Törmäystarkastelu reaaliaikaisissa sovelluksissa
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkielman tarkoituksena on esitellä reaaliaikaisissa sovelluksissa käytössä olevia
menetelmiä ja algoritmeja törmäystarkastelun toteuttamiseen. Tutkielmassa käytetty tutkimusmenetelmä on kirjallisuuskatsaus. Lähteinä ovat toimineet niin alan kirjallisuus ja artikkelit, kuin
tutkielmassa esitettävien fysiikkamoottoreiden dokumentaatio. Tutkielmassa esiteltävät algoritmit valittiin tunnetuissa fysiikkamoottoreissa esiintyvien algoritmien perusteella. Algoritmien
lisäksi tutkielmassa esitellään törmäystarkastelussa esiintyviä termejä, sekä algoritmien matemaattisia taustoja. Tutkielmassa havaittiin törmäystarkastelun olevan melko pitkään tutkittu tietokonegrafiikan osa-alue, jossa tiettyjen algoritmien asema on vakiintunut. Tämän lisäksi tutkielmassa havaittiin törmäystarkastelun olevan edelleen tutkimuksen kohteena. The aim of the thesis is to introduce methods and algorithms used for collision detection in real-time applications. The research method used in the thesis is a literature review. Beside
literature and articles in the field, the documentation of physics engines presented in the thesis are
used as the source. The algorithms presented in the thesis were selected based on the algorithms
in well-known physics engines. In addition to algorithms, the thesis aims to present the terms
used in collision detecion and the mathematical backgrounds of presented algorithms. In thesis
was observed, that collision detection is a relatively long studied field of computer graphics and
the usage of specifi algorithms have become established. In addition to this, was observed that collision detection continues to be the subject of the study.
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4049]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Vokseleihin perustuvat pinnanmuodostusalgoritmit ja maaston proseduraalinen generointi
Parviainen, Jussi; Linna, Harri (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli verrata marssikuutiot-algoritmin ja naiivin pintaverkkoalgoritmin suorituskykyä. Tutkielman kirjallisuuskatsaus sisältää maaston proseduraalisen generoinnin menetelmiä, joilla generoitavan ... -
Reaaliaikaiset menetelmät web-sovelluksissa
Rusila, Santeri (2018)Web-sovellusten määrä kasvaa jatkuvasti. Nykyään web-teknologiat ovat kehittyneet jo sen verran pitkälle, että edistyksellisien web-sovellusten kehittäminen on mahdollista pelkästään selainten natiivien teknologioiden ... -
Käyttäjälähtöisen muokattavuuden parantaminen Unity-pelimoottorilla tehdyissä peleissä
Paavolainen, Tero (2017)Tässä tutkimuksessa toteutettiin käyttäjälähtöistä muokattavuutta helpottava kirjasto Unity-pelimoottorille suunnittelutieteellisenä artefaktina. Artefaktia kehitettiin kolmen syklin ajan, joissa jokaisessa oli oma ... -
JavaScript : ennen ja nyt
Aho, Petteri (2015)JavaScript on saanut kritiikkiä hitaudesta ja lisäksi se on kärsinyt maineesta lelukielenä, joka on hyödyllinen vain suhteellisen yksinkertaisiin tehtäviin. Aikaisemmin web-sivut oli rakennettu pelkän HTML:n avulla ... -
How location-based social network applications are being used
Brennan, Sean (2015)Location-based social network applications have globally become very popular with the expansion of smartphone usage. Location-based social networks (LBSN) can be defined as a site that uses Web 2.0 technology, GPS, WiFi ...