Spatiotemporal dynamics of activation in motor and language areas suggest a compensatory role of the motor cortex in second language processing
Tian, L., Chen, H., Heikkinen, P. P., Liu, W., & Parviainen, T. (2023). Spatiotemporal dynamics of activation in motor and language areas suggest a compensatory role of the motor cortex in second language processing. Neurobiology of Language, 4(1), 178-197. https://doi.org/10.1162/nol_a_00093
Julkaistu sarjassa
Neurobiology of LanguagePäivämäärä
2023Oppiaine
Secure Communications Engineering and Signal ProcessingPsykologiaMonitieteinen aivotutkimuskeskusTekniikkaHyvinvoinnin tutkimuksen yhteisöSecure Communications Engineering and Signal ProcessingPsychologyCentre for Interdisciplinary Brain ResearchEngineeringSchool of WellbeingTekijänoikeudet
© 2023 Massachusetts Institute of Technology
The involvement of the motor cortex in language understanding has been intensively discussed in the framework of embodied cognition. Although some studies have provided evidence for the involvement of the motor cortex in different receptive language tasks, the role that it plays in language perception and understanding is still unclear. In the present study, we explored the degree of involvement of language and motor areas in a visually presented sentence comprehension task, modulated by language proficiency (L1: native language, L2: second language) and linguistic abstractness (literal, metaphorical, and abstract). Magnetoencephalography data were recorded from 26 late Chinese learners of English. A cluster-based permutation F-test was performed on the amplitude of the source waveform for each motor and language region of interest (ROI). Results showed a significant effect of language proficiency in both language and motor ROIs, manifested as overall greater involvement of language ROIs (short insular gyri and planum polare of the superior temporal gyrus) in the L1 than the L2 during 300–500 ms, and overall greater involvement of motor ROI (central sulcus) in the L2 than the L1 during 600–800 ms. We interpreted the over-recruitment of the motor area in the L2 as a higher demand for cognitive resources to compensate for the inadequate engagement of the language network. In general, our results indicate a compensatory role of the motor cortex in L2 understanding.
...
Julkaisija
MIT PressISSN Hae Julkaisufoorumista
2641-4368Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/160153820
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisätietoja rahoituksesta
This study was funded by the China Scholarship Council (No. 201708500099).Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vironkielisten osallistujien kielitaito Yleisten kielitutkintojen suomen kielen testissä
Honko, Mari; Ahola, Sari; Hirvelä, Tuija (Estonian Association for Applied Linguistics, 2021)Tarkastelemme tässä artikkelissa vironkielisten suomen oppijoiden osallistumista Suomen kansallisen kielitestin, Yleisten kielitutkintojen, keskitason tutkintoon ja heidän kielitaitoprofiiliaan tutkintotulosten valossa. ... -
Discriminatory Brain Processes of Native and Foreign Language in Children with and without Reading Difficulties
Azaiez, Najla; Loberg, Otto; Lohvansuu, Kaisa; Ylinen, Sari; Hämäläinen, Jarmo A.; Leppänen, Paavo H. T. (MDPI AG, 2023)The association between impaired speech perception and reading difficulty has been well established in native language processing, as can be observed from brain activity. However, there has been scarce investigation of ... -
How do MMORPGs facilitate language learning for Finnish EFL students?
Autio, Petri; Takamaa, Jesse (2020)Englannin kielen globaalista vahvasta asemasta johtuen koulun ulkopuolinen kielenoppiminen on entistäkin tärkeämpi tapa hankkia ja pitää yllä kielitaitoa. Oppijan tulee altistua autenttiselle kielelle, mikä ei välttämättä ... -
Aletaan alusta : luku- ja kirjoitustaidottomat aikuiset uutta kieltä oppimassa
Tammelin-Laine, Taina (University of Jyväskylä, 2014) -
"Voi ei, nää on tosi hyviä verrattuna muhun!" : uudenlaisen arviointimenetelmän toimivuus ranskan suullisen kielitaidon itsearvioinnissa
Leblay, Tarja (Jyväskylän yliopisto, 2013)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.