuorovaikutusta. Sosiaalisella medialla on nykyään merkittävä rooli brändien markkinoinnissa, ja kuluttajilla on mahdollisuus seurata brändejä sosiaalisen median ... -
Brändin ja kuluttajan välinen suhde digitaalisissa kuluttajapalveluissa
Paananen, Tiina (2021)Kuluttajien brändikäsityksissä on tapahtunut muutos pitkällä aikavälillä. Brändi ei ole ainoastaan väri tai symboli, vaan kuluttajan ja brändin välille on tutkimuksissa havaittu voivan syntyä ihmisten välistä suhdetta ... -
Artistibrändin vaikutus kuluttajan brändiasenteeseen ja -uskollisuuteen
Niiva, Minni (2023)Pitkän aikavälin muutosvoimista erityisesti digitalisaatio ja globalisaatio – sekä repivämmät toimintaympäristön muutokset kuten globaali pandemia ovat vaikuttaneet musiikin toimialaan ja sen tulonmuodostukseen merkittävästi. ...