Erityisopettajien ja luokanopettajien kokemuksia tehostetun tuen oppimissuunnitelmien toteutumisesta ja hyödyllisyydestä
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää laaja-alaisten erityisopettajien ja luokanopettajien kokemuksia siitä, miten tehostetun tuen oppimissuunnitelmat toteutuvat sekä millaisena opettajat kokevat suunnitelmien hyödyllisyyden. Tutkimus oli laadullinen tapaustutkimus, joka toteutettiin haastattelemalla kahta laaja-alaista erityisopettajaa sekä kahta luokanopettajaa yhdessä alakoulussa. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelulla ja se analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Oppimissuunnitelmien toteutumiseen liittyivät suunnitelmien laadinta sekä koulun arki. Opettajien kokemukset osoittivat, että selkeät ohjeistukset kirjaajaan, kirjaamisen tapaan ja lomakkeisiin liittyen puuttuivat. Myös oppimissuunnitelman toteutumisen arviointia tehtiin vaihtelevin käytännöin. Samoin koulun arjesta resurssit liittyivät siihen, miten oppimissuunnitelmat toteutuivat. Oppimissuunnitelman hyödyt liittyivät pedagogiikan tukeen: tuen koontiin ja suunnitteluun, kun samalla suunnitelma toi hyötyjä oppilaalle, oikeusturvaan ja yksilöllisyyden huomiointiin. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että oppimissuunnitelmia laadittiin tutkimuskoulussa vaihtelevin käytännöin. Näyttää siltä, että koko tuen prosessiin voi liittyä myös asenteellisia eroja opettajien välillä. Tarvitaankin selkeämpiä ohjeistuksia, samalla, kun opettajien osaaminen ja koulutus suunnitelmien laadintaan ja toteuttamiseen tulee varmistaa. Myös lomakkeita tulee edelleen yksinkertaistaa ja selkeyttää, jotta ne hyödyttäisivät opettajan arkista työtä parhaiten.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Maahanmuuttajaoppilaiden opetuksen haasteet : erityisopettajien kokemuksia luokanopettajien konsultoinnista
Kauppila, Suvi (2018)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää laaja-alaisten erityisopettajien näkemyksiä siitä, millaisia haasteita maahanmuuttajaoppilaiden opetukseen sisältyy. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin erityisopettajien kokemuksia ... -
Laaja-alaisten erityisopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista
Välimäki, Laura (2020)Tämän proseminaarityön tarkoituksena oli selvittää työyhteisön, työntekijän omien vahvuuksien ja voimavarojen sekä työn sisällön ja työn sujumisen merkitystä laaja-alaisten erityisopettajien työhyvinvointiin. Tutkimuksessa ... -
Laaja-alaisten erityisopettajien kokemuksia työnkuvastaan alakoulussa
Huotari, Oskari (2023)Laaja-alaisen erityisopettajan työnkuva ei ole enää samanlainen, mitä se oli vuosituhannen alussa. Työnkuva on muuttunut kolmiportaisen tuen käyttöönoton jälkeen esimerkiksi kasvaneen oppilasmäärän vuoksi. Tässä tutkimuksessa ... -
Laaja-alaisten erityisopettajien näkemyksiä toteuttamastaan toiminnallisesta opetuksesta
Hytönen, Anna; Somero, Sanni (2023)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin toiminnallista opetusta laaja-alaisten erityisopettajien näkökulmasta. Tutkimuksen painotus oli siinä, millä tavoilla laaja-alaiset erityisopettajat toteuttavat toiminnallisuutta käytännössä. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.