Z-sukupolven motivaatio kestävään Second Hand -kulutukseen C2C -verkkoalustan kautta
Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella Z-sukupolven motivaatiota kestävään kulutukseen ja erityisesti verkon kautta tapahtuvaan C2C Second Hand-kulutukseen. Pyrkimyksenä on myös laajentaa tietämystä kuluttamisessa tapahtuvasta transformaatiosta kohti kestävämpää kuluttamista ja analysoida, kuinka kestävyysmurros on vaikuttanut Z-sukupolven kulutustottumuksiin.
Tässä tutkielmassa hyvinvoinnin parantamiseen tähtäävä transformatiivinen kuluttajatutkimus sekä kestävä kuluttaminen yhdistetään nopeasti markkinaa
kasvattavaan Second Hand -kulutukseen, mikä tekee aiheesta ajankohtaisen ja mielenkiintoisen. Tutkielman kohderyhmänä toimii ympäristötietoinen ja vastuullinen Z-sukupolvi, sillä Z-sukupolvi edustaa lähitulevaisuudessa suurinta osaa työikäisistä, minkä vuoksi heillä on merkittävä rooli yhteiskunnan siirtymisessä kohti kestävämpiä kulutustottumuksia.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin järjestämällä viisi neljän hengen fokusryhmähaastattelua. Tutkimusjoukko rajattiin vain yhden Second Hand -alustan käyttäjiin, jotta haastateltavien vastaukset muodostuvat samasta kokemuksesta. Tutkimuksen tulosten mukaan kestävä kuluttaminen on merkittävä osa Z-sukupolven arvomaailmaa, arkea sekä hyvinvointia, ja Z-sukupolvi pyrkii aktiivisesti muuttamaan omaa kulutuskäyttäytymistä kestävämmäksi. Motivaatio Second Hand -kulutukseen C2C -sovellusten kautta koostuu Z-sukupolven keskuudessa taloudellisesta, ideologisesta, käytännöllisestä, sosiaalisesta ja kestävyyden motivaatiosta. Tutkielman tulokset korostavat Z-sukupolven roolia kestävyysmurroksessa, sillä heille kestävyyden motivaatio on erityisen merkityksellinen ja he voivat täten saada muut ihmiset sekä yritykset toimimaan kestävämmin.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29124]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sanoista teoiksi : Z-sukupolven ympäristöystävällisen kuluttamisen ajurit ja esteet verkkokaupassa
Patama, Sofia (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella Z-sukupolven ympäristöystävällistä kuluttamista ja sen ajureita ja esteitä verkkokaupassa. Ajurien ja esteiden avulla tutkielma pyrkii löytämään keinoja kuroa umpeen kuilua ... -
Vaikuttajamarkkinoinnin rooli Z-sukupolven kuluttajakäyttäytymisessä
Eskelinen, Henri (2020)Kuluttajakäyttäytyminen on ollut suurten digitaalisten muutosten keskellä varsinkin 2000-luvun vaihteen jälkeen. Perinteisestä markkinoinnista on siirrytty digitaaliseen markkinointiin, joka on sekin saanut omat ... -
Sosiaalisen eWOM-viestinnän vaikutukset Z-sukupolven ostopäätöksiin TikTokissa
Oikarinen, Iida (2023)Sosiaalisen median yleistymisen myötä perinteinen word-of-mouth (WOM) on muuttunut elektroniseen ja sosiaaliseen viestintämuotoonsa, mitä kutsutaan sosiaaliseksi eWOM:iksi. Sosiaalinen eWOM on sosiaalisessa mediassa tapahtuva ... -
Z-sukupolven motivaatio energian säästämistä kohtaan
Halme, Oona (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä siitä, miten voidaan saada aikaan käyttäytymisen muutos kohti energiaa säästävää kulutusta. Tutkimuksen kohteeksi on valittu Z-sukupolvi ja erityisesti heidän motivaationsa ... -
Z-sukupolven käsityksiä lifestyle-vaikuttajien uskottavuudesta ruokavaikuttajina
Aarnivuo, Pauliina (2021)Sosiaalisen median lifestyle-vaikuttajien potentiaali on nähty elintarvikealalla, ja yritykset hyödyntävätkin tällaisia vaikuttajia markkinoidessaan etenkin runsaasti prosessoitua ruokaa nuorille. Tietoa puuttuu kuitenkin ...