Säteenseurannan käyttö reaaliaikaisessa renderoinnissa
Reaaliaikaisessa renderoinnissa käytetään lähes poikkeuksetta rasterointia. Säteenseuranta on kuitenkin viime aikoina noussut varteenotettavaksi vaihtoehdoksi rasteroinnin rinnalle. Tässä tutkielmassa selvitetään, miten säteenseuranta ja rasterointi eroavat, sekä miten säteenseurantaa täytyy optimoida, jotta sitä pystytään hyödyntämään reaaliajassa. For a long time rasterisation has been considered the only method for real-time rendering. In recent years ray tracing has become a viable alternative. In this paper is explained how ray tracing differs from rasterisation, and how ray tracing must be optimized so it can be used in real time.
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Laitteistokiihdytteisen säteenseurannan hyödyntäminen reaaliaikaisessa renderöinnissä
Varjus, Tuukka (2023)NVIDIA:n esitellessä maailman ensimmäiset laitteistokiihdytteistä säteenseurantaa tukevat Turing-arkkitehtuurin näytönohjaimet vuonna 2018, mahdollisti se säteenseurannan hyödyntämisen reaaliaikaisessa renderöinnissä. ... -
Ositusmetodit reaaliaikaisessa renderöinnissä
Juutilainen, Harri (2017)Tietokonegrafiikka ja siihen liittyvät menetelmät ovat nopeasti kehittyvä tutkimuksen ala. Tämän tutkimuksen tavoitteena on pohtia eri ositusmenetelmien toimintaa reaaliaikaisessa käytössä sekä vertailla näitä menetelmiä. ... -
Johdatus säteenseurannan soveltamiseen fotorealistisien kuvien tuottamiseksi
Koskivuori, Valtteri (2020)Tutkielmassa käsitellään miten tietokonegrafiikka ja säteenseuranta toimii, se-kä miten todellisuuden valoilmiöitä kyetään mallintamaan säteenseurannalla. Tutkielmassa keskitytään nimenomaan ei-reaaliaikaisiin menetelmiin, ... -
Planetaarisen mittakaavan maaston generointi ja reaaliaikainen renderöinti
Paananen, Ilari (2019)Planeettojen renderöintiä hyödynnetään mm. viihdeteollisuudessa, avaruustutkimuksessa ja erilaisissa visualisoinneissa. Jotkut sovelluskohteet vaativat renderöinniltä reaaliaikaisuutta. Monesti planeettaa mallinnettaessa ... -
3D-Renderöinti Vulkan-rajapinnalla
Jylhä, Patrik (2023)Nykypäivänä 3D-grafiikkaa käytetään lukuisissa käyttökohteissa, useilla eri käyttöjärjestelmillä ja sitäkin moninaisimmilla laitteilla. Tästä laitteiden ja ohjelmistojen kirjosta johtuen useimmat kehittäjät päätyvät ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.