Sosiaalisen median vaikuttajan uskottavuus vaikuttajamarkkinoinnissa
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Lähivuosien aikana lisääntynyt vaikuttajamarkkinointi on tutkittu olevan tehokkaampi markkinointikeino perinteisiin keinoihin verrattuna, minkä vuoksi sitä on oleellista tutkia. Kirjallisuuskatsauksena toteutettu tutkimus käsittelee sosiaalisen median vaikuttajien ja heidän tuottaman sisällön uskottavuutta vaikuttajamarkkinoinnissa. Tämän lisäksi tutkitaan asioita, jotka vaikuttavat vaikuttajamarkkinoinnissa kuluttajan brändiasenteeseen ja ostoaikomukseen. Tutkimuskysymykset, joihin etsitään vastausta ovat: Mitkä ovat keskeisimmät asiat, jotka vaikuttavat sosiaalisen median vaikuttajan ja vaikuttajan sisällön uskottavuuteen? Mitkä ovat keskeisimmät asiat, jotka vaikuttavat vaikuttajamarkkinoinnissa kuluttajan brändiasenteeseen ja ostoaikomukseen? Tutkimuksen tuloksissa huoma-taan, että vaikuttajan uskottavuuteen vaikuttavat keskeisimmät tekijät ovat asiantuntijuus, viehättävyys, luotettavuus, samankaltaisuus, autenttisuus, parasosiaaliset suhteet ja asennehomofilia. Brändiasenteeseen vaikuttavia tekijöitä ovat uskottavuus, kaupallisesta vaikuttamisesta ilmoittaminen, vaikuttajan seuraajien määrä ja bränditietoisuus. Ostoaikomukseen vaikuttavia tekijöi-tä löydettiin olevan uskottavuus, kateus, parasosiaalinen kommunikointi eWOM ja MT-malli.
...
Influencer marketing has been on the rise in recent years and it has been proven to be more effective form of marketing compared to traditional marketing methods, which makes it essential to be researched. As a literary re-view this research discusses social media influencers and their user generated contents credibility in influencer marketing. Furthermore, the study discusses issues that affect consumers buying intention and brand attitude. The research questions are: What are the main issues affecting source and content credibility in influencer marketing context? What are the main issues affecting consumers buying intention and brand attitude in influencer marketing context? The main findings are that expertise, attractiveness, trustworthiness, similarity, authenticity, parasocial relationships and attitude homophily affects source credibility. Additionally, credibility, advertising disclosure, number of followers and brand awareness affects buying intention. Lastly, credibility, envy, parasocial communication, eWOM and meaning transfer model affects brand attitude.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vaikuttajayhteistyöt sosiaalisen median vaikuttajien silmin
Julkunen, Juulia (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella vaikuttajayhteistöiden toteuttamista sosiaalisen median vaikuttajien näkökulmasta ja näin lisätä ymmärrystä vaikuttajayhteistyön vaiheista ja niihin liittyvistä jännitteistä. ... -
Vaikuttajamarkkinoinnin menestystekijät nuorten mieskuluttajien näkökulmasta
Natukka, Aleksi (2023)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan vaikuttajamarkkinoinnin menestystekijöitä nuorten mieskuluttajien näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä siitä, mitä nuoriin miehiin kohdistetussa ... -
Sosiaalisen median vaikuttajien itseohjautuvuus
Heikkinen, Jaana (2024)Tämän kasvatustieteiden pro-gradututkielman tarkoituksena on tutkia sosiaalisen median vaikuttajien itseohjautuvuutta ja sitä, miten itseohjautuvuuden ulottuvuudet esiintyvät heidän työnsä toteuttamisessa. Tutkimuksen ... -
Sosiaalisen median vaikuttajien tuottaman sisällön ja markkinoinnin vaikutukset nuoriin
Pekkarinen, Mira (2020)Sosiaalisella medialla ja sosiaalisen median vaikuttajilla on nykypäivänä tärkeä merkitys nuorten elämässä. Sosiaalinen media viihdyttää ja sen avulla voi olla yhteydessä muihin ihmisiin. Vaikuttajat ovat nuorille ... -
The impact of influencer credibility on purchase intention in the endorsement of sustainable products
Kiss, Réka (2021)Influencer marketing has been on the rise in recent years, and most brands have collaborated with social media influencers. Hence, scholars have studied the topic focusing on the effects of influencer credibility on brand ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.