Bilingual people's attitudes towards learning English in Finland
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Yhä monikulttuurisemmassa maailmassamme jopa 66% prosenttia lapsista kasvatetaan kaksikielisissä perheissä. Kaksikielisyys on rikkaus, joka vaikuttaa muun muassa yksilön kognitiivisiin toimintoihin – kuten oppimiseen – monin eri tavoin. Edelliset tutkimukset ovat osoittaneet, että uusien kielten oppiminen on helpompaa kaksikielisille ihmisille, ja kieliasenteilla ja motivaatiolla on tärkeä merkitys uutta kieltä opetellessa. Kaksikielisten ihmisten kieliasenteet ovat olleet jo aikaisemmin tutkimusten kohteena ympäri maailmaa – myös Suomessa. Aikaisemmin Suomessa ei kuitenkaan ole tehty tutkimusta, jonka aiheena ovat kaksikielisten kieliasenteet englannin kielen opiskelua kohtaan, ja tämän takia tämä tutkimus tehtiin. Tutkimuksessa kaksikielisillä ihmisillä tarkoitetaan ihmisiä, jotka ovat kasvaneet kaksikielisessä kodissa.
Tutkimuksessa selvitettiin, millainen kieliasenne suomalaisilla kaksikielisillä on englannin kielen opiskelua kohtaan. Lisäksi tutkimuksessa pyrittiin selvittämän, millainen motivaatio heillä on englannin kielen opiskelua kohtaan, ja kuinka helposti he kokevat oppivansa sitä. Aineisto tutkimukseen kerättiin lähettämällä kysely eri Yliopistoihin ympäri Suomea, kaksikielisistä ihmisistä koostuvaan Facebook -ryhmään ja kaksikielistä Suomea edistävään organisaatioon. Kyselyyn vastasivat 64 iältään 19-58-vuotiasta kaksikielistä ihmistä.
Tulokset osoittivat, että kyselyyn osallistuvilla kaksikielisillä ihmisillä on hyvä asenne englannin kielen opiskelua kohtaan. Tulokset osoittivat myös, että heillä on motivaatiota opiskella kieltä ja he kokevat oppivansa sitä suhteellisen helposti. Tutkimukseni tulokset tarjoavat lisää arvokasta tietoa aiheesta, osoittaen kaksikielisyyden vaikutuksen kieliasenteisiin ja kielenoppimiseen suomalaisessa kontekstissa. Tuloksista voisivat hyötyä opettajat ja vanhemmat käyttämällä tätä tietoa altistamalla yksikielisiä lapsia vieraille kielille jo varhaisessa iässä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5327]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Teachers' views on multilingualism : how does the presence of multiple languages in primary school English classrooms appear and to what effect? : "Mä olen suomenkielinen ... olen kaikki kieleni ihan opetellut."
Putz, Juho (2016)Monikielisyys ja sen mukanaan tuomat haasteet ja mahdollisuudet ovat suomalaisissa kouluissa jatkuvasti ja yhä vahvemmin läsnä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten monikielisyys näkyy osana englannin kielen ... -
"Tottakai mää tiiän mikä se on englanniks ku se on melkeen sama ruotsiks!" : bilingual and multilingual children learning English : children's views
Vesamäki, Heli (2015)Kaksi- ja monikielisyyttä on tutkittu paljon esimerkiksi lasten kielen kehityksen ja kognitiivisen kehityksen näkökulmasta. Lasten käsityksiä omasta kaksikielisyydestään tai sen vaikutuksista ei ole juurikaan tehty ... -
A language socialisation perspective on Swedish immersion in Finland : Students, teachers, and parents as key actors
Björklund, Siv; Mård-Miettinen, Karita; Pakarinen, Sanna (John Benjamins Publishing Company, 2022)This retrospective review applies a language socialisation perspective in examining the findings of a four-year research project on Swedish immersion in Finland. Findings from nine sub-studies within the project are reported ... -
Friend or foe? : attitudes to and beliefs about English in Finland expressed by Finnish as a second language learners
Malessa, Eva (2011)Tutkin pro gradu -työssäni S2-oppijoiden käsityksiä englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa. Aiemmat tutkimukset englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa ovat keskittyneet suomalaisten äidinkielenpuhujien ... -
2nd and 3rd graders' attitudes towards the English language : attitudes before and after studying English at school
Määttä, Veera (2014)Oppilaat aloittavat Suomessa englannin opiskelun useimmiten 3. luokalla. Englannin kieli on kuitenkin vahvasti läsnä Suomessa esimerkiksi mediassa ja ulkomaalaisten kautta. Monet perheet myös matkustavat ulkomaille. Siksi ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.