Luokanopettajien käsityksiä tieto- ja viestintäteknologian mahdollisuuksista tulevaisuuden taitojen kehittämisessä
Date
2023Copyright
© The Author(s)
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää luokanopettajien käsityksiä siitä, millaisia tulevaisuuden taitoja tieto- ja viestintäteknologia edistää ja edellyttää. Tutkimuksemme teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan tieto- ja viestintäteknologiaa, sekä tulevaisuuden taitoja koskevaa tutkimusta pedagogisesta näkökulmasta. Tutkimuksemme oli laadullinen, jota ohjasi fenomenografinen tutkimussuuntaus. Tutkimuksemme aineisto kerättiin haastattelemalla viittä luokanopettajaa ja analysoitiin fenomenografisella analyysilla. Käytimme informanttien valinnassa harkinnanvaraista eliittiotantaa, jonka ansioista saimme tutkimusilmiötä koskevaa relevanttia tietoa. Tuloksemme osoittivat, että luokanopettajat pitivät tieto- ja viestintäteknologiaa keskeisenä tulevaisuuden taitona itsessään, sekä välineenä muiden taitojen kehittämiselle. Tulosten perusteella muodostettiin viisi taitokokonaisuutta, joita tieto- ja viestintäteknologia edistää tai edellyttää.
Keskeinen johtopäätöksemme on, että ilman tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämistä perusopetuksessa ei voida edistää tulevaisuuden kannalta keskeisiä taitoja. Tulevaisuuden taidot rakentuvat etenkin teknologisten käyttövalmiustaitojen, sekä kriittisen ajattelun ja tiedonhallintataitojen varaan.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
1:1-opetuksen merkitys 7. luokan oppilaiden tieto- ja viestintäteknologian taitojen kehittymisessä
Lötjönen, Heini (2023)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten henkilökohtainen tietokone vaikuttaa 7. luokan oppilaiden tieto- ja viestintäteknologian (TVT) taitojen kehittymiseen 1:1-pilotin ensimmäisenä vuonna. 1:1-pilotissa kaikille ... -
Opettajan käsityksiä tulevaisuuden taidoista
Ahlström, Tea (2015) -
Luokanopettajien käsityksiä historian arvioinnista
Pylkkänen, Juuso; Majuri, Elias (2024)Tässä tutkimuksessa tutkitaan luokanopettajien käsityksiä historian arvioinnista. Tutkimuskysymys on: Millaisia käsityksiä luokanopettajilla on historian arvioinnista? Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella näiden käsityksien ... -
Erityisopettajien ja luokanopettajien kokemuksia tehostetun tuen oppimissuunnitelmien toteutumisesta ja hyödyllisyydestä
Roikonen, Alisa (2022)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää laaja-alaisten erityisopettajien ja luokanopettajien kokemuksia siitä, miten tehostetun tuen oppimissuunnitelmat toteutuvat sekä millaisena opettajat kokevat suunnitelmien hyödyllisyyden. ... -
Luokanopettajaopiskelijoiden ja vastavalmistuneiden luokanopettajien käsityksiä matematiikasta sekä itsesäätelytaitojen ja tunteiden merkityksestä
Penttilä, Essi; Korkeakangas, Janita (2022)Tässä tutkimuksessa tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajaopiskelijoilla ja vastavalmistuneilla luokanopettajilla on matematiikasta oppiaineena sekä siihen vaikuttavien itsesäätelytaitojen ja ...