Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSkippari, Mika
dc.contributor.authorMetsä-Simola, Anne
dc.date.accessioned2023-05-25T05:45:30Z
dc.date.available2023-05-25T05:45:30Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87164
dc.description.abstractTyöntekijöiden hyödyntäminen työntekijälähettiläinä on yrityksiä kiinnostava mahdollisuus yritysmielikuvan ja työnantajamielikuvan rakentamisessa. Työntekijälähettiläiden sosiaaliseen mediaan tuottama sisältö koetaan aidoksi ja kiinnostavaksi. Myös työntekijät itse tiedostavat oman arvonsa ja vaikutusvaltansa, ja sisältöjä tehdäänkin suunnitelmallisesti. Tämän työn tavoitteena oli tutkia, mikä työntekijöitä motivoi toimimaan sosiaalisessa mediassa työntekijälähettilään roolissa ja selvittää, mikä on työnantajan rooli ja vaikutus motivaation syntyyn. Lisäksi selvitettiin, miten erilaiset sisällöt ja niiden rakentaminen inspiroivat työntekijöitä toimimaan työntekijälähettiläinä. Työn teoreettinen viitekehys koottiin tutkimuksista, joissa työntekijälähettilyyttä oli tutkittu esimerkiksi markkinoinnin, viestinnän tai henkilöstöhallinnon näkökulmista. Työntekijälähettilyydestä ei ollut aiemmassa kirjallisuudessa johtavaa pääteoriaa, vaikka se onkin alkanut erityisesti viime vuosina kiinnostaa tutkijoita. Tästä johtuen aiemman tutkimustiedon perusteella on koottu kokonaisnäkemys työntekijälähettilyyteen johtavista työympäristön suotuisista vaikuttimista, niistä aiheutuvista tuntemuksista sekä motiiveista. Kvalitatiivisen haastattelututkimuksen perusteella teoriatietoa täydennettiin ja muodostettiin uusi työntekijälähettilyyttä kuvaava viitekehys. Tutkimus rajattiin koskemaan aktiivisesti LinkedIn-kanavassa työnantajalähettiläänä toimivia henkilöitä. Haastatteluihin osallistui 12 henkilöä loppusyksyn 2022 ja alkuvuoden 2023 aikana. Tutkimustulokset osoittivat, että työntekijälähettilyys koetaan vahvasti vapaaehtoisuuteen perustuvaksi, vaikkakin monet markkinoinnin, viestinnän ja henkilöstöhallinnon parissa työskentelevät mieltävät sen osaksi työtehtäviään. Tutkimukses-sa havaittiin, että hedonististen ja altruististen motiivien lisäksi työntekijälähettilyyttä selittävät yhteisölliset motiivit. Tulokset osoittavat myös, että työnantajan päätehtävä on rakentaa työympäristö työntekijälähettilyyttä tukevaksi.fi
dc.format.extent92
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othertyöntekijälähettiläs
dc.subject.otherbrändilähettiläs
dc.subject.othertyönantajabrändäys
dc.subject.othertyöntekijäbrändäys
dc.subject.otheryritysmielikuva
dc.subject.othertyönantajamielikuva
dc.subject.otherHR
dc.titleTyöntekijälähettilään rooli ja motiivit yritysmielikuvan rakentajana sosiaalisessa mediassa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202305253228
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi20423
dc.subject.ysoyhteisöllisyys
dc.subject.ysomotiivit (vaikuttimet)
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysomarkkinointi
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysobrändit
dc.subject.ysohenkilöstö
dc.subject.ysoviestintä
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright