3D-Renderöinti Vulkan-rajapinnalla
Nykypäivänä 3D-grafiikkaa käytetään lukuisissa käyttökohteissa, useilla eri käyttöjärjestelmillä ja sitäkin moninaisimmilla laitteilla. Tästä laitteiden ja ohjelmistojen kirjosta johtuen useimmat kehittäjät päätyvät käyttämään alustariippumatonta grafiikkarajapintaa renderöinnin toteutukseen. Tässä tutkielmassa pyritään selvittämään Vulkanin ja OpenGL-rajapinnan eroja sekä tutkitaan syitä miksi kehittäjä valitsisi Vulkanin modernin renderöijän kehitykseen OpenGL:n sijasta. Today, 3D graphics are use in many different applications, on many different operating systems and on many different devices. Because of this variety of devices and software, most developers end up using a cross-platform graphics API for rendering. In this thesis, we try to find out the differences between Vulkan and OpenGL APIs and to investigate the reasons why a developer would choose Vulkan over OpenGL for the development of a modern renderer.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sulautettujen tietoturvakomponenttien käyttö pilviympäristössä
Kuokkanen, Ville (2021)Sulautetut järjestelmät ovat usein hyvin vähäresurssisia, jonka takia tavallisesti käytettyjä salausmenetelmiä ei ole mielekästä käyttää. Erilliset tietoturvakomponentit mahdollistavat salauksen käytön myös prosessointiteholtaan ... -
Säteenseurannan käyttö reaaliaikaisessa renderoinnissa
Tiainen, Toni (2019)Reaaliaikaisessa renderoinnissa käytetään lähes poikkeuksetta rasterointia. Säteenseuranta on kuitenkin viime aikoina noussut varteenotettavaksi vaihtoehdoksi rasteroinnin rinnalle. Tässä tutkielmassa selvitetään, miten ... -
Planetaarisen mittakaavan maaston generointi ja reaaliaikainen renderöinti
Paananen, Ilari (2019)Planeettojen renderöintiä hyödynnetään mm. viihdeteollisuudessa, avaruustutkimuksessa ja erilaisissa visualisoinneissa. Jotkut sovelluskohteet vaativat renderöinniltä reaaliaikaisuutta. Monesti planeettaa mallinnettaessa ... -
Vokseleihin perustuvat pinnanmuodostusalgoritmit ja maaston proseduraalinen generointi
Parviainen, Jussi; Linna, Harri (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli verrata marssikuutiot-algoritmin ja naiivin pintaverkkoalgoritmin suorituskykyä. Tutkielman kirjallisuuskatsaus sisältää maaston proseduraalisen generoinnin menetelmiä, joilla generoitavan ... -
Törmäystarkastelu reaaliaikaisissa sovelluksissa
Varjus, Tuukka (2018)Tutkielman tarkoituksena on esitellä reaaliaikaisissa sovelluksissa käytössä olevia menetelmiä ja algoritmeja törmäystarkastelun toteuttamiseen. Tutkielmassa käytetty tutkimusmenetelmä on kirjallisuuskatsaus. Lähteinä ovat ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.