Sanoista teoiksi : Z-sukupolven ympäristöystävällisen kuluttamisen ajurit ja esteet verkkokaupassa
Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella Z-sukupolven ympäristöystävällistä kuluttamista ja sen ajureita ja esteitä verkkokaupassa. Ajurien ja esteiden avulla tutkielma pyrkii löytämään keinoja kuroa umpeen kuilua kuluttajan ympäristöystävällisen asenteen tai aikomuksen ja ympäristöystävällisen kuluttamisen välillä. Tämä asenteen ja käyttäytymisen ristiriita tunnetaan globaalisti kuiluilmiönä (engl. green gap).
Tutkielma pyrkii kasvattamaan tietämystä kuluttamisessa tapahtuvasta transformaatiosta sekä ympäristöystävällisyystrendin että digitalisaation näkökulmista. Nämä erittäin ajankohtaiset teemat tekevät tutkimuksesta mielenkiintoisen. Tutkielman kohdejoukko on rajattu ympäristötietoisuudestaan tunnettuun diginatiiviin Z-sukupolveen, jonka rooli tulevaisuuden kestävien kulutustottumuksien suunnannäyttäjänä on merkittävä, sillä he edustavat lähitulevaisuudessa suurinta osaa työikäisistä kuluttajista. Tutkimus toteutettiin laadullisesti, ja aineisto koostui viidestä kolmen tai neljän hengen fokusryhmähaastattelusta. Tutkimusjoukko rajattiin henkilöihin, jotka olivat ostaneet verkosta ainakin kerran viimeisen kuuden kuukauden aikana.
Tutkimus osoitti, että vaikka ympäristöystävällisyys on tärkeä arvo Z-sukupolvelle, mutta erilaisten konteksti- ja tilannetekijöiden takia se ei aina johda ympäristöystävälliseen kuluttamiseen. Tulosten mukaan merkittävimmät ajurit ja esteet verkkokaupassa voidaan jakaa seuraaviin kategorioihin: hinta ja saatavuus, tuotteen ominaisuudet ja laatu, läpinäkyvä viestintä ja vastuullisuusväitteet, vaaditut resurssit sekä ympäristöystävällisyyttä tukevat palvelut.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Z-sukupolven motivaatio kestävään Second Hand -kulutukseen C2C -verkkoalustan kautta
Tuomainen, Tessa (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella Z-sukupolven motivaatiota kestävään kulutukseen ja erityisesti verkon kautta tapahtuvaan C2C Second Hand-kulutukseen. Pyrkimyksenä on myös laajentaa tietämystä kuluttamisessa ... -
Vaikuttajamarkkinoinnin rooli Z-sukupolven kuluttajakäyttäytymisessä
Eskelinen, Henri (2020)Kuluttajakäyttäytyminen on ollut suurten digitaalisten muutosten keskellä varsinkin 2000-luvun vaihteen jälkeen. Perinteisestä markkinoinnista on siirrytty digitaaliseen markkinointiin, joka on sekin saanut omat ... -
Sosiaalisen eWOM-viestinnän vaikutukset Z-sukupolven ostopäätöksiin TikTokissa
Oikarinen, Iida (2023)Sosiaalisen median yleistymisen myötä perinteinen word-of-mouth (WOM) on muuttunut elektroniseen ja sosiaaliseen viestintämuotoonsa, mitä kutsutaan sosiaaliseksi eWOM:iksi. Sosiaalinen eWOM on sosiaalisessa mediassa tapahtuva ... -
Leading the sustainability change? : Gen Z business students navigating amid global disruptions
Grénman, Miia; Räikkönen, Juulia; Uusitalo, Outi; Aapio, Fanny (Routledge, 2024)The ecological crisis and COVID-19 pandemic are global disruptions that have critically changed our everyday lives, practices, consumption habits, and tourism behaviour. These global crises call for positive change towards ... -
Z-sukupolven käsityksiä lifestyle-vaikuttajien uskottavuudesta ruokavaikuttajina
Aarnivuo, Pauliina (2021)Sosiaalisen median lifestyle-vaikuttajien potentiaali on nähty elintarvikealalla, ja yritykset hyödyntävätkin tällaisia vaikuttajia markkinoidessaan etenkin runsaasti prosessoitua ruokaa nuorille. Tietoa puuttuu kuitenkin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.