Sosiaalisen median rooli kuluttajan ja brändin välisessä suhteessa
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Sosiaalinen media on muokannut kuluttajan ja brändin välistä vuorovaikutusta. Sosiaalisella medialla on nykyään merkittävä rooli brändien markkinoinnissa, ja kuluttajilla on mahdollisuus seurata brändejä sosiaalisen median avulla ja näin ollen he ovat alttiimpia brändin markkinointiviestinnälle. Sosiaalisen median avulla kuluttajalla on mahdollisuus olla vuorovaikutuksessa brändin kanssa, ja kuluttajan on helpompi kuvitella brändi kokonaisuutena.
Kuluttajan ja brändin väliseen suhteeseen vaikuttaa monia eri tekijöitä, joita pyritään selvittämään tämän tutkimuksen avulla. Tutkimuksessa haluamme sel-vittää, mistä eri dimensioista kuluttajan ja brändin välinen suhde muodostuu, ja mikä on sosiaalisen median vaikutus näihin dimensioihin. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää millä tavalla sosiaalinen media muokkaa kuluttajan ja brändin välistä suhdetta. Tutkimuksen viitekehyksen teoriapohjana toimivat Fournierin (1998) sekä Khamitovin (2019) brändisuhteen määritelmät. Tutkimusmenetelmänä toimi kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus ja tutkimusmetodina käytettiin haastattelumenetelmää. Haastattelujen avulla haluttiin kuulla kuluttajien mielipiteitä brändin sosiaalisesta mediasta, ja miten se on vaikuttanut brändin ja kuluttajan väliseen suhteeseen. Tutkimusta varten haastateltiin 11 kuluttajaa ja ainestoa tulkittiin teemoittain.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että sosiaalisella medialla on vaikutusta brändin ja kuluttajan väliseen suhteeseen, ja erityisesti sillä pystytään muokkaamaan kuluttajien mielikuvia brändistä. Sosiaalisen median vaikutusta kuluttajan ja brändin väliseen suhteeseen peilattiin kuuden eri dimension kautta, jotka olivat sitoutuminen, rakkaus, minä yhteys, luottamus, keskinäinen riippuvuus ja samaistuminen. Sosiaalisen median avulla yrityksen on helpompi viestiä haluamiaan teemoja, sekä tuoda esille tärkeinä pitämiään arvoja. Yrityksen on helpompi informoida seuraajiaan sekä luoda viihdearvoa kuluttajille sosiaalisen median avulla. Kuluttajat ovat kuitenkin tarkkoja millaista sisältöä he seuraavat ja he kokevat, että sisällön tulee olla heitä kiinnostavaa ja puhuttelevaa.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29626]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Fomo-kuluttaminen nuorten kuluttajien keskuudessa sosiaalisen median kontekstissa
Hakkarainen, Lotta (2023)’Fear of missing out’ eli ‘fomo’ on tunnettu ilmiö erityisesti nuorten keskuudessa. Merkittävä fomo-käsitteeseen liittyvä tekijä on sosiaalinen media, joka on myös merkittävä markkinointikanava, jossa tavoitetaan erityisesti ... -
Brändin ja kuluttajan välinen suhde digitaalisissa kuluttajapalveluissa
Paananen, Tiina (2021)Kuluttajien brändikäsityksissä on tapahtunut muutos pitkällä aikavälillä. Brändi ei ole ainoastaan väri tai symboli, vaan kuluttajan ja brändin välille on tutkimuksissa havaittu voivan syntyä ihmisten välistä suhdetta ... -
Sosiaalisen median vaikutukset kilpaurheilujoukkueen brändipääomaan : tutkimus suomalaisen Lentopallon Mestaruusliigasta
Heinonen, Laura (2021)Digitaalisuuden ja teknologian kehityksen seurauksena sekä brändäys että markkinointi ovat murroksessa. Brändien strateginen johtaminen ja brändipääoman rakentaminen ovat kriittisiä tekijöitä liiketoiminnan menestyksen ... -
Sponsorointiin liittyvä markkinointiviestintä jääkiekon Liigaseurojen sosiaalisen median yhteisöpalveluissa
Laitinen, Mikko (2020)Tutkimuksen tavoitteena on kuvata, miten jääkiekon Liigaseurat hyödyntävät sosiaalisen median yhteisöpalveluja sponsorointiin liittyvässä markkinointiviestinnässä ja millaisia näkökulmia niiden käyttöön liitetään. Lisäksi ... -
Becoming TikTok Famous : Strategies for Global Brands to Engage Consumers in an Emerging Market
Wahid, Risqo; Karjaluoto, Heikki; Taiminen, Kimmo; Asiati, Diah Isnaini (SAGE Publications, 2023)This study examines the effects of content characteristics (i.e., informational and emotional characteristics), language, and nonverbal information on social media engagement (SME; i.e., likes, shares, and comments) in the ...