Sosiaalisen median vaikuttajien tuottaman sisällön ja markkinoinnin vaikutukset nuoriin
Tekijät
Päivämäärä
2020Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Sosiaalisella medialla ja sosiaalisen median vaikuttajilla on nykypäivänä tärkeä merkitys nuorten elämässä. Sosiaalinen media viihdyttää ja sen avulla voi olla yhteydessä muihin ihmisiin. Vaikuttajat ovat nuorille samaistuttavia ja kuin julkisuudenhenkilöitä, joita ihailla. Yhä nuoremmat omistavat älypuhelimen ja seuraavat eri sosiaalisen median palveluja. Samalla herää kysymys siitä, millaisia vaikutuksia sosiaalisella medialla sekä vaikuttajien jakamalla sisällöllä ja markkinoinnilla on nuoriin. Tässä tutkielmassa tutkitaan sitä, millä tavoin nuoriin vaikutetaan, mitkä tekijät heihin vaikuttavat ja millainen vaikutus sosiaalisen median vaikuttajien julkaisemalla sisällöllä on nuorten terveyteen, hyvinvointiin, ostopäätöksiin ja asenteisiin. Tutkielmassa sivutaan hieman myös yleisesti sosiaalisen median vaikutuksia nuoriin. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena ja tämän myötä saatiin selville, että erityisesti sosiaalisella medialla ja vaikuttajalla on merkitystä nuorten ostopäätöksiin ja asenteisiin. Lisäksi vanhemmilla ja ystäväporukoilla on suuri merkitys nuoriin vaikuttaessa. Siitä, miten sosiaalinen media ja vaikuttajien tuottama sisältö vaikuttaa nuoriin, havaittiin, että nuorten keskeneräisen kehityksen ja vajaan medialukutaidon takia he ovat erityisen herkkiä markkinointitoimenpiteille, eivätkä välttämättä ymmärrä mainosten sisältöä oikealla tavalla. Lisäksi huomattiin, että nuorten kyky hahmottaa, onko jokin asia sosiaalisessa mediassa välttämättä totta vai ei, ei ole samalla tasolla aikuisten kanssa. Toisaalta vaikuttajilla on potentiaalia vaikuttaa myös positiivisesti nuorten asenteisiin ja ostopäätöksiin, sillä nuoret kokevat vaikuttajat luotettavana tahona ja saattavat ottaa heiltä myös hyviä vaikutteita.
...
Social media and social media influencers play an important role in the lives of young people nowadays. By using social media people can get entertainment and stay connected with each other. Young people relate to influencers and treat them like celebrities. More and more young people own a smartphone and use different kinds of social media services. That raises a question about what kind of effects social media, and content and marketing published by influencers have on young people. This thesis examines how young people are affected, kind of things affecting them, and how influencers content and marketing affect young people’s health, well-being, purchasing decisions and attitudes. In addition, the thesis examines a bit of how social media affects young people. The form of this thesis is a literature review and it was found that especially social media and influencers influences on young people’s purchasing decisions and attitudes. Also, parents and friends play an important role when talking about how to influence young people. The study also found that because young people are not so developed than adults, and they lack media literacy they are very vulnerable for marketing actions. It can be that they do not understand the advertisement the right way and understand what is real and what is staged on social media. On the other hand, since young people view social media influencers as reliable and trustworthy, there is potential for influencers to affect young people’s attitudes and purchasing decisions positively.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5322]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vaikuttajayhteistyöt sosiaalisen median vaikuttajien silmin
Julkunen, Juulia (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella vaikuttajayhteistöiden toteuttamista sosiaalisen median vaikuttajien näkökulmasta ja näin lisätä ymmärrystä vaikuttajayhteistyön vaiheista ja niihin liittyvistä jännitteistä. ... -
Sosiaalisen median vaikuttajien itseohjautuvuus
Heikkinen, Jaana (2024)Tämän kasvatustieteiden pro-gradututkielman tarkoituksena on tutkia sosiaalisen median vaikuttajien itseohjautuvuutta ja sitä, miten itseohjautuvuuden ulottuvuudet esiintyvät heidän työnsä toteuttamisessa. Tutkimuksen ... -
Sosiaalisen median markkinoinnin vaikutukset asiakassuhteisiin ja liikuntasitoutumiseen : case SuperPark Oy
Leinonen, Mikael (2019)Liikuntakulttuurin keskeisiä muutossuuntia ovat nuorisokulttuurinen liikkuminen sekä liikunnan yksityisen sektorin kasvu. Liikuntapalveluiden kaupallistuessa SuperPark Oy:n kaltaisten liikuntapalveluyritysten tulee ymmärtää ... -
Vuorovaikutusroolit suosittujen sosiaalisen median vaikuttajien Instagram-julkaisuissa
Rissanen, Marke (2021)Satoja tuhansia ihmisiä sisällöillään tavoittavat ja varsinkin monen nuoren ihailemat sosiaalisen median vaikuttajat muodostavat uudenlaisen ammatti- ja vaikuttajaryhmän, joka muovaa yleisönsä käsityksiä julkaisemalla ... -
Nuorten naiskuluttajien sosiaalisen median vaikuttajiin muodostamat suhteet vaikuttajamarkkinoinnin kontekstissa
Koivisto, Anni (2020)Sosiaalinen media on alati kasvava median muoto, jonka huomioiminen markkinoinnin kontekstissa on yhtä tärkeämpää niin liikkeenjohdolle kuin akateemiselle tutkimuksellekin. Osittain sosiaalisen median kasvun kautta julkisuuden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.