Törmäystarkastelu reaaliaikaisissa sovelluksissa
Tutkielman tarkoituksena on esitellä reaaliaikaisissa sovelluksissa käytössä olevia
menetelmiä ja algoritmeja törmäystarkastelun toteuttamiseen. Tutkielmassa käytetty tutkimusmenetelmä on kirjallisuuskatsaus. Lähteinä ovat toimineet niin alan kirjallisuus ja artikkelit, kuin
tutkielmassa esitettävien fysiikkamoottoreiden dokumentaatio. Tutkielmassa esiteltävät algoritmit valittiin tunnetuissa fysiikkamoottoreissa esiintyvien algoritmien perusteella. Algoritmien
lisäksi tutkielmassa esitellään törmäystarkastelussa esiintyviä termejä, sekä algoritmien matemaattisia taustoja. Tutkielmassa havaittiin törmäystarkastelun olevan melko pitkään tutkittu tietokonegrafiikan osa-alue, jossa tiettyjen algoritmien asema on vakiintunut. Tämän lisäksi tutkielmassa havaittiin törmäystarkastelun olevan edelleen tutkimuksen kohteena. The aim of the thesis is to introduce methods and algorithms used for collision detection in real-time applications. The research method used in the thesis is a literature review. Beside
literature and articles in the field, the documentation of physics engines presented in the thesis are
used as the source. The algorithms presented in the thesis were selected based on the algorithms
in well-known physics engines. In addition to algorithms, the thesis aims to present the terms
used in collision detecion and the mathematical backgrounds of presented algorithms. In thesis
was observed, that collision detection is a relatively long studied field of computer graphics and
the usage of specifi algorithms have become established. In addition to this, was observed that collision detection continues to be the subject of the study.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vokseleihin perustuvat pinnanmuodostusalgoritmit ja maaston proseduraalinen generointi
Parviainen, Jussi; Linna, Harri (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli verrata marssikuutiot-algoritmin ja naiivin pintaverkkoalgoritmin suorituskykyä. Tutkielman kirjallisuuskatsaus sisältää maaston proseduraalisen generoinnin menetelmiä, joilla generoitavan ... -
Reaaliaikaiset menetelmät web-sovelluksissa
Rusila, Santeri (2018)Web-sovellusten määrä kasvaa jatkuvasti. Nykyään web-teknologiat ovat kehittyneet jo sen verran pitkälle, että edistyksellisien web-sovellusten kehittäminen on mahdollista pelkästään selainten natiivien teknologioiden ... -
Välimuistiolion tuottamisen keston huomioiva ennaltahaku
Sandström, Petri (2016)Web-teknologiat kehittyvät jatkuvasti ja samalla on nähtävissä suuntaus kohti enemmissä määrin dynaamisempaa ja yksilöidympää web-sisältöä. Yksilöidyn sisällön tuottamiseen vaaditaan tyypillisesti käyttäjän tunnistautuminen ... -
Selaimen sormenjälkitunnistamisen torjunta käyttöjärjestelmäavusteisella virtualisoinnilla
Moisio, Juha (2017)Selaimen sormenjälkitunnistaminen mahdollistaa käyttäjien seurannan käyttäjien yksityisyyttä luokkaavasti. Tutkielmassa selvitetään voidaanko käyttöjärjestelmäavusteisilla virtualisointiteknologioilla vastata selaimen ... -
Käyttäjälähtöisen muokattavuuden parantaminen Unity-pelimoottorilla tehdyissä peleissä
Paavolainen, Tero (2017)Tässä tutkimuksessa toteutettiin käyttäjälähtöistä muokattavuutta helpottava kirjasto Unity-pelimoottorille suunnittelutieteellisenä artefaktina. Artefaktia kehitettiin kolmen syklin ajan, joissa jokaisessa oli oma ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.