Outsourcing a sales task, not the entire function : outcome determinants
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Outsourcing a sales task instead of an entire sales function has gained popularity among companies operating in B2B markets. Sales operates right in the customer interface which makes it a critical business function to outsource. However, prospecting as a sales task requires little firm related expertise and more technological related one, which makes it attractive to firms to outsource. Current research in outsourcing outcome determinants has a considerable gap in terms of a timely phenomenon of a sales task outsourcing. This study utilizes a framework, created by Lacity et al. (2016), that concerns outsourcing outcome determinants when outsourcing an entire business function and expands the current knowledge by exploring such outsourcing outcome determinants in prospecting outsourcing. Further, the study explores possible risks in prospecting outsourcing and ways to avoid such. The study was conducted as a qualitative single case study for which eight client-side informants and two provider-side experts were interviewed. The main findings of the study emphasize the importance of communication, client understanding, and trust when aiming for successful prospecting outsourcing. A significant amount of the findings are parallel to the current knowledge in business function outsourcing. However, the study also revealsfourdeterminantsthat are new to prior research and seem to affect prospecting outsourcing success: customer understanding, proactivity, a client-specific communication, and provider-specific communication.
...
Yksittäisten myyntiprosessiin liittyvien tehtävien ulkoistaminen on yleistynyt B2Bmarkkinoilla toimivien yritysten keskuudessa. Sen sijaan, että yritykset ulkoistaisivat
koko myyntiprosessin, yhä useampi yritys ulkoistaa yksittäisen myyntiprosessiin
liittyvän tehtävän. Myynti toimii yrityksen asiakasrajapinnassa, joka tekee siitä kriittisen
kohteen ulkoistamiselle. Prospektointi vaatii vähän yrityskohtaista asiantuntijuutta
keskittyen enemmän tekniseen ja prosessikohtaiseen asiantuntijuuteen, joka tekee siitä
houkuttelevan ulkoistamiskohteen. Nykytutkimus liittyen ulkoistamisen lopputulemiin
vaikuttaviin tekijöihin ei kata tällaista ajankohtaista yksittäisen myyntitehtävän
ulkoistamista.
Tämä tutkimus hyödyntää olemassa olevaa tutkimusmallia (Lacity et al. 2016),
joka keskittyy ulkoistamisen lopputulemiin vaikuttaviin tekijöihin koskien kokonaisen
prosessin ulkoistamista, ja laajentaa nykytietämystä selvittäen kyseisiä tekijöitä koskien
yksittäisen myyntitehtävän, prospektoinnin, ulkoistamista. Tämän lisäksi, tutkimus
selvittää, millaisia riskejä tällaiseen ulkoistamiseen voi liittyä ja voidaanko niiltä välttyä,
mikäli niiden olemassaolo tiedostetaan. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena
tarkastellen yksittäistä prospektoinnin ulkoistamista tarjoavaa yritystä. Tutkimukseen
haastateltiin kahdeksaa yrityksen asiakasta ja kahta asiantuntijaa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tärkeimpiä tekijöitä prospektoinnin
ulkoistamisen onnistumisessa ovat kommunikointi, asiakasymmärrys ja luottamus.
Suurin osa löydöksistä ovat yhdensuuntaisia olemassa olevan tutkimuksen kanssa, joka
on keskittynyt kokonaisen prosessin ulkoistamiseen. Tutkimus paljastaa kuitenkin myös
täysin uusia tekijöitä mukaan lukien asiakasymmärrys, proaktiivisuus ja asiakas- sekä
palveluntarjoaja kohtainen kommunikoinnin osaaminen ja hallitseminen.
...




Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24542]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Myyntityö digitalisoituvassa ympäristössä
Lahti, Josefiina (2019)Viime vuosina yritykset ovat alkaneet hyödyntää teknologiaa osana myyntityötään, mutta edelleen osa myyjistä toteuttaa myyntityötä ilman merkittävää teknologian käyttöä. Eri organisaatioiden ja yksittäisten myyjien välille ... -
Institutionalizing cloud infrastructure : major change factors and business reformations
Lankinen, Sauli (2014)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia pilvi-infrastruktuuri- ja alusta palveluiden hankintaa, käyttöönottoa sekä käytön institutionalisoitumista yrityksissä. Tutkimuksessa hahmotettiin mitkä tekijät ovat ajaneet yrityksiä ... -
Invocation of artificial intelligence in payroll
Kylämies, Jaakko (2020)This master’s thesis studies invocation of artificial intelligence in payroll and how it could eventually improve firm’s performance. Artificial intelligence is coming or is already is in use on nearly all fields of life ... -
Different ways to organize the processes of financial administration : a field study of medium-sized Finnish companies
Nummela, Maria (2011)This research concentrates on exploring the ways how financial administration is currently organized in medium-sized companies in Finland. Decentralization, centralization and outsourcing are options that are available to ... -
Employer brand management : methodological aspects
Zhylinska, Oksana; Firsova, Svitlana; Bilorus, Tetiana; Aksom, Herman (Sums'kyi Derzhavnyi Universytet, 2021)The paper aims to develop applied aspects of the methodological support of a reasonable selection of the company responsible for the formation and promotion of the employer brand using the tools of multicriteria analysis ...