Säteenseurannan käyttö reaaliaikaisessa renderoinnissa
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Reaaliaikaisessa renderoinnissa käytetään lähes poikkeuksetta rasterointia. Säteenseuranta on kuitenkin viime aikoina noussut varteenotettavaksi vaihtoehdoksi rasteroinnin rinnalle. Tässä tutkielmassa selvitetään, miten säteenseuranta ja rasterointi eroavat, sekä miten säteenseurantaa täytyy optimoida, jotta sitä pystytään hyödyntämään reaaliajassa. For a long time rasterisation has been considered the only method for real-time rendering. In recent years ray tracing has become a viable alternative. In this paper is explained how ray tracing differs from rasterisation, and how ray tracing must be optimized so it can be used in real time.
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4629]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Planetaarisen mittakaavan maaston generointi ja reaaliaikainen renderöinti
Paananen, Ilari (2019)Planeettojen renderöintiä hyödynnetään mm. viihdeteollisuudessa, avaruustutkimuksessa ja erilaisissa visualisoinneissa. Jotkut sovelluskohteet vaativat renderöinniltä reaaliaikaisuutta. Monesti planeettaa mallinnettaessa ... -
3D-Renderöinti Vulkan-rajapinnalla
Jylhä, Patrik (2023)Nykypäivänä 3D-grafiikkaa käytetään lukuisissa käyttökohteissa, useilla eri käyttöjärjestelmillä ja sitäkin moninaisimmilla laitteilla. Tästä laitteiden ja ohjelmistojen kirjosta johtuen useimmat kehittäjät päätyvät ... -
Ositusmetodit reaaliaikaisessa renderöinnissä
Juutilainen, Harri (2017)Tietokonegrafiikka ja siihen liittyvät menetelmät ovat nopeasti kehittyvä tutkimuksen ala. Tämän tutkimuksen tavoitteena on pohtia eri ositusmenetelmien toimintaa reaaliaikaisessa käytössä sekä vertailla näitä menetelmiä. ... -
Fotorealististen 3D-objektien renderointi ja kompositointi elokuvauksessa
Väisänen, Jaro (2017)Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella fotorealististen 3D-objektien renderointia ja kompositointia elokuvauksessa. Tutkimuskysymys heräsi kiinnostuksestani elokuvauksessa käytettyihin visuaalisiin efekteihin ja ... -
3D-renderöinti OpenGL-ohjelmointirajapinnalla
Kemppainen, Mikko (2017)3D-tietokonegrafiikalla on lukuisia käyttökohteita esimerkiksi mallintamises- sa, animaatioissa ja peleissä. Vähänkään vaativampi 3D-renderöinti suoritetaan yleensä näy- tönohjaimen avulla. Tässä tutkielmassa selvitetään, ...