Luokanopettajien käsityksiä haastavista vuorovaikutustilanteista ja keinoista tukea oppilaan käyttäytymistä
Date
2023Copyright
© The Author(s)
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää luokanopettajien käsityksiä haastavien
vuorovaikutustilanteiden tausta- ja tilannetekijöistä sekä opettajien ennaltaehkäisevistä ja ratkaisukeskeistä keinoista tukea oppilaan käyttäytymistä haastavissa vuorovaikutustilanteissa.
Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin ja tutkimusote pohjautui fenomenologis-hermeneuttiseen tieteenteoriaan. Tutkimukseen osallistui yhdeksän (n=9) alakoulussa työskentelevää luokanopettajaa ja tutkimuksen aineisto
kerättiin puolistrukturoidulla haastattelulla. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä, jossa hyödynnettiin ABC-mallia sekä luokkatasoisen käyttäytymisen tuen interventiota Class-Wide Positive Behavior Support
(CWPBS).
Opettajat kuvailivat haastavien vuorovaikutustilanteiden taustatekijöiksi
perhetaustan ja kasvuympäristön, diagnoosit sekä sosioemotionaalisten taitojen
puutteet. Tilannetekijöinä opettajat kuvailivat tyydyttymättömät perustarpeet
sekä hankalan olon. Opettajat hyödynsivät ennaltaehkäisevinä keinoina oppilastuntemusta, sosioemotionaalisten taitojen tukemista, oppimisympäristön muokkaamista sekä struktuuria ja rutiineja. Ratkaisukeskeisinä keinoina opettajat hyö-
dynsivät oppilaan rauhoittelemista ja kohtaamista sekä keskustelua.
Haastavien vuorovaikutustilanteiden taustat ovat usein moninaiset, minkä
vuoksi ei ole olemassa yhtä oikeaa keinoa tukea oppilaan käyttäytymistä. Tuloksemme ovat merkittäviä erityisesti niiden oppilaiden näkökulmasta, joilla on
käyttäytymisen haasteita. Tulostemme mukaan opettajat voivat yksinkertaisillakin tukikeinoilla vastata oppilaan käyttäytymisen haasteisiin.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28907]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta
Himanko, Nina; Honkanen, Jarmo (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on oppilaan kouluun ... -
Luokanopettajien kokemuksia ja käsityksiä käytöspassista käyttäytymisen ohjaamisen sekä oppilaan arvioinnin välineenä
Mäkelä, Tarja; Pesola, Kristiina (2005) -
Sie olet just hyvä tuollaisena! : luokanopettajien käsityksiä oppilaan itsetunnon kehittymisen tukemisesta
Nieminen, Reeta (2019)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajien käsityksiä itsetunnosta. Tarkoituksena on selvittää, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on oppilaan huonon itsetunnon tunnusmerkeistä sekä oppilaan itsetunnon kehittymisen ... -
Luokanopettajien kokemuksia hyvästä vuorovaikutuksesta opettajan ja oppilaan välillä
Kanerva, Sanna (2022)Tämän kasvatustieteen pro gradu -tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella opettajien kokemuksia opettajan ja oppilaan välisestä hyvästä vuorovaikutuksesta. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla ... -
Luokanopettajien käsityksiä temperamentin merkityksestä koulun vuorovaikutussuhteissa
Lehtinen, Aija; Stenvall, Niina (2020)Tutkimuksessa kuvataan luokanopettajien käsityksiä temperamentista ja mitä se merkitsee oppilas-opettaja vuorovaikutussuhteissa. Lisäksi tarkastellaan luokanopettajien käsityksiä sekä opettajan oman että oppilaiden ...