Sosiaalisen eWOM-viestinnän vaikutukset Z-sukupolven ostopäätöksiin TikTokissa
Tekijät
Päivämäärä
2023Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Sosiaalisen median yleistymisen myötä perinteinen word-of-mouth (WOM) on muuttunut elektroniseen ja sosiaaliseen viestintämuotoonsa, mitä kutsutaan sosiaaliseksi eWOM:iksi. Sosiaalinen eWOM on sosiaalisessa mediassa tapahtuva ilmiö, jonka avulla kuluttajat jakavat ja vastaanottavat kulutukseen liittyviä neuvoja ja kokemuksia vapaasti vertaiskuluttajien kanssa. Internet ja sosiaalinen media ovat vaikuttaneet erityisesti Z-sukupolven kulutustyyliin, lisäten sosiaalisen eWOM:in vaikutusta heidän ostopäätöksissään. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten visuaalinen sosiaalinen eWOM vaikuttaa Z-sukupolven ostopäätöksiin nuorten suosiman lyhytvideosovelluksen TikTokin kontekstissa. Tutkimuksessa selvitettiin, miten sosiaalinen eWOM ilmenee TikTokin kontekstissa sekä millaisia sosiaalisia eWOM-viestin ominaisuuksia Z-sukupolvi pitää hyödyllisenä TikTokissa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, miten Z-sukupolvi osallistuu sosiaaliseen eWOM-viestintään TikTokissa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka lähestymistavaksi valittiin abduktiivinen lähestymistapa. Puolistrukturoituja haastatteluja suoritettiin kuudelle Z-sukupolven henkilölle, jotka kaikki käyttävät TikTokia. Haastatteluaineisto analysoitiin temaattisen analyysimenetelmän keinoin. Tulokset osoittivat, että TikTokin avulla Z-sukupolvi tunnistaa tarpeita, ratkaisee ongelmia ja ostopäätös voi syntyä jo yhden sosiaalisen eWOM-viestin perus-teella. Z-sukupolvi arvio sosiaalisen eWOM-viestin hyödyllisyyttä informaation määrän, informaation laadun, informaation sävyn ja informaation uskottavuuden perusteella. TikTokin algoritmipohjaisella For You -sivulla on myös vaikutusta siihen, millaisia sosi-aalisia eWOM-viestejä käyttäjät vastaanottavat. Tutkimuksessa havaittiin, että Z-sukupolvi arvioi muiden käyttäjien sitoutumista sosiaaliseen eWOM-viestiin, minkä pe-rusteella he arvioivat viestin hyödyllisyyttä. Lisäksi tutkimuksen tulokset osoittivat, että Z-sukupolvi osallistuu sosiaaliseen eWOM-viestintään TikTokissa mielipiteen etsijöinä ja jakaa ja levittää mielipiteitä ei-julkisesti lähipiirinsä kanssa TikTokin yksityisviestien välityksellä. Tämän tutkimuksen tulokset lisäsivät ymmärrystä sosiaalisesta eWOM-ilmiöstä sen visuaalisessa viestintämuodossa TikTokin kontekstissa ja sen vaikutuksista Z-sukupolven ostopäätöksiin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vaikuttajamarkkinoinnin rooli Z-sukupolven kuluttajakäyttäytymisessä
Eskelinen, Henri (2020)Kuluttajakäyttäytyminen on ollut suurten digitaalisten muutosten keskellä varsinkin 2000-luvun vaihteen jälkeen. Perinteisestä markkinoinnista on siirrytty digitaaliseen markkinointiin, joka on sekin saanut omat ... -
Lyhytvideoissa esiintyvä eWOM Z-sukupolven kuluttajakäyttäytymisessä - Sosiaalisen todisteen ilmiö TikTokissa
Pietilä, Elina Aino Amanda (2024)Tämä tutkimus tarkastelee sitä, miten TikTokissa kohdattu videomuotoinen eWOM vaikuttaa Z-sukupolven kuluttajakäyttäytymiseen. Tutkimuksessa keskitytään TikTokissa esiintyvään kuluttajalähtöiseen sisältöön. Alusta tunnetaan ... -
Yritysaktivismi Z-sukupolven kuluttajien näkökulmasta
Väänänen, Natalia (2022)Yritysaktivismi on nouseva trendi, jonka monet yritykset sisällyttävät markkinointiinsa. Sen kautta yritykset ottavat kantaa yhteiskunnallisiin asioihin ja pyrkivät yleensä saamaan aikaan jonkinlaista muutosta. Yritysten ... -
Z-sukupolven motivaatio energian säästämistä kohtaan
Halme, Oona (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä siitä, miten voidaan saada aikaan käyttäytymisen muutos kohti energiaa säästävää kulutusta. Tutkimuksen kohteeksi on valittu Z-sukupolvi ja erityisesti heidän motivaationsa ... -
Sanoista teoiksi : Z-sukupolven ympäristöystävällisen kuluttamisen ajurit ja esteet verkkokaupassa
Patama, Sofia (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella Z-sukupolven ympäristöystävällistä kuluttamista ja sen ajureita ja esteitä verkkokaupassa. Ajurien ja esteiden avulla tutkielma pyrkii löytämään keinoja kuroa umpeen kuilua ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.