University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Säteenseurannan käyttö reaaliaikaisessa renderoinnissa

Thumbnail
View/Open
1.3Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Tiainen, Toni
Date
2019
Discipline
TietotekniikkaMathematical Information Technology
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Reaaliaikaisessa renderoinnissa käytetään lähes poikkeuksetta rasterointia. Säteenseuranta on kuitenkin viime aikoina noussut varteenotettavaksi vaihtoehdoksi rasteroinnin rinnalle. Tässä tutkielmassa selvitetään, miten säteenseuranta ja rasterointi eroavat, sekä miten säteenseurantaa täytyy optimoida, jotta sitä pystytään hyödyntämään reaaliajassa.
 
For a long time rasterisation has been considered the only method for real-time rendering. In recent years ray tracing has become a viable alternative. In this paper is explained how ray tracing differs from rasterisation, and how ray tracing must be optimized so it can be used in real time.
 
Keywords
renderointi säteenseuranta rasterointi Nvidia OptiX tietokonegrafiikka
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906042932

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4011]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Planetaarisen mittakaavan maaston generointi ja reaaliaikainen renderöinti 

    Paananen, Ilari (2019)
    Planeettojen renderöintiä hyödynnetään mm. viihdeteollisuudessa, avaruustutkimuksessa ja erilaisissa visualisoinneissa. Jotkut sovelluskohteet vaativat renderöinniltä reaaliaikaisuutta. Monesti planeettaa mallinnettaessa ...
  • Ositusmetodit reaaliaikaisessa renderöinnissä 

    Juutilainen, Harri (2017)
    Tietokonegrafiikka ja siihen liittyvät menetelmät ovat nopeasti kehittyvä tutkimuksen ala. Tämän tutkimuksen tavoitteena on pohtia eri ositusmenetelmien toimintaa reaaliaikaisessa käytössä sekä vertailla näitä menetelmiä. ...
  • Fotorealististen 3D-objektien renderointi ja kompositointi elokuvauksessa 

    Väisänen, Jaro (2017)
    Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella fotorealististen 3D-objektien renderointia ja kompositointia elokuvauksessa. Tutkimuskysymys heräsi kiinnostuksestani elokuvauksessa käytettyihin visuaalisiin efekteihin ja ...
  • 3D-renderöinti OpenGL-ohjelmointirajapinnalla 

    Kemppainen, Mikko (2017)
    3D-tietokonegrafiikalla on lukuisia käyttökohteita esimerkiksi mallintamises- sa, animaatioissa ja peleissä. Vähänkään vaativampi 3D-renderöinti suoritetaan yleensä näy- tönohjaimen avulla. Tässä tutkielmassa selvitetään, ...
  • Procedural weathering 

    Riihiaho, Kimmo (2019)
    Pintojen ikääntymisen kuvaaminen on tärkeä osa virtuaalisten maailmojen uskottavuutta. Olemassa olevat ikääntymistekniikat ovat usein joko yksittäiseen ikääntymisilmiöön keskittyviä simulaatioita tai puhtaasti visuaalisia ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre