Vaikuttajayhteistyöt sosiaalisen median vaikuttajien silmin
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella vaikuttajayhteistöiden toteuttamista sosiaalisen median vaikuttajien näkökulmasta ja näin lisätä ymmärrystä vaikuttajayhteistyön vaiheista ja niihin liittyvistä jännitteistä. Tutkimusaihe on ajankohtainen, sillä kiinnostus vaikuttajamarkkinointia kohtaan kasvaa,
mutta tutkimus vaikuttajayhteistöiden toteuttamisesta ja vaikuttajien näkökulmasta on toistaiseksi ollut vähäistä. Vaikuttajayhteistöitä lähestyttiin tässä tutkielmassa neljän aiemmin yrityskontekstiin muodostetun vaikuttajamarkkinoinnin mallin avulla, joiden pohjalta rakennettiin tämän tutkimuksen viitekehys, jossa vaikuttajayhteistyö koostuu yhteistyökumppanin valinnasta, kaupallisen sisällön toteuttamisesta ja yhteistyön onnistumisen arvioinnista.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisin menetelmin ja aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Tutkimusta varten haastateltiin kahtatoista suomalaista sosiaalisen median vaikuttajaa, jotka olivat toteuttaneet kaupallisia yhteistöitä sosiaalisen median kanavissaan.
Tutkimuksen tulosten mukaan yhteistyökumppanin valinnassa vaikuttajat kiinnittävät eniten huomioita brändiyhteensopivuuteen, palkkioon, yhteistyön ehtoihin ja yrityksen maineeseen. Vaikuttajat nostavat liian pienen palkkion ja etenkin palkkiokeskustelun vähättelevän sävyn merkittäväksi tekijäksi, joka voi aiheuttaa erimielisyytä vaikuttajan ja yrityksen välille. Sisällön toteuttamisessa merkittävimmiksi aiheiksi nousevat sisällön tuottamisen vapaus sekä aidon ja ei-mainosmaisen sisällön tavoittelu. Jännitteitä toteuttamisvaiheessa aiheuttavat muun muassa maineriskit, epäjohdonmukaisuus sisältövaatimuksissa, huono kommunikaatio sekä yrityksen esittämät ylimääräiset vaatimukset. Vaikuttajamarkkinoinnin tulosten arvioinnissa yritysten seuraamat mittarit ja vaikuttajien oma kokemus onnistumisesta eroavat toisistaan, mutta sen ei koeta aiheuttavan ongelmia yhteistyössä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29419]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sosiaalisen median vaikuttajien itseohjautuvuus
Heikkinen, Jaana (2024)Tämän kasvatustieteiden pro-gradututkielman tarkoituksena on tutkia sosiaalisen median vaikuttajien itseohjautuvuutta ja sitä, miten itseohjautuvuuden ulottuvuudet esiintyvät heidän työnsä toteuttamisessa. Tutkimuksen ... -
Sosiaalisen median vaikuttajien tuottaman sisällön ja markkinoinnin vaikutukset nuoriin
Pekkarinen, Mira (2020)Sosiaalisella medialla ja sosiaalisen median vaikuttajilla on nykypäivänä tärkeä merkitys nuorten elämässä. Sosiaalinen media viihdyttää ja sen avulla voi olla yhteydessä muihin ihmisiin. Vaikuttajat ovat nuorille ... -
Vuorovaikutusroolit suosittujen sosiaalisen median vaikuttajien Instagram-julkaisuissa
Rissanen, Marke (2021)Satoja tuhansia ihmisiä sisällöillään tavoittavat ja varsinkin monen nuoren ihailemat sosiaalisen median vaikuttajat muodostavat uudenlaisen ammatti- ja vaikuttajaryhmän, joka muovaa yleisönsä käsityksiä julkaisemalla ... -
“Tähän väliin asiaa meidän sponsorilta” : kaupalliset yhteistyöt suomalaisissa podcasteissa
Pesonen, Reetta; Carpén, Helmi (2021)Podcastien suosio on kasvanut viime vuosina räjähdysmäisesti. Niissä on jo tunnistettu olevan paljon kaupallista potentiaalia, mutta aiempi tutkimus ei ole vielä keskittynyt tutkimaan niiden kaupallisuuden toimintalogiikkaa. ... -
Sosiaalisen median vaikuttajan uskottavuus vaikuttajamarkkinoinnissa
Rupponen, Janita (2020)Lähivuosien aikana lisääntynyt vaikuttajamarkkinointi on tutkittu olevan tehokkaampi markkinointikeino perinteisiin keinoihin verrattuna, minkä vuoksi sitä on oleellista tutkia. Kirjallisuuskatsauksena toteutettu tutkimus ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.