dc.contributor.advisor | Maunumäki, Minna | |
dc.contributor.author | Suuronen, Eeva | |
dc.contributor.author | Eskola, Laura | |
dc.date.accessioned | 2023-06-02T05:58:49Z | |
dc.date.available | 2023-06-02T05:58:49Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87393 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää luokanopettajien käsityksiä siitä, millaisia tulevaisuuden taitoja tieto- ja viestintäteknologia edistää ja edellyttää. Tutkimuksemme teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan tieto- ja viestintäteknologiaa, sekä tulevaisuuden taitoja koskevaa tutkimusta pedagogisesta näkökulmasta. Tutkimuksemme oli laadullinen, jota ohjasi fenomenografinen tutkimussuuntaus. Tutkimuksemme aineisto kerättiin haastattelemalla viittä luokanopettajaa ja analysoitiin fenomenografisella analyysilla. Käytimme informanttien valinnassa harkinnanvaraista eliittiotantaa, jonka ansioista saimme tutkimusilmiötä koskevaa relevanttia tietoa. Tuloksemme osoittivat, että luokanopettajat pitivät tieto- ja viestintäteknologiaa keskeisenä tulevaisuuden taitona itsessään, sekä välineenä muiden taitojen kehittämiselle. Tulosten perusteella muodostettiin viisi taitokokonaisuutta, joita tieto- ja viestintäteknologia edistää tai edellyttää.
Keskeinen johtopäätöksemme on, että ilman tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämistä perusopetuksessa ei voida edistää tulevaisuuden kannalta keskeisiä taitoja. Tulevaisuuden taidot rakentuvat etenkin teknologisten käyttövalmiustaitojen, sekä kriittisen ajattelun ja tiedonhallintataitojen varaan. | fi |
dc.format.extent | 115 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | tulevaisuuden taidot | |
dc.subject.other | laaja-alainen osaaminen | |
dc.title | Luokanopettajien käsityksiä tieto- ja viestintäteknologian mahdollisuuksista tulevaisuuden taitojen kehittämisessä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202306023447 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | taidot | |
dc.subject.yso | fenomenografia | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | tieto- ja viestintätekniikka | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | osaaminen | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.subject.yso | tulevaisuus | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |