Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSalonen, Anna
dc.contributor.authorOikarinen, Iida
dc.date.accessioned2023-05-25T11:23:54Z
dc.date.available2023-05-25T11:23:54Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87210
dc.description.abstractSosiaalisen median yleistymisen myötä perinteinen word-of-mouth (WOM) on muuttunut elektroniseen ja sosiaaliseen viestintämuotoonsa, mitä kutsutaan sosiaaliseksi eWOM:iksi. Sosiaalinen eWOM on sosiaalisessa mediassa tapahtuva ilmiö, jonka avulla kuluttajat jakavat ja vastaanottavat kulutukseen liittyviä neuvoja ja kokemuksia vapaasti vertaiskuluttajien kanssa. Internet ja sosiaalinen media ovat vaikuttaneet erityisesti Z-sukupolven kulutustyyliin, lisäten sosiaalisen eWOM:in vaikutusta heidän ostopäätöksissään. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten visuaalinen sosiaalinen eWOM vaikuttaa Z-sukupolven ostopäätöksiin nuorten suosiman lyhytvideosovelluksen TikTokin kontekstissa. Tutkimuksessa selvitettiin, miten sosiaalinen eWOM ilmenee TikTokin kontekstissa sekä millaisia sosiaalisia eWOM-viestin ominaisuuksia Z-sukupolvi pitää hyödyllisenä TikTokissa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, miten Z-sukupolvi osallistuu sosiaaliseen eWOM-viestintään TikTokissa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka lähestymistavaksi valittiin abduktiivinen lähestymistapa. Puolistrukturoituja haastatteluja suoritettiin kuudelle Z-sukupolven henkilölle, jotka kaikki käyttävät TikTokia. Haastatteluaineisto analysoitiin temaattisen analyysimenetelmän keinoin. Tulokset osoittivat, että TikTokin avulla Z-sukupolvi tunnistaa tarpeita, ratkaisee ongelmia ja ostopäätös voi syntyä jo yhden sosiaalisen eWOM-viestin perus-teella. Z-sukupolvi arvio sosiaalisen eWOM-viestin hyödyllisyyttä informaation määrän, informaation laadun, informaation sävyn ja informaation uskottavuuden perusteella. TikTokin algoritmipohjaisella For You -sivulla on myös vaikutusta siihen, millaisia sosi-aalisia eWOM-viestejä käyttäjät vastaanottavat. Tutkimuksessa havaittiin, että Z-sukupolvi arvioi muiden käyttäjien sitoutumista sosiaaliseen eWOM-viestiin, minkä pe-rusteella he arvioivat viestin hyödyllisyyttä. Lisäksi tutkimuksen tulokset osoittivat, että Z-sukupolvi osallistuu sosiaaliseen eWOM-viestintään TikTokissa mielipiteen etsijöinä ja jakaa ja levittää mielipiteitä ei-julkisesti lähipiirinsä kanssa TikTokin yksityisviestien välityksellä. Tämän tutkimuksen tulokset lisäsivät ymmärrystä sosiaalisesta eWOM-ilmiöstä sen visuaalisessa viestintämuodossa TikTokin kontekstissa ja sen vaikutuksista Z-sukupolven ostopäätöksiin.fi
dc.format.extent73
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othereWOM
dc.subject.othersosiaalinen eWOM
dc.subject.othersosiaalisen verkostoitumisen sivusto
dc.titleSosiaalisen eWOM-viestinnän vaikutukset Z-sukupolven ostopäätöksiin TikTokissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202305253273
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelrestrictedAccess
dc.contributor.oppiainekoodi20423
dc.subject.ysoostopäätökset
dc.subject.ysoz-sukupolvi
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysokuluttajat
dc.subject.ysokuluttajakäyttäytyminen
dc.subject.ysoTikTok
dc.subject.ysoviestintä
dc.subject.ysoverkkopalvelut
dc.subject.ysoInternet
dc.subject.ysoosallistuminen
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright