Vuorovaikutusroolit suosittujen sosiaalisen median vaikuttajien Instagram-julkaisuissa
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Satoja tuhansia ihmisiä sisällöillään tavoittavat ja varsinkin monen nuoren ihailemat sosiaalisen median vaikuttajat muodostavat uudenlaisen ammatti- ja vaikuttajaryhmän, joka muovaa yleisönsä käsityksiä julkaisemalla sisältöä sosiaalisen median kanaviin. Suositut sosiaalisen median vaikuttajat ovat keränneet ympärilleen uskollisen ja laajan seuraajajoukon. Siinä, miten vaikuttajat saavuttavat tällaisen suosion ja rakentavat yhteisöllisyyttä seuraajiinsa sosiaalisen median välityksellä, on kielen ja vuorovaikutuksen merkitys suuri. Tutkielmassa pureudutaan tähän ajankohtaiseen ilmiöön tarkastelemalla kolmen suositun sosiaalisen median vaikuttajan kielenkäyttöä ja sitä, millaisia vuorovaikutusrooleja vaikuttajat rakentavat viestiessään seuraajilleen kuvanjakopalvelu Instagramissa. Laadullisen tutkimuksen tavoitteena on avata niitä kielellisiä ja visuaalisia keinoja, joilla sosiaalisen median vaikuttajat luovat yhteyttä seuraajiinsa, ja kuvata sosiaalisessa mediassa ilmenevää merkitysten välittämistä. Tutkimusta ohjaavat seuraavat tutkimuskysymykset: 1) Millaisia vuorovaikutusrooleja sosiaalisen median vaikuttajille muodostuu Instagram-julkaisuissa? 2) Millaisilla kielellisillä ja visuaalisilla keinoilla sosiaalisen median vaikuttajat rakentavat näitä rooleja?
Tutkimusaineisto koostuu 60 Instagram-julkaisusta, jotka vaikuttajat Miisa Rotola-Pukkila (@mmiisas), Roni Bäck (@ronibackyt) ja Veronica Verho (@mariieveronicaofficial) ovat julkaisseet kesällä 2020. Tutkimus pohjautuu multimodaaliseen diskurssintutkimukseen ja näkemykseen, että merkityksiä rakennetaan erilaisten semioottisten moodien avulla. Kirjoitetun tekstin analyysissa käytetään systeemis-funktionaalista kieliteoriaa ja varsinkin tekstin interpersoonaista metafunktiota. Interpersoonaisia merkityksiä tutkittaessa huomio on kiinnitetty muun muassa aineistossa ilmenevään modaalisuuteen ja polaarisuuteen sekä affektiivisuuteen ja persoonaan liittyviin sanavalintoihin. Kuvien ja hymiöiden analyysissa hyödynnetään visuaalista kielioppia, ja huomio on kiinnitetty muun muassa kuvakulmien, sommittelun ja osallistujien katseiden välittämiin merkityksiin.
Analyysin perusteella sosiaalisen median vaikuttajille muodostuu kaksi selkeää vuorovaikutusroolia heidän viestiessään yleisölleen Instagram-julkaisujensa fvälityksellä. Aineistossa ilmenevä tuttavallinen vertaisrooli rakentuu muun muassa lukijan puhuttelun, dialogisuuden korostaminen ja tuttavallisten toivotusten myötä. Vaikutusvaltainen idolirooli sen sijaan heijastuu aineistosta muun muassa oman mielipiteen korostamisen, direktiivisyyden ja oman ammatin alleviivaamisen kautta. Näiden tutkimustulosten avulla voidaan tarkastella yksityiskohtaisesti uuden, ammattimaisen vaikuttajaryhmän vuorovaikutusta sekä tämän myötä ymmärtää hieman enemmän sosiaalisessa mediassa esiintyviä erilaisia merkitysten rakentamisen keinoja. Tuloksia voidaan hyödyntää sekä sosiaalisen median kielenkäyttöä tarkastelevassa tutkimuksessa että laajemmassa yhteiskunnallisessa keskustelussa koskien sosiaalisen median vuorovaikutusta, median lisääntyvää kaupallisuutta ja vaikuttajien vaikutusvaltaa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29419]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kielellinen vaikuttaminen ja multimodaalisuus Instagram-julkaisuissa
Karinen, Miia (2023)Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan kahden sosiaalisen median vaikuttajan, Iina Hyttisen ja Salla Salmelan, kaupallisten yhteistöiden vaikuttavuutta. Tarkastelun kohteena on multimodaalinen julkaisu, eli kuva ja ... -
"Kokeile, ja kerro mitä tykkäsit!" : Valio Oy yrityksen vuorovaikutuksen rakentuminen Instagram-julkaisuissa
Seppälä, Liina (2021)Tutkimuksessani selvitän, mitä vuorovaikutussuhteita Valio Oy:n Instagram-julkaisuissa rakentuu, sekä miten vuorovaikutussuhteet toteutuvat rakenteellisesti ja kielellisesti. Tutkimukseni lähtökohtana on näkemys kielestä ... -
Yritys Facebookissa : interpersoonaisia näkökulmia julkaisijan ja lukijan välisen suhteen luomiseen
Puhakka, Patricia (2021)Tutkielman tavoitteena on selvittää, kuinka yritys konkreettisesti rakentaa ulkoista viestintäänsä julkaisualusta Facebookissa. Aihe on ajankohtainen sen vuoksi, että yritykset pyrkivät enenemissä määrin toimimaan eri ... -
Kuntoilualan Instagram-yritystilien vuorovaikutusroolit ja kielellinen vaikuttaminen
Juntti, Liina (2023)Tutkimukseni aiheena on kuntoilualan yritysten vuorovaikutus ja sen avulla vaikuttaminen sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisen median myötä kuntoilualan suosio kasvoi ja tuli osaksi ihmisten arkea. Erityisesti kirjoitetussa ... -
Suomalaisuuden representaatiot Lidl Suomi Ky:n ”Epäilevä Tuomas” -mainoksissa
Huotari, Lyydia (2018)Medioituvassa maailmassamme yksi televisiomainos voi tavoittaa jopa miljoonia katsojia. Mainosten tehtä- vänä on vaikuttaa katsojiin ja kuluttajiin, joten mainoksilla on valtaa. Televisiomainokset syntyvät ympäröivän ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.