University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Outsourcing a sales task, not the entire function : outcome determinants

Thumbnail
View/Open
1.2 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Riepponen, Taina
Date
2019
Discipline
MarkkinointiMarketing
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Outsourcing a sales task instead of an entire sales function has gained popularity among companies operating in B2B markets. Sales operates right in the customer interface which makes it a critical business function to outsource. However, prospecting as a sales task requires little firm related expertise and more technological related one, which makes it attractive to firms to outsource. Current research in outsourcing outcome determinants has a considerable gap in terms of a timely phenomenon of a sales task outsourcing. This study utilizes a framework, created by Lacity et al. (2016), that concerns outsourcing outcome determinants when outsourcing an entire business function and expands the current knowledge by exploring such outsourcing outcome determinants in prospecting outsourcing. Further, the study explores possible risks in prospecting outsourcing and ways to avoid such. The study was conducted as a qualitative single case study for which eight client-side informants and two provider-side experts were interviewed. The main findings of the study emphasize the importance of communication, client understanding, and trust when aiming for successful prospecting outsourcing. A significant amount of the findings are parallel to the current knowledge in business function outsourcing. However, the study also revealsfourdeterminantsthat are new to prior research and seem to affect prospecting outsourcing success: customer understanding, proactivity, a client-specific communication, and provider-specific communication. ...
 
Yksittäisten myyntiprosessiin liittyvien tehtävien ulkoistaminen on yleistynyt B2Bmarkkinoilla toimivien yritysten keskuudessa. Sen sijaan, että yritykset ulkoistaisivat koko myyntiprosessin, yhä useampi yritys ulkoistaa yksittäisen myyntiprosessiin liittyvän tehtävän. Myynti toimii yrityksen asiakasrajapinnassa, joka tekee siitä kriittisen kohteen ulkoistamiselle. Prospektointi vaatii vähän yrityskohtaista asiantuntijuutta keskittyen enemmän tekniseen ja prosessikohtaiseen asiantuntijuuteen, joka tekee siitä houkuttelevan ulkoistamiskohteen. Nykytutkimus liittyen ulkoistamisen lopputulemiin vaikuttaviin tekijöihin ei kata tällaista ajankohtaista yksittäisen myyntitehtävän ulkoistamista. Tämä tutkimus hyödyntää olemassa olevaa tutkimusmallia (Lacity et al. 2016), joka keskittyy ulkoistamisen lopputulemiin vaikuttaviin tekijöihin koskien kokonaisen prosessin ulkoistamista, ja laajentaa nykytietämystä selvittäen kyseisiä tekijöitä koskien yksittäisen myyntitehtävän, prospektoinnin, ulkoistamista. Tämän lisäksi, tutkimus selvittää, millaisia riskejä tällaiseen ulkoistamiseen voi liittyä ja voidaanko niiltä välttyä, mikäli niiden olemassaolo tiedostetaan. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena tarkastellen yksittäistä prospektoinnin ulkoistamista tarjoavaa yritystä. Tutkimukseen haastateltiin kahdeksaa yrityksen asiakasta ja kahta asiantuntijaa. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tärkeimpiä tekijöitä prospektoinnin ulkoistamisen onnistumisessa ovat kommunikointi, asiakasymmärrys ja luottamus. Suurin osa löydöksistä ovat yhdensuuntaisia olemassa olevan tutkimuksen kanssa, joka on keskittynyt kokonaisen prosessin ulkoistamiseen. Tutkimus paljastaa kuitenkin myös täysin uusia tekijöitä mukaan lukien asiakasymmärrys, proaktiivisuus ja asiakas- sekä palveluntarjoaja kohtainen kommunikoinnin osaaminen ja hallitseminen. ...
 
Keywords
out-tasking outsourcing outcome determinants B2B sales prospecting; business-to-business-myynti myyntityö myynti ulkoistaminen sales work sale outsourcing
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201907313733

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Myyntityö digitalisoituvassa ympäristössä 

    Lahti, Josefiina (2019)
    Viime vuosina yritykset ovat alkaneet hyödyntää teknologiaa osana myyntityötään, mutta edelleen osa myyjistä toteuttaa myyntityötä ilman merkittävää teknologian käyttöä. Eri organisaatioiden ja yksittäisten myyjien välille ...
  • Institutionalizing cloud infrastructure : major change factors and business reformations 

    Lankinen, Sauli (2014)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia pilvi-infrastruktuuri- ja alusta palveluiden hankintaa, käyttöönottoa sekä käytön institutionalisoitumista yrityksissä. Tutkimuksessa hahmotettiin mitkä tekijät ovat ajaneet yrityksiä ...
  • Invocation of artificial intelligence in payroll 

    Kylämies, Jaakko (2020)
    This master’s thesis studies invocation of artificial intelligence in payroll and how it could eventually improve firm’s performance. Artificial intelligence is coming or is already is in use on nearly all fields of life ...
  • Different ways to organize the processes of financial administration : a field study of medium-sized Finnish companies 

    Nummela, Maria (2011)
    This research concentrates on exploring the ways how financial administration is currently organized in medium-sized companies in Finland. Decentralization, centralization and outsourcing are options that are available to ...
  • Employer brand management : methodological aspects 

    Zhylinska, Oksana; Firsova, Svitlana; Bilorus, Tetiana; Aksom, Herman (Sums'kyi Derzhavnyi Universytet, 2021)
    The paper aims to develop applied aspects of the methodological support of a reasonable selection of the company responsible for the formation and promotion of the employer brand using the tools of multicriteria analysis ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre