Luokanopettajien kokemuksia hyvästä vuorovaikutuksesta opettajan ja oppilaan välillä

Abstract
Tämän kasvatustieteen pro gradu -tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella opettajien kokemuksia opettajan ja oppilaan välisestä hyvästä vuorovaikutuksesta. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla oli hyvästä vuorovaikutuksesta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka kohderyhmänä toimi kuusi luokanopettajaa Lahden alueelta. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisältöanalyysin keinoin. Tutkimuksessa havaittiin, että opettajan ja oppilaan välisellä vuorovaikutuksella oli merkittävä vaikutus opettajaoppilassuhteeseen. Avoin ja toimiva opettajaoppilassuhde oli keskeinen tekijä onnistuneen vuorovaikutussuhteen luomisessa. Hyvän opettajan ja oppilaan välisen vuorovaikutuksen kannalta keskeisimpiä tekijöitä olivat opettajan emotionaalinen tuki, oppilaan kohtaaminen ja yksilölliset tarpeet huomioiva ohjaaminen. Opettajan luokkahuoneviestinnän todettiin olevan yhteydessä vuorovaikutuksen laatuun, opettajan läsnäolo ja empatia auttoivat ryhmän myönteisen ja kannustavan ilmapiiriin muodostumisessa opettajan ja oppilaan välillä. Tutkimuksen perusteella voitiin todeta vuorovaikutuksen laadun osoittautuvan määrittäväksi tekijäksi opettajan ja oppilaan kanssakäymisessä. Merkityksellisimmät vuorovaikutuksen laatuun vaikuttavat tekijät olivat turvallisuuden tunteen luominen ja kiireetön kohtaaminen arjessa.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202210034762Use this for linking
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share