2nd and 3rd graders' attitudes towards the English language : attitudes before and after studying English at school
Oppilaat aloittavat Suomessa englannin opiskelun useimmiten 3. luokalla. Englannin kieli on kuitenkin vahvasti läsnä Suomessa esimerkiksi mediassa ja ulkomaalaisten kautta. Monet perheet myös matkustavat ulkomaille. Siksi onkin syytä olettaa, että lapsilla on asenteita englannin kieltä kohtaan jo ennen kuin he aloittavat sen opiskelun koulussa. Asenteilla on suuri merkitys englannin kielen oppimistuloksien kannalta.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia millaisia asenteita lapsilla on englannin kieltä kohtaan 2. luokan keväällä ja kuinka asenteet ovat muuttuneet 3. luokan kevääseen mennessä, kun he ovat opiskelleet englantia suurin piirtein yhden lukuvuoden verran. Tutkimus käsittelee myös lasten englannin kontakteja vapaa-ajalla ja heidän vanhempiensa asenteita englannin kieltä kohtaan, sekä näiden mahdollista yhteyttä lasten asenteisiin. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Siihen osallistui 15 lasta, jotka vastasivat kyselyyn sekä 2. että 3. luokalla. Tuloksia tarkastellaan koko ryhmän osalta, sekä kaksi oppilasta on valittu tarkempaan tarkasteluun negatiivisemmista ja positiivisemmista asenteista.
Tutkimuksen tulosten perusteella lasten asenteet englantia kohtaan ovat etupäässä positiivisia ja englannin opiskelu nähdään mielekkäänä. Asenteet ovat kuitenkin muuttuneet hieman negatiivisemmiksi 3. luokan kevääseen mennessä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
“Double-decker buses, AmongUs, FBI and McDonalds” : 2nd, 4th and 6th graders’ associations and attitudes towards English in Finland
Kamunen, Milla (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää alakouluikäisten lasten ajatuksia ja asenteita englannin kieltä kohtaan Suomessa, globaalin englannin kontekstissa. Aineiston tuottivat perusopetuksen toisen, neljännen ja ... -
Bilingual people's attitudes towards learning English in Finland
Borel, Anna (2023)Yhä monikulttuurisemmassa maailmassamme jopa 66% prosenttia lapsista kasvatetaan kaksikielisissä perheissä. Kaksikielisyys on rikkaus, joka vaikuttaa muun muassa yksilön kognitiivisiin toimintoihin – kuten oppimiseen – ... -
Eighth-graders' attitudes towards studying English : A study of the effect of language choices and the differences between the genders
Kaski, Maijastiina (2009)Asenteilla ja suhtautumisella on suuria vaikutuksia kielenoppimiseen, niin motivaation kuin yleisen innostuksenkin kannalta. Kieliasenteita on tutkittu paljon etenkin motivaation piirissä ja asenteiden vertailua on tehty ... -
ELF in the classroom : Finnish upper secondary school students' attitudes towards ELF
Jokilehto, Emmi (2014)Englannin kielen asema maailmalla on muuttunut merkittävästi viime vuosikymmenten aikana ja se on saavuttanut vahvan aseman kansainvälisenä kielenä. Se toimii myös yhä enenevissä määrin maailmanlaajuisena lingua francana ... -
Lower-secondary school English teachers' attitudes towards different self-assessment methods
Kostiainen, Tommi (2021)Itsearvioinnin merkitys on korostunut niin kotimaisessa kuin kansainvälisessä opetustyössä, ja esimerkiksi vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS) korostaa itsearvioinnin tärkeyttä vaatimalla monipuolista ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.