Show simple item record

dc.contributor.advisorNäykki, Piia
dc.contributor.authorVäisänen, Roosa
dc.contributor.authorLehtonen, Julia
dc.date.accessioned2023-05-31T05:53:24Z
dc.date.available2023-05-31T05:53:24Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87314
dc.description.abstractTutkimuksen tavoitteena on selvittää luokanopettajien käsityksiä haastavien vuorovaikutustilanteiden tausta- ja tilannetekijöistä sekä opettajien ennaltaehkäisevistä ja ratkaisukeskeistä keinoista tukea oppilaan käyttäytymistä haastavissa vuorovaikutustilanteissa. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin ja tutkimusote pohjautui fenomenologis-hermeneuttiseen tieteenteoriaan. Tutkimukseen osallistui yhdeksän (n=9) alakoulussa työskentelevää luokanopettajaa ja tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelulla. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä, jossa hyödynnettiin ABC-mallia sekä luokkatasoisen käyttäytymisen tuen interventiota Class-Wide Positive Behavior Support (CWPBS). Opettajat kuvailivat haastavien vuorovaikutustilanteiden taustatekijöiksi perhetaustan ja kasvuympäristön, diagnoosit sekä sosioemotionaalisten taitojen puutteet. Tilannetekijöinä opettajat kuvailivat tyydyttymättömät perustarpeet sekä hankalan olon. Opettajat hyödynsivät ennaltaehkäisevinä keinoina oppilastuntemusta, sosioemotionaalisten taitojen tukemista, oppimisympäristön muokkaamista sekä struktuuria ja rutiineja. Ratkaisukeskeisinä keinoina opettajat hyö- dynsivät oppilaan rauhoittelemista ja kohtaamista sekä keskustelua. Haastavien vuorovaikutustilanteiden taustat ovat usein moninaiset, minkä vuoksi ei ole olemassa yhtä oikeaa keinoa tukea oppilaan käyttäytymistä. Tuloksemme ovat merkittäviä erityisesti niiden oppilaiden näkökulmasta, joilla on käyttäytymisen haasteita. Tulostemme mukaan opettajat voivat yksinkertaisillakin tukikeinoilla vastata oppilaan käyttäytymisen haasteisiin.fi
dc.format.extent111
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherhaastavat vuorovaikutustilanteet
dc.subject.othertausta- ja tilannetekijät
dc.subject.othertukikeinot
dc.subject.otheroppilaan käyttäytyminen
dc.subject.otherClass-Wide Positive Behavior Support
dc.titleLuokanopettajien käsityksiä haastavista vuorovaikutustilanteista ja keinoista tukea oppilaan käyttäytymistä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202305313370
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright