Luokanopettajien käsityksiä tieto- ja viestintäteknologian mahdollisuuksista tulevaisuuden taitojen kehittämisessä
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää luokanopettajien käsityksiä siitä, millaisia tulevaisuuden taitoja tieto- ja viestintäteknologia edistää ja edellyttää. Tutkimuksemme teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan tieto- ja viestintäteknologiaa, sekä tulevaisuuden taitoja koskevaa tutkimusta pedagogisesta näkökulmasta. Tutkimuksemme oli laadullinen, jota ohjasi fenomenografinen tutkimussuuntaus. Tutkimuksemme aineisto kerättiin haastattelemalla viittä luokanopettajaa ja analysoitiin fenomenografisella analyysilla. Käytimme informanttien valinnassa harkinnanvaraista eliittiotantaa, jonka ansioista saimme tutkimusilmiötä koskevaa relevanttia tietoa. Tuloksemme osoittivat, että luokanopettajat pitivät tieto- ja viestintäteknologiaa keskeisenä tulevaisuuden taitona itsessään, sekä välineenä muiden taitojen kehittämiselle. Tulosten perusteella muodostettiin viisi taitokokonaisuutta, joita tieto- ja viestintäteknologia edistää tai edellyttää.
Keskeinen johtopäätöksemme on, että ilman tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämistä perusopetuksessa ei voida edistää tulevaisuuden kannalta keskeisiä taitoja. Tulevaisuuden taidot rakentuvat etenkin teknologisten käyttövalmiustaitojen, sekä kriittisen ajattelun ja tiedonhallintataitojen varaan.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28143]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
1:1-opetuksen merkitys 7. luokan oppilaiden tieto- ja viestintäteknologian taitojen kehittymisessä
Lötjönen, Heini (2023)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten henkilökohtainen tietokone vaikuttaa 7. luokan oppilaiden tieto- ja viestintäteknologian (TVT) taitojen kehittymiseen 1:1-pilotin ensimmäisenä vuonna. 1:1-pilotissa kaikille ... -
Opettajan käsityksiä tulevaisuuden taidoista
Ahlström, Tea (2015) -
Erityisopettajien ja luokanopettajien kokemuksia tehostetun tuen oppimissuunnitelmien toteutumisesta ja hyödyllisyydestä
Roikonen, Alisa (2022)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää laaja-alaisten erityisopettajien ja luokanopettajien kokemuksia siitä, miten tehostetun tuen oppimissuunnitelmat toteutuvat sekä millaisena opettajat kokevat suunnitelmien hyödyllisyyden. ... -
Luokanopettajaopiskelijoiden ja vastavalmistuneiden luokanopettajien käsityksiä matematiikasta sekä itsesäätelytaitojen ja tunteiden merkityksestä
Penttilä, Essi; Korkeakangas, Janita (2022)Tässä tutkimuksessa tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajaopiskelijoilla ja vastavalmistuneilla luokanopettajilla on matematiikasta oppiaineena sekä siihen vaikuttavien itsesäätelytaitojen ja ... -
"Kyllä te tiedätte mitä te teette" : luokanopettajaopiskelijoiden ja yliopistonopettajien ajatuksia ja kokemuksia laaja-alaisesta osaamisesta POM-opinnoissa
Haapamäki, Saara; Kojo, Saara-Maija (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia ajatuksia luokanopettajaopiskelijoilla ja yliopistonopettajilla on laaja-alaisesta osaamisesta sekä miten vastaajat kokevat laaja-alaisen osaamisen POM-opinnoissa. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.