1:1-opetuksen merkitys 7. luokan oppilaiden tieto- ja viestintäteknologian taitojen kehittymisessä
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten henkilökohtainen tietokone vaikuttaa 7. luokan oppilaiden tieto- ja viestintäteknologian (TVT) taitojen kehittymiseen 1:1-pilotin ensimmäisenä vuonna. 1:1-pilotissa kaikille pilottiryhmän oppilaille annettiin käyttöön henkilökohtainen kannettava Chromebook-tietokone. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, miten opettajien digipedagogiset valinnat vaikuttavat oppilaiden TVT-taitojen kehittymiseen. Oppilaiden taitotasoa mitattiin suhteutettuna Kuopion TVT-opetussuunnitelman taitotasotavoitteisiin. Tämän lisäksi selvitettiin opettajien asenteita, taitotasoa ja digipedagogisia valintoja pilotin alussa ja lukuvuoden lopussa. Tutkielman teoriaosuus käsittelee tulevaisuuden osaamista, digitaalista kompetenssia Euroopan komission DigComp- ja DigCompEdu-viitekehysten avulla, tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämistä peruskoulussa sekä 1:1-hankkeita.
Tutkimus on seurantatutkimus, johon kerättiin aineistoa yhteensä neljällä kyselyllä: sekä oppilaat että oppilaat vastasivat ensimmäiseen kyselyyn pilotin alussa (syksy 2021) ja toiseen ensimmäisen pilottilukuvuoden lopussa (kevät 2022). Tutkimukseen osallistui 7. vuosiluokan oppilaita yhteensä 9 eri luokkaryhmästä. Ensimmäiseen oppilaskyselyyn vastasi 70 oppilasta ja toiseen 59 oppilasta. Ensimmäiseen opettajakyselyyn vastasi 23, toiseen 11 opettajaa.
Tutkimuksen tuloksena todettiin, että oppilaiden TVT-taidot pysyivät kokonaisuutena tarkasteltaessa ennallaan. Opettajat havaitsivat kehittymistä oppilaiden käytännön taitojen ja oman tuottamisen sekä tutkivan ja luovan työskentelyn osa-alueilla, mutta eivät osanneet arvioida muita osa-alueita. Oppilaiden omat arviot käytännön taitojen osalta sen sijaan laskivat pilotin aikana. Todettiin, että lasku voidaan tulkita siten, että ensimmäisen pilottilukuvuoden lopussa oppilailla on parempi käsitys TVT-taidoistaan, minkä takia he arvioivat oman osaamisensa matalammaksi kuin pilotin alkaessa. Tutkimuksen tuloksena havaittiin myös, että oppilaiden 1:1-laitteita hyödynnettiin vähemmän kuin olisi ollut TVT-taitojen kehittymisen ja pilotin onnistumisen kannalta tarkoituksenmukaista. Tulosten perusteella useilla opettajilla ei ollut selkeää käsitystä siitä, miten oppilaiden laitteita olisi voinut opetuksessa hyödyntää. Tuloksissa oli koulukohtaista vaihtelua, joka selittyi osittain oppilaiden asenteella. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että 1:1-hankkeen jalkauttamisen onnistuminen vaikuttaa suuresti siihen, miten hyvin opettajat pystyvät integroimaan 1:1-laitteet osaksi opetustaan ja samalla mahdollistamaan oppilaille monipuolista TVT-taitojen oppimista.
...
The goal of this study was to find out how 1:1 computer ratio affects learning of information and communication technology (ICT) skills during the first year of a 1:1 pilot with pupils in 7th grade. In a 1:1 pilot, each pupil is given a personal mobile device, in this case a Chrome OS laptop. In addition, the study was aimed to explain how the development of pupils’ skills is affected by the pedagogical choices teachers make when utilizing technology. The level of pupils’ ICT skills was measured using ICT skills curriculum developed by City of Kuopio. Additionally, this study examines the attitudes, ICT skills and pedagogical choices of teachers working with the pilot classes. The theory part of the study deals with 21st century skills, digital competencies (using DigComp and DigCompEdu by European Commission), the use of ICT in comprehensive schools in Finland and research concerning 1:1 computing pilots.
This is a longitudinal study which was conducted using survey method. The data was collected by means of four distinct questionnaires: pupils in the 1:1 pilot and their teachers answered separate questionnaires at the beginning of the pilot (autumn 2021) and second ones at the end of the first piloting school year (spring 2022). The pupils were 7th-graders from 9 different groups in 5 schools. 70 pupils and 23 teachers participated in the first surveys, whereas 59 pupils and 11 teachers participated in the second ones.
As a result of the research, the ICT skills of the participating pupils remained the same, according to pupils’ own estimations. Teachers noticed progress in the pupils’ practical and production skills as well as in exploratory and creative working skills. However, teachers stated that they were not able to assess other sectors of ICT skills. In contrast, there was a drop in the pupils’ own estimations concerning their practical skills. It can be concluded that the pupils have become more aware of their actual skills and, hence, estimate them lower than before the pilot. As a result of the study, it was found that the pupils’ computers were not utilized as much as it would have been appropriate for the development of their ICT skills and, moreover, a successful pilot. Apparently, several teachers did not have a clear understanding on how the 1:1 computers could have been used for learning. The results varied and were school-specific. A part of the variation was explained by pupils’ attitude towards the pilot in each group. In conclusion, it can be stated that the implementation of a 1:1 pilot greatly impacts how well teachers are able to integrate 1:1 laptops into their teaching and, meanwhile, facilitate learning of versatile ICT skills for pupils.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29529]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajien käsityksiä tieto- ja viestintäteknologian mahdollisuuksista tulevaisuuden taitojen kehittämisessä
Suuronen, Eeva; Eskola, Laura (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää luokanopettajien käsityksiä siitä, millaisia tulevaisuuden taitoja tieto- ja viestintäteknologia edistää ja edellyttää. Tutkimuksemme teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan ... -
Opettaja tulevaisuuden taitojen edistäjänä : "jos haluat opettaa noita taitoja, sinun on ensin hallittava ne itse"
Norrena, Juho (University of Jyväskylä, 2013) -
Ensimmäisen luokan oppilaiden kouluun ja matematiikkaan liittyvien tunteiden sekä varhaisten matemaattisten taitojen väliset yhteydet
Malkki, Heidi (2024)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia ekaluokkalaisten kouluun sekä matematiikkaan liittyviä tunteita sekä näiden tunteiden yhteyttä varhaisiin matemaattisiin taitoihin. Lisäksi tarkasteltiin, löytyykö tuloksista ... -
Koululiikunnan ja liikunnanopettajan merkitys oppilaan liikuntamotivaation ja taidon oppimisen kehittymisessä
Tiirikainen, Meiju (2019)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää oppilaiden kokemuksia ja käsityksiä liikunnanopettajan yhteydestä heidän yksilöllisen liikuntamotivaation muodostumiseen ja taidon oppimisen kehittymiseen. Lisäksi ... -
Klassikkopaletti 2.0 : kirjallisuuden opetuksella tulevaisuuden taitojen opetukseen ja takaisin
Kaseva, Anu (2014)Tutkin pro gradu -tutkielmassani, miten opetusharjoittelun yhteydessä lukion ÄI5 Teksti, tyyli ja konteks-ti kurssille luodun blogipohjaisen Klassikkopaletti-internetsivuston ja siihen liittyvän työskentelyn kautta voidaan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.