Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMero, Joel
dc.contributor.authorJulkunen, Juulia
dc.date.accessioned2023-05-31T06:24:35Z
dc.date.available2023-05-31T06:24:35Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87331
dc.description.abstractTämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella vaikuttajayhteistöiden toteuttamista sosiaalisen median vaikuttajien näkökulmasta ja näin lisätä ymmärrystä vaikuttajayhteistyön vaiheista ja niihin liittyvistä jännitteistä. Tutkimusaihe on ajankohtainen, sillä kiinnostus vaikuttajamarkkinointia kohtaan kasvaa, mutta tutkimus vaikuttajayhteistöiden toteuttamisesta ja vaikuttajien näkökulmasta on toistaiseksi ollut vähäistä. Vaikuttajayhteistöitä lähestyttiin tässä tutkielmassa neljän aiemmin yrityskontekstiin muodostetun vaikuttajamarkkinoinnin mallin avulla, joiden pohjalta rakennettiin tämän tutkimuksen viitekehys, jossa vaikuttajayhteistyö koostuu yhteistyökumppanin valinnasta, kaupallisen sisällön toteuttamisesta ja yhteistyön onnistumisen arvioinnista. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisin menetelmin ja aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Tutkimusta varten haastateltiin kahtatoista suomalaista sosiaalisen median vaikuttajaa, jotka olivat toteuttaneet kaupallisia yhteistöitä sosiaalisen median kanavissaan. Tutkimuksen tulosten mukaan yhteistyökumppanin valinnassa vaikuttajat kiinnittävät eniten huomioita brändiyhteensopivuuteen, palkkioon, yhteistyön ehtoihin ja yrityksen maineeseen. Vaikuttajat nostavat liian pienen palkkion ja etenkin palkkiokeskustelun vähättelevän sävyn merkittäväksi tekijäksi, joka voi aiheuttaa erimielisyytä vaikuttajan ja yrityksen välille. Sisällön toteuttamisessa merkittävimmiksi aiheiksi nousevat sisällön tuottamisen vapaus sekä aidon ja ei-mainosmaisen sisällön tavoittelu. Jännitteitä toteuttamisvaiheessa aiheuttavat muun muassa maineriskit, epäjohdonmukaisuus sisältövaatimuksissa, huono kommunikaatio sekä yrityksen esittämät ylimääräiset vaatimukset. Vaikuttajamarkkinoinnin tulosten arvioinnissa yritysten seuraamat mittarit ja vaikuttajien oma kokemus onnistumisesta eroavat toisistaan, mutta sen ei koeta aiheuttavan ongelmia yhteistyössä.fi
dc.format.extent60
dc.language.isofi
dc.subject.othersosiaalisen median vaikuttaja
dc.subject.otherkaupallinen yhteistyö
dc.subject.othervaikuttajayhteistyö
dc.titleVaikuttajayhteistyöt sosiaalisen median vaikuttajien silmin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202305313387
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi20423
dc.subject.ysovaikuttajamarkkinointi
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysomarkkinointi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot