Sosiaalinen myynti kiinteistönvälittäjän työssä
Sosiaalinen myynti on suhteellisen tuore käsitteenä, mutta siitä löytyy aiempia tutkimuksia ja teorioita. Tämä tutkimus tarkastelee sosiaalista myyntiä kiinteistön välitysalalla. Sosiaalista myyntiä kiinteistönvälitysalalla ei ole tutkittu aikaisemmin, jonka vuoksi tutkimus päätettiin toteuttaa siitä kontekstista. Kiinteistönvälittäjän työ on hyvin ihmiskeskeistä työtä, jossa vaaditaan taitoa suoriutua eri vuorovaikutustilanteista sekä olla tietyllä tapaa sensuelli. Kiinteistövälittäjä on tärkeää omata myös jonkinlainen henkilöbrändi, joka pitkällä aikavälillä helpottaa oman työn tekemistä. Nämä liittyvät vahvasti sosiaaliseen myyntiin, johon tutkimus pyrkii antamaan syvällisempää tietoa.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata, kuinka sosiaalista myyntiä hyödynnetään käytännössä kiinteistönvälitysalalla myyjän näkökulmasta tarkasteltuna ja kuinka yrityksen strategiat tukevat tätä. Tutkimus toteutettiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Kysymykset laadittiin aikaisempaan teoriaan pohjautuen. Haastateltavina oli 10 eri kiinteistönvälittäjää, joiden työkokemus vaihteli vuodesta 17 vuoteen kiinteistönvälitysalalla. Haastattelut toteutettiin keväällä 2023.
Tulokset osoittivat sen, että sosiaalinen myynti linkitetään hyvin pitkälti sosiaaliseen mediaan. Vaikka sosiaalinen media nähdään tärkeänä tekijänä sosiaalisessa myynnissä, ei sitä välttämättä käytetä kuitenkaan niin paljon hyödyksi kuin voisi. Sosiaalisen median lisäksi tärkeää on kaikki vuorovaikutus mitä asiakkaiden kanssa käydään. Kiinteistönvälittäjän tulee omata loistavat keskustelutaidot sekä pyrkiä ymmärtämään asiakkaiden perimmäiset tarpeet, koska usein kyseessä on asiakkaan suurin varallisuus, josta välittäjä on vastuussa. Sosiaalisesta myynnistä voidaan hyötyä, kun yrityksen strategiat ja omat aktiivisuus sekä osaaminen kohtaavat.
Tulevaisuudessa tätä aihetta olisi mielenkiintoista tutkia hyötyykö kiinteistönvälittäjä todellisuudessa sosiaalisesta myynnistä tuloksellisesti ja onko esimerkiksi aktiivisella sosiaalisen median käytöllä tai tietoisella henkilöbrändin rakentamisella tähän vaikutusta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Toimittajien brändäyskäytännöt ja henkilöbrändin rakentuminen
Ruoppila, Venla (2020)Sosiaalinen media on tehnyt itsensä brändäyksestä mahdollista myös muille kuin julkisuuden henkilöille. Media-alan muutokset ja epävarma työtilanne ovat saaneet monet toimittajatkin pohtimaan, olisiko vahvasta henkilöbrändistä ... -
Henkilöbrändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa
Pasanen, Janika (2020)Henkilöbrändäys on varsin uusi ilmiö työelämässä, eikä siitä ole tehty vielä paljoakaan aiempaa tutkimusta. Tämän vuoksi on relevanttia tutkia henkilöbrändin rakentamista ja vertailla sitä yritysbrändin rakentamiseen, jota ... -
Digitaalinen markkinointi teollisuusyrityksissä : tutkimusraportti
Karjaluoto, Heikki; Töllinen, Aarne; Tenhunen, Antti; Leppäniemi, Matti (Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, 2011) -
Myyntityö digitalisoituvassa ympäristössä
Lahti, Josefiina (2019)Viime vuosina yritykset ovat alkaneet hyödyntää teknologiaa osana myyntityötään, mutta edelleen osa myyjistä toteuttaa myyntityötä ilman merkittävää teknologian käyttöä. Eri organisaatioiden ja yksittäisten myyjien välille ... -
Outsourcing a sales task, not the entire function : outcome determinants
Riepponen, Taina (2019)Outsourcing a sales task instead of an entire sales function has gained popularity among companies operating in B2B markets. Sales operates right in the customer interface which makes it a critical business function to ...