Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorTergujeff, Elina
dc.contributor.authorBorel, Anna
dc.date.accessioned2023-05-16T06:04:25Z
dc.date.available2023-05-16T06:04:25Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86978
dc.description.abstractYhä monikulttuurisemmassa maailmassamme jopa 66% prosenttia lapsista kasvatetaan kaksikielisissä perheissä. Kaksikielisyys on rikkaus, joka vaikuttaa muun muassa yksilön kognitiivisiin toimintoihin – kuten oppimiseen – monin eri tavoin. Edelliset tutkimukset ovat osoittaneet, että uusien kielten oppiminen on helpompaa kaksikielisille ihmisille, ja kieliasenteilla ja motivaatiolla on tärkeä merkitys uutta kieltä opetellessa. Kaksikielisten ihmisten kieliasenteet ovat olleet jo aikaisemmin tutkimusten kohteena ympäri maailmaa – myös Suomessa. Aikaisemmin Suomessa ei kuitenkaan ole tehty tutkimusta, jonka aiheena ovat kaksikielisten kieliasenteet englannin kielen opiskelua kohtaan, ja tämän takia tämä tutkimus tehtiin. Tutkimuksessa kaksikielisillä ihmisillä tarkoitetaan ihmisiä, jotka ovat kasvaneet kaksikielisessä kodissa. Tutkimuksessa selvitettiin, millainen kieliasenne suomalaisilla kaksikielisillä on englannin kielen opiskelua kohtaan. Lisäksi tutkimuksessa pyrittiin selvittämän, millainen motivaatio heillä on englannin kielen opiskelua kohtaan, ja kuinka helposti he kokevat oppivansa sitä. Aineisto tutkimukseen kerättiin lähettämällä kysely eri Yliopistoihin ympäri Suomea, kaksikielisistä ihmisistä koostuvaan Facebook -ryhmään ja kaksikielistä Suomea edistävään organisaatioon. Kyselyyn vastasivat 64 iältään 19-58-vuotiasta kaksikielistä ihmistä. Tulokset osoittivat, että kyselyyn osallistuvilla kaksikielisillä ihmisillä on hyvä asenne englannin kielen opiskelua kohtaan. Tulokset osoittivat myös, että heillä on motivaatiota opiskella kieltä ja he kokevat oppivansa sitä suhteellisen helposti. Tutkimukseni tulokset tarjoavat lisää arvokasta tietoa aiheesta, osoittaen kaksikielisyyden vaikutuksen kieliasenteisiin ja kielenoppimiseen suomalaisessa kontekstissa. Tuloksista voisivat hyötyä opettajat ja vanhemmat käyttämällä tätä tietoa altistamalla yksikielisiä lapsia vieraille kielille jo varhaisessa iässä.fi
dc.format.extent18
dc.language.isoen
dc.subject.otherlanguage attitudes
dc.subject.otherearly bilingualism
dc.subject.otherquestionnaire
dc.titleBilingual people's attitudes towards learning English in Finland
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202305163046
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysokaksikielisyys
dc.subject.ysoasenteet
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysomonikielisyys
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysobilingualism
dc.subject.ysoattitudes
dc.subject.ysolanguage learning
dc.subject.ysomultilingualism


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot