Sosiaalisen median vaikuttajien itseohjautuvuus
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän kasvatustieteiden pro-gradututkielman tarkoituksena on tutkia sosiaalisen median vaikuttajien itseohjautuvuutta ja sitä, miten itseohjautuvuuden ulottuvuudet esiintyvät heidän työnsä toteuttamisessa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaista sosiaalisen median vaikuttajien itseohjautuvuus on teorian valossa sekä ovatko vaikuttajat itseohjautuvia. Tutkimuksen oletuksena on, että vaikuttajana työskentely vaatii yksilöltä itseohjautuvuuden eri ulottuvuuksien täyttymistä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu keskeisiin itseohjautuvuutta koskeviin teorioihin sekä sosiaalisen median kentällä tehtyihin tutkimuksiin. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä on käytetty puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin keväällä 2023 etähaastatteluina. Tutkimuksen aineisto koostuu viiden aktiivisesti sosiaalisessa mediassa toimivan vaikuttajan yksilöhaastatteluihin. Tutkimusaineiston analysointimenetelmänä on käytetty teoriaohjaavaa temaattista analyysiä.
Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella sosiaalisen median vaikuttajien itseohjautuvuutta heidän kokemusten sekä ajatustensa kautta. Tutkimuksessa pyritään lisäämään ymmärrystä siitä, miten vaikuttajat kokevat työnsä tekemisen ja miten tämä heijastuu itseohjautuvuuteen. Koska vaikuttajien rooli yhteiskunnassamme on kasvamassa sekä saamassa yhä enemmän merkitystä, on tärkeää tutkia työn vaatimuksia sekä edellytyksiä uudenlaisessa ammattiryhmässä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vaikuttajayhteistyöt sosiaalisen median vaikuttajien silmin
Julkunen, Juulia (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella vaikuttajayhteistöiden toteuttamista sosiaalisen median vaikuttajien näkökulmasta ja näin lisätä ymmärrystä vaikuttajayhteistyön vaiheista ja niihin liittyvistä jännitteistä. ... -
Sosiaalisen median vaikuttajien tuottaman sisällön ja markkinoinnin vaikutukset nuoriin
Pekkarinen, Mira (2020)Sosiaalisella medialla ja sosiaalisen median vaikuttajilla on nykypäivänä tärkeä merkitys nuorten elämässä. Sosiaalinen media viihdyttää ja sen avulla voi olla yhteydessä muihin ihmisiin. Vaikuttajat ovat nuorille ... -
Vuorovaikutusroolit suosittujen sosiaalisen median vaikuttajien Instagram-julkaisuissa
Rissanen, Marke (2021)Satoja tuhansia ihmisiä sisällöillään tavoittavat ja varsinkin monen nuoren ihailemat sosiaalisen median vaikuttajat muodostavat uudenlaisen ammatti- ja vaikuttajaryhmän, joka muovaa yleisönsä käsityksiä julkaisemalla ... -
Muodin sosiaalisen median vaikuttajien ja blogien vaikutus eteläkorealaisten seuraajiensa kulutuskäyttäytymiseen
Kasurinen, Anna (2020)Muodin sosiaalisen median vaikuttajista on tullut mielipidejohtajia, jotka jakavat tietoa muodista muille kuluttajille ja vaikuttavat näiden kulutuskäyttäytymiseen. Muotiyritykset tekevät yhteistyötä vaikuttajien ja blogien ... -
Sosiaalisen median vaikuttajan uskottavuus vaikuttajamarkkinoinnissa
Rupponen, Janita (2020)Lähivuosien aikana lisääntynyt vaikuttajamarkkinointi on tutkittu olevan tehokkaampi markkinointikeino perinteisiin keinoihin verrattuna, minkä vuoksi sitä on oleellista tutkia. Kirjallisuuskatsauksena toteutettu tutkimus ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.