dc.contributor.advisor | Tergujeff, Elina | |
dc.contributor.author | Borel, Anna | |
dc.date.accessioned | 2023-05-16T06:04:25Z | |
dc.date.available | 2023-05-16T06:04:25Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86978 | |
dc.description.abstract | Yhä monikulttuurisemmassa maailmassamme jopa 66% prosenttia lapsista kasvatetaan kaksikielisissä perheissä. Kaksikielisyys on rikkaus, joka vaikuttaa muun muassa yksilön kognitiivisiin toimintoihin – kuten oppimiseen – monin eri tavoin. Edelliset tutkimukset ovat osoittaneet, että uusien kielten oppiminen on helpompaa kaksikielisille ihmisille, ja kieliasenteilla ja motivaatiolla on tärkeä merkitys uutta kieltä opetellessa. Kaksikielisten ihmisten kieliasenteet ovat olleet jo aikaisemmin tutkimusten kohteena ympäri maailmaa – myös Suomessa. Aikaisemmin Suomessa ei kuitenkaan ole tehty tutkimusta, jonka aiheena ovat kaksikielisten kieliasenteet englannin kielen opiskelua kohtaan, ja tämän takia tämä tutkimus tehtiin. Tutkimuksessa kaksikielisillä ihmisillä tarkoitetaan ihmisiä, jotka ovat kasvaneet kaksikielisessä kodissa.
Tutkimuksessa selvitettiin, millainen kieliasenne suomalaisilla kaksikielisillä on englannin kielen opiskelua kohtaan. Lisäksi tutkimuksessa pyrittiin selvittämän, millainen motivaatio heillä on englannin kielen opiskelua kohtaan, ja kuinka helposti he kokevat oppivansa sitä. Aineisto tutkimukseen kerättiin lähettämällä kysely eri Yliopistoihin ympäri Suomea, kaksikielisistä ihmisistä koostuvaan Facebook -ryhmään ja kaksikielistä Suomea edistävään organisaatioon. Kyselyyn vastasivat 64 iältään 19-58-vuotiasta kaksikielistä ihmistä.
Tulokset osoittivat, että kyselyyn osallistuvilla kaksikielisillä ihmisillä on hyvä asenne englannin kielen opiskelua kohtaan. Tulokset osoittivat myös, että heillä on motivaatiota opiskella kieltä ja he kokevat oppivansa sitä suhteellisen helposti. Tutkimukseni tulokset tarjoavat lisää arvokasta tietoa aiheesta, osoittaen kaksikielisyyden vaikutuksen kieliasenteisiin ja kielenoppimiseen suomalaisessa kontekstissa. Tuloksista voisivat hyötyä opettajat ja vanhemmat käyttämällä tätä tietoa altistamalla yksikielisiä lapsia vieraille kielille jo varhaisessa iässä. | fi |
dc.format.extent | 18 | |
dc.language.iso | en | |
dc.subject.other | language attitudes | |
dc.subject.other | early bilingualism | |
dc.subject.other | questionnaire | |
dc.title | Bilingual people's attitudes towards learning English in Finland | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202305163046 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | kaksikielisyys | |
dc.subject.yso | asenteet | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | monikielisyys | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | bilingualism | |
dc.subject.yso | attitudes | |
dc.subject.yso | language learning | |
dc.subject.yso | multilingualism | |