Artistibrändin vaikutus kuluttajan brändiasenteeseen ja -uskollisuuteen
Pitkän aikavälin muutosvoimista erityisesti digitalisaatio ja globalisaatio – sekä repivämmät toimintaympäristön muutokset kuten globaali pandemia ovat vaikuttaneet musiikin toimialaan ja sen tulonmuodostukseen merkittävästi. Tasatakseen muutosten vaikutuksia ja muovautuakseen uudenlaiseen ympäristöön on musiikin alalla toimivien tahojen ymmärrettävä yhä syvemmin ilmiöitä ja vaikuttimia musiikin kuluttamisen takana – eräs näistä lisäymmärrystä kaipaavista ilmiöistä on artistibrändi.
Vaikka artistibrändejä on rakennettu jo kauan ennen muun henkilöbrändäyksen yleistymistä, on aiemmassa tutkimuskirjallisuudessa edelleen aukko artistibrändin käsitteen määrittelemisen ja artistibrändin vaikutusten ymmärtämisessä. Aiemmassa tutkimuksessa artistibrändin käsitettä on tuotu esiin taiteen ja taidemaalarien kontekstissa, mutta musiikin toimialan näkökulmasta käsite on jäänyt määrittelemättä. Tämän tutkimuksen tavoite on lisätä ymmärrystä artistibrändin ulottuvuuksista määrittelemällä käsitettä ihmisbrändin ja palvelubrändin ominaisuuksia yhdistäen ja selvittää artistibrändin ulottuvuuksien vaikutuksia kuluttajan brändiasenteeseen ja brändiuskollisuuteen.
Tutkimuksen aineisto kerättiin verkossa kyselylomakkeen avulla ja analyysi tehtiin SmartPLS 4 - ja SPSS-ohjelmilla. Vastauksia saatiin yhteensä 214. Tutkimuksen tulokset esittävät, että artistibrändin kahdesta ulottuvuudesta, brändin todisteista ja brändin kuulopuheesta, erityisesti brändin todisteilla on myönteinen vaikutussuhde kuluttajan brändiasenteeseen ja brändiuskollisuuteen. Tämän ulottuvuuden alaulottuvuuksista etenkin brändin yhteensopivuus johtaa kuluttajien kokemaan myönteiseen brändiasenteeseen ja brändiuskollisuuteen.
Yhteenvetona tutkimus ehdottaakin ihmisbrändi- ja palvelubrändi-käsitteiden ymmärryksen pohjalta artistibrändin ulottuvuuksia ja luo tietoa näiden ulottuvuuksien suhteesta kuluttajan brändiasenteeseen ja brändiuskollisuuteen. Tutkimus lisää ymmärrystä artistibrändistä ja sen vaikutuksista, rikastaakseen tutkimuskenttää ja tukeakseen artistibrändin parissa työskenteleviä henkilöitä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29535]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Henkilöbrändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa
Pasanen, Janika (2020)Henkilöbrändäys on varsin uusi ilmiö työelämässä, eikä siitä ole tehty vielä paljoakaan aiempaa tutkimusta. Tämän vuoksi on relevanttia tutkia henkilöbrändin rakentamista ja vertailla sitä yritysbrändin rakentamiseen, jota ... -
24 strings bass solo : following the footsteps of successful YouTube-musicians in creating and building personal brands of YouTube
Kujanen, Päivi (2023)Liiketoiminta musiikin ympärillä, suurelta osin digitaalisen vallankumouksen myötä, on viimeisten vuosikymmenten aikana kokenut radikaalin muutoksen. Tämä ”vuosisadan suurin muutos” on mullistanut musiikin kuuntelun, ... -
Sosiaalisen median rooli kuluttajan ja brändin välisessä suhteessa
Brandstack, Taina (2020)Sosiaalinen media on muokannut kuluttajan ja brändin välistä vuorovaikutusta. Sosiaalisella medialla on nykyään merkittävä rooli brändien markkinoinnissa, ja kuluttajilla on mahdollisuus seurata brändejä sosiaalisen median ... -
Brändin ja kuluttajan välinen suhde digitaalisissa kuluttajapalveluissa
Paananen, Tiina (2021)Kuluttajien brändikäsityksissä on tapahtunut muutos pitkällä aikavälillä. Brändi ei ole ainoastaan väri tai symboli, vaan kuluttajan ja brändin välille on tutkimuksissa havaittu voivan syntyä ihmisten välistä suhdetta ... -
Toimialat ylittävä yhteisbrändikumppanuus : kuluttajan arvioon vaikuttavat tekijät ja ostoaikomuksen muodostuminen
Silokangas, Peppi (2023)Yhteisbrändäys on nopeasti kasvava ja kehittyvä markkinointistrategia, jonka avulla on mahdollista saavuttaa monipuolisia liiketoiminnan tavoitteita ja erottautua kilpailijoista. Tässä tutkielmassa haluttiin selvittää, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.