Luokanopettajien käsityksiä historian arvioinnista
Date
2024Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä tutkimuksessa tutkitaan luokanopettajien käsityksiä historian arvioinnista. Tutkimuskysymys on: Millaisia käsityksiä luokanopettajilla on historian arvioinnista? Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella näiden käsityksien välisiä yhteyksiä, eroavaisuuksia ja yhtäläisyyksiä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostettiin avaamaan arvioinnin periaatteita sekä historian oppiaineen keskeisiä piirteitä. Aineistonkeruuta, sen analyysia ja tulosten esittämistä ohjasi fenomenografinen lähestymistapa. Tutkimusaineisto koostui kuuden luokanopettajan teemahaastatteluista. Haastattelu- aineiston analyysissä syntyi viisi kuvauskategoriaa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat luokanopettajilla olleen lukuisia historian arviointiin liittyviä käsityksiä. Yhteistä niille oli arvioinnin kohdistaminen erityisesti muistinvaraiseen sisältötietoon. Opettajat käsittivät historian arvioinnin kiinnittyvän väistämättä oppilaan yleisiin luku- ja kirjoitustaitoihin. Heidän käsityksissään historian arviointi näyttäytyi eri tavoin haasteellisena. Arviointikäsityksistä voidaan löytää viittauksia myös historian taitotavoitteisiin sisältyvään historian ilmiöiden ymmärtämiseen. Oppilaat osoittivat historian osaamistaan kokeissa, esitelmissä, projekteissa, tuntityöskentelyssä ja kotitehtävissä.
Vaikka opettajien käsityksissä korostuivat arvioinnin summatiivisuus, käsittivät he arvioinnin tehtäväksi myös oppimisen ohjaamisen. Käsityksissä painottui historian sisällöt historiallisen ajattelun kehittämisen sijaan. Oppilaiden tutustuttaminen historiatiedon alkuperään ja tulkinnallisuuteen näyttää jääneen lähdetyöskentelyn puuttuessa opetuksessa piiloon. Se merkitsi historiallisen tiedon hankkimiseen ja käyttämiseen liittyvien tavoitteiden sivuuttamista arvioinnissa.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29124]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Se arviointihan on semmosta niinkun sitä jokapäiväistä olemista ja tekemistä" : ohjaavien fysioterapeuttien käsityksiä opiskelija-arvioinnista: fenomenografinen tutkimus.
Purtanen, Tea (2023)Fysioterapeuttikoulutuksessa iso osa opinnoista toteutuu aidoissa työelämän harjoittelupaikoissa ja opiskelijoiden käytännön harjoittelujaksojen ohjauksen nähdään kuuluvan oleelliseksi osaksi terveysalan ammattilaisten ... -
Luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta
Himanko, Nina; Honkanen, Jarmo (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on oppilaan kouluun ... -
”Tämän takia mä käyn koulua, tässä hetkessä” : luokanopettajien kokemuksia ensimmäisen vuosiluokan arvioinnista
Siponen, Piia (2019)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää uuden opetussuunnitelman mukaista arviointia peruskoulun ensimmäisellä luokalla. Tavoitteenani oli selvittää luokanopettajien kokemuksia ensimmäisen vuosiluokan arvioinnista. Arviointi ... -
"Miten meni noin niinku omasta mielestä?" : luokanopettajien käsityksiä musiikin arvioinnista
Lähdekorpi, Anu; Martin, Marjaana (2016)Lähdekorpi, A. & Martin, M. 2016. "Miten meni noin niinku omasta mielestä?" Luokanopettajien käsityksiä musiikin arvioinnista. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma. ... -
Kohti kokonaisvaltaista arviointia : luokanopettajien käsityksiä alkuopetuksen arvioinnista
Heimonen, Heidi (2010)